Starthjälp till en fossilbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tänkte bara dela med mig av gårdagens första för mig. En bekant fick slut på batteriet i sin XC60 och kunde inte starta. Tänkte att det borde väl gå bra att dela med sig lite. Tog ett par startkablar och åkte till ICA där han stod. Sedan tittade jag på en bra animation om hur man skulle göra i bilen digitala manual. Klart på 5 min eller mindre.
Några stora ögon såg jag i bakgrunden på folk som undrade om man verkligen kunde göra så där med en elbil :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Starthjälp till en fossilbil

Inlägg av bylund »

Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.

Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Problemet är att batteriet i Teslan inte är dimensionerat för effekten som krävs för en startmotor, så det är inte riskfritt.

Som nödlösning kan man kanske låta batteriet ladda det andra batteriet, men jag skulle inte råda att ha Teslan inkopplad när den andra bilen försöker starta.
Det är inga problem att göra ett startförsök med batteriet inkopplat så länge den bil man hjälper inte står och kör på startmotorn länge. Med de moderna systemen där man inte aktivt påverkar startförsökets längd bör man vara säker på att bilen inte har startproblem utan bara har dött batteri. Annars ska man ta reda på hur man avbryter ett startförsök innan man ger sig på det hela.
Koppla in kablarna och låt det ladda ett tag innan startförsök. Batteriet i Teslan klarar starter av de flesta personbilar utan problem. Undvik stora dieselmotorer dock... ;)
(Jag har startat en liten personbil med hjälp av Ducatin (MC) så visst går det med små batterier också... :) )
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Såna däringa starthjälpsboxar innehåller väl typ MC-batterier...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LasseTM skrev:
Gör det inte, det är inte värt kostnaden om något går sönder. Du kan bränna elektronik och det blir dyrt.
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
LasseTM skrev:
Du får gärna förklara hur det går till att bränna elektronik vid starthjälp... Tänker du dig att man ska dra så mycket att det blir polvändning eller?
Det räcker att tesla säger NEJ
Nån säkring kan gå vad som helst egentligen och då står man där
TeslaBjörn lekte med att dra säkringar och detta resulterade i dyrt SC besök
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

lator skrev:
LasseTM skrev:
Det beror ju lite på vad som är vaj på bilen man ger starthjälp till. Exvis kan en generator ge mycket hög spänning och ström om dess regulator är paj. Skicka på 18-20 volt in i elektronikboxarna kan paja inte bara teslor utan nästan alla moderna bilar.

Men om man vet säkert varför den andra bilen behöver starthjälp, varför batteriet laddats ur och att den funkade normalt innan, då är det liten risk. Random (skrot)bil som behöver hjälp på willysparkeringen - nej tack.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

lator skrev:
LasseTM skrev:
På 80-talet brände man databoxar på Lada Samara om man hjälpte någon med startkablar. Hur det är med Tesla vet jag inte.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

lator skrev:
LasseTM skrev:
Vet inte exakt hur det ser ut på Tesla men säger dem nej så finns en anledning.
Men på våran Zoe diskuterade jag detta med en mekaniker på Bilia som har "special" utbildning på Renault elbilar och han sa att man ganska lätt kan bränna laddaren eller vad han kallade den som laddar 12V batteriet från 400V batteriet vid för kraftigt spänningsfall på 12V sidan.
Den är inte gjord för att kraftigt spänningsfall och försöker då ge max vilket kan vara skadligt med så snabba transienter, annars ligger den ju mest och småladdar. Har ingen aning om hur sant detta är men som sagt 400V till 12V är knappast dimensionerad för att ladda snabbt utan snarare ligga och småladdar konstant under färd.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Har för mig det stod i instruktionsboken även till Volvon att man inte skulle använda startkablar då det kunde skada elektroniken.
Kan bli dyrt på de flesta moderna bilar.
Nästan alla märken har väl vägassistans numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar