Några stora ögon såg jag i bakgrunden på folk som undrade om man verkligen kunde göra så där med en elbil
Starthjälp till en fossilbil
Moderator: Redaktion
Starthjälp till en fossilbil
Tänkte bara dela med mig av gårdagens första för mig. En bekant fick slut på batteriet i sin XC60 och kunde inte starta. Tänkte att det borde väl gå bra att dela med sig lite. Tog ett par startkablar och åkte till ICA där han stod. Sedan tittade jag på en bra animation om hur man skulle göra i bilen digitala manual. Klart på 5 min eller mindre.
Några stora ögon såg jag i bakgrunden på folk som undrade om man verkligen kunde göra så där med en elbil
Några stora ögon såg jag i bakgrunden på folk som undrade om man verkligen kunde göra så där med en elbil
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Starthjälp till en fossilbil
Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.
Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Starthjälp till en fossilbil
Det är inga problem att göra ett startförsök med batteriet inkopplat så länge den bil man hjälper inte står och kör på startmotorn länge. Med de moderna systemen där man inte aktivt påverkar startförsökets längd bör man vara säker på att bilen inte har startproblem utan bara har dött batteri. Annars ska man ta reda på hur man avbryter ett startförsök innan man ger sig på det hela.bylund skrev:Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.
Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Koppla in kablarna och låt det ladda ett tag innan startförsök. Batteriet i Teslan klarar starter av de flesta personbilar utan problem. Undvik stora dieselmotorer dock...
(Jag har startat en liten personbil med hjälp av Ducatin (MC) så visst går det med små batterier också...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Starthjälp till en fossilbil
Såna däringa starthjälpsboxar innehåller väl typ MC-batterier...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Starthjälp till en fossilbil
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Starthjälp till en fossilbil
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?LasseTM skrev:Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Starthjälp till en fossilbil
Det räcker att tesla säger NEJlator skrev:Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?LasseTM skrev:Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Nån säkring kan gå vad som helst egentligen och då står man där
TeslaBjörn lekte med att dra säkringar och detta resulterade i dyrt SC besök
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Starthjälp till en fossilbil
Det beror ju lite på vad som är vaj på bilen man ger starthjälp till. Exvis kan en generator ge mycket hög spänning och ström om dess regulator är paj. Skicka på 18-20 volt in i elektronikboxarna kan paja inte bara teslor utan nästan alla moderna bilar.lator skrev:Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?LasseTM skrev:Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Men om man vet säkert varför den andra bilen behöver starthjälp, varför batteriet laddats ur och att den funkade normalt innan, då är det liten risk. Random (skrot)bil som behöver hjälp på willysparkeringen - nej tack.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Starthjälp till en fossilbil
På 80-talet brände man databoxar på Lada Samara om man hjälpte någon med startkablar. Hur det är med Tesla vet jag inte.lator skrev:Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?LasseTM skrev:Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Re: Starthjälp till en fossilbil
Vet inte exakt hur det ser ut på Tesla men säger dem nej så finns en anledning.lator skrev:Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?LasseTM skrev:Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Men på våran Zoe diskuterade jag detta med en mekaniker på Bilia som har "special" utbildning på Renault elbilar och han sa att man ganska lätt kan bränna laddaren eller vad han kallade den som laddar 12V batteriet från 400V batteriet vid för kraftigt spänningsfall på 12V sidan.
Den är inte gjord för att kraftigt spänningsfall och försöker då ge max vilket kan vara skadligt med så snabba transienter, annars ligger den ju mest och småladdar. Har ingen aning om hur sant detta är men som sagt 400V till 12V är knappast dimensionerad för att ladda snabbt utan snarare ligga och småladdar konstant under färd.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Starthjälp till en fossilbil
Har för mig det stod i instruktionsboken även till Volvon att man inte skulle använda startkablar då det kunde skada elektroniken.
Kan bli dyrt på de flesta moderna bilar.
Nästan alla märken har väl vägassistans numera.
Kan bli dyrt på de flesta moderna bilar.
Nästan alla märken har väl vägassistans numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.