taliz skrev:zyax skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.
Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.
Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
ID.3 är en blek i3-kopia? Jag undrar var du hämtat den faktan från? Det ena är en stadsbil, den andra är en bil som faktiskt går att använda som annat, det är en jäkla skillnad.
Jag hävdar bestämt att VW ligger långt före de andra gamla tillverkarna i Europa om att få ut elbilar i massor, det är det enda som är intressant.
Ta Volvo som exempel, om man bortser från den goda Polestar så försöker de leverera en mindre SUV med ett batteri som inte kommer räcka till som första elbil, det hade varit bättre att leverera V90 med ett större batteri, lägre förbrukning med V90 än XC40 pga markfrigång och frontyta. Audi levererade ändå en E-tron som har rätt ok egenskaper och är mer en kombi än en SUV. Den är sjukt mycket för dyr och kommer inte sälja till massorna så den kan man räkna bort i detta race, men det är ändå ett försök i rätt ände. i-Pace, Zoe och E-tron är de bilar som levererats från Europa som faktiskt går att ha som bil utan att bara behöva åka i stan.
Men jag ska egentligen mest hålla käften och vänta in den riktiga vågen av elbilar från EU, står BMW för den så är jag den förste att erkänna att jag hade fel.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.