LarsL skrev:Pontus skrev:LarsL skrev:Pontus skrev:Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
Att vi inte får minskade avgasutsläpp i Sverige för våra skattepengar.
På vilket sätt förlorar vi skattepengar på en sådan affär???
Vi tjänar ju pengar på att ett utländskt bilköp görs via Sverige.
Det betalas 120.000 kr i moms och vi ger en bonus på 60.000 kr hur kan det bli en förlust jämfört med om dom skulle köpa bilen i sitt eget land???
Som jag skrev ovan så förstår jag varför dusch bilägare säljer utomlands för annars förlorar du pengar. Men hitta inte på ursäkter för det. Bonusen på 60 000kr är till för att öka andelen elbilar i Sverige, om bilen exporteras efter att bonusen betalats ut försvinner den ökningen.
Jag kan hålla med om att det borde bli dåligt på andrahandsmarknaden då det bara blir fossilbilar kvar, vilket inte är bra för miljön.
Men ekonomiskt för staten så är jag inte övertygad om att det är dåligt.
Alt. 1 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr kvar hos staten. Jag har råd att köpa ny bil varje år i 3 år =
240 tkr till staten.
Alt. 2 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Dock får jag ett lägre andrahandspris och har bara råd att köpa en ny bil på 3 år =
80 tkr till staten.
Alt. 3 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Exporterar den och staten tar tillbaka sina 60 tkr. Jag då bara råd med en ny bil på 3 år =
140 tkr till staten.
Alt. 4 - Jag leasar en ny bil och betalar 70 tkr i moms då stannar 10 tkr hos staten. Leasingfirman exporterar, jag har råd att leasa en ny bil varje år i 3 år =
30 tkr till staten.
I inget av alternativen går staten back eller ger bort pengar till andra länder. Med målet om fler elbilar i Sveriges flotta så borde ju alternativ 2 vara bäst men att säga att export är ekonomiskt dåligt har jag svårt att se.
Kanske skulle det i teorin vara bra om även andrahandsköparen fick en bonus av staten och att man gjorde det till 40 tkr + 40 tkr med några tidbegränsningar, dock skulle det säkert vara svårt att administrera.