Export av elbilar efter bonus

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Export av elbilar efter bonus

Inlägg av FlyingBlue »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
Att vi inte får minskade avgasutsläpp i Sverige för våra skattepengar.
På vilket sätt förlorar vi skattepengar på en sådan affär???
Vi tjänar ju pengar på att ett utländskt bilköp görs via Sverige.
Det betalas 120.000 kr i moms och vi ger en bonus på 60.000 kr hur kan det bli en förlust jämfört med om dom skulle köpa bilen i sitt eget land???
De bilar som exporteras är väl, med få undantag, icke momsbesmittade leasingfordon, som alltså inte inbringar Moms i statskassan. :?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
Det betalas 120.000 kr i moms och vi ger en bonus på 60.000 kr hur kan det bli en förlust jämfört med om dom skulle köpa bilen i sitt eget land???
Som jag skrev ovan så förstår jag varför dusch bilägare säljer utomlands för annars förlorar du pengar. Men hitta inte på ursäkter för det. Bonusen på 60 000kr är till för att öka andelen elbilar i Sverige, om bilen exporteras efter att bonusen betalats ut försvinner den ökningen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Är detta verkligen något dåligt?
Företagen som leasar ut en elbil 1 år för att sedan sälja den till utlandet dyrt, har dom gjort något dåligt eller bra?
1. Dom borde rimligtvis kunna ge ett bättre leasingpris till första kunden om de kan få ett bra andrahandspris på försäljningen.
2. Detta kanske ökar på nybilsförsäljningen och minskar åldern på vår bilflotta?
3. Skapar mer skatteintäkter i form av flera nya bilar säljs.
Vad är negativt annat än att det blir svårt att hitta en lätt begagnad elbil till bra pris. Vilket är bra för den som säljer men dåligt för den som ska köpa.

Ja, det är dåligt eftersom stödet då enbart går till första ägaren företaget som exporterar och slutkunden i annat land. Förste ägaren i Sverige får en billigare bil, företaget som exporterat tjänar pengar och slutkunden får en billigare bil.

Att åtminstone indirekt sponsra företag och utländska medborgare med svenska skattepengar samtidigt som våra egna medborgare inte får någon fungerande begagnatmarknad för elbilar är inte schysst. Det är inte bara det att många bilar försvinner, begagnatpriserna hålls uppe på ett onaturligt sätt också. Vad gäller nybilsköpare i Sverige så får de 60 tkr och kraftigt nedsatt förmånsvärde. Det borde räcka som morot.

1. Ja, det är jättebra för oss som har råd med nya dyra elbilar. Men vi får ju behålla buller och dålig luft i städerna...
2. Tvärtom. Om många 1-3 åriga elbilar exporteras så kommer bilarna på begagnatmarknaden bestå av allt äldre fossilbilar.
3. Njae. Det kan man nog diskutera.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Precis. Det måste alla dagar vara bättre att bilarna behålls i landet.

För att ytterligare förstärka elbilar skulle det införas fler morötter.

Ingen moms
Ingen trängselskatt
Gratis parkering i staden
Fri körning i taxi/bussfält
Gratis 13A laddning på gatan

Förslagsvis under en 5-10års period

Att få köra i buss,taxifält var en av anledningarna till att jag köpte elbil i Norge. Värdet av att köra förbi en lång kö i rusningstrafik och vinna 10min på 1km, det är tillfredsställande
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Som jag skrev ovan så förstår jag varför dusch bilägare säljer utomlands för annars förlorar du pengar. Men hitta inte på ursäkter för det. Bonusen på 60 000kr är till för att öka andelen elbilar i Sverige, om bilen exporteras efter att bonusen betalats ut försvinner den ökningen.
Jag kan hålla med om att det borde bli dåligt på andrahandsmarknaden då det bara blir fossilbilar kvar, vilket inte är bra för miljön.
Men ekonomiskt för staten så är jag inte övertygad om att det är dåligt.
Alt. 1 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr kvar hos staten. Jag har råd att köpa ny bil varje år i 3 år = 240 tkr till staten.
Alt. 2 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Dock får jag ett lägre andrahandspris och har bara råd att köpa en ny bil på 3 år = 80 tkr till staten.
Alt. 3 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Exporterar den och staten tar tillbaka sina 60 tkr. Jag då bara råd med en ny bil på 3 år = 140 tkr till staten.
Alt. 4 - Jag leasar en ny bil och betalar 70 tkr i moms då stannar 10 tkr hos staten. Leasingfirman exporterar, jag har råd att leasa en ny bil varje år i 3 år = 30 tkr till staten.

I inget av alternativen går staten back eller ger bort pengar till andra länder. Med målet om fler elbilar i Sveriges flotta så borde ju alternativ 2 vara bäst men att säga att export är ekonomiskt dåligt har jag svårt att se.
Kanske skulle det i teorin vara bra om även andrahandsköparen fick en bonus av staten och att man gjorde det till 40 tkr + 40 tkr med några tidbegränsningar, dock skulle det säkert vara svårt att administrera.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Jag kan hålla med om att det borde bli dåligt på andrahandsmarknaden då det bara blir fossilbilar kvar, vilket inte är bra för miljön.
Men ekonomiskt för staten så är jag inte övertygad om att det är dåligt.
Alt. 1 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr kvar hos staten. Jag har råd att köpa ny bil varje år i 3 år = 240 tkr till staten.
Alt. 2 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Dock får jag ett lägre andrahandspris och har bara råd att köpa en ny bil på 3 år = 80 tkr till staten.
Alt. 3 - Jag köper en ny bil och betalar 140 tkr i moms då stannar 80 tkr hos staten. Exporterar den och staten tar tillbaka sina 60 tkr. Jag då bara råd med en ny bil på 3 år = 140 tkr till staten.
Alt. 4 - Jag leasar en ny bil och betalar 70 tkr i moms då stannar 10 tkr hos staten. Leasingfirman exporterar, jag har råd att leasa en ny bil varje år i 3 år = 30 tkr till staten.

I inget av alternativen går staten back eller ger bort pengar till andra länder. Med målet om fler elbilar i Sveriges flotta så borde ju alternativ 2 vara bäst men att säga att export är ekonomiskt dåligt har jag svårt att se.
Kanske skulle det i teorin vara bra om även andrahandsköparen fick en bonus av staten och att man gjorde det till 40 tkr + 40 tkr med några tidbegränsningar, dock skulle det säkert vara svårt att administrera.

Hmmm. Varifrån kommer då vinsten till exportören och varifrån kommer motivationen till kunden utomlands att importera från Sverige? Uppstår de pengarna ur tomma intet?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ahhh man kan komma med de mest vansinniga förslag med lite räkne exempel
Det går inte att avgöra något på ett enstaka fall. Inte alls säkert att folk skulle köpa färre bilar för att det moderata bidraget försvann.
Hur mycket faller bilar i värde på ett år? Borde vara mer än 60 000. säg 200 000 på ett år.(ett önskebelopp för köparna)
År1:Första köparen betalar 800 000 (200 000 moms - 60 000 = 140 000).
År2:Andra köparen betalar 600 000 (150 000 moms) + Första köparen köper en ny bil för 800 000 (140 000 i moms)
År3:tredje köparen betalar 400 000 (100 000 moms) + andra köparen betalar 600 000 (150 000 moms) + Första köparen köper en ny bil (140 000 moms)

summa: första ägaren ger 3 ggr 140 000 kr i kassan (420 000 i moms). De övriga betalar 2 ggr 150 000 och 1 ggr 100 000 dvs 250 000.
men det fortsätter:
År4: Fjärde köparen köper för 200 000 (50 000) tredje köparen köper för 400 000 (100 000) andra köparen betalar vad de gjort tidigre osv.
År5: Femte köparen får nu bilen gratis (0 kr moms)

Varje bil generar alltså 300 000 i moms utöver den första köparen. och det är vad staten förlorar på att exportera.

Men den självklara invändningen är ju men den första kanske inte köper fler bilar. (man de vet vi att de gör, så det argumentet faller platt) Staten skulle kunna ta bort momsen helt så första köparen betalar 600 000. och det är fortfarande lönsamt (företagare är ju vad jag tror oftast försteköparen)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev:
Ahhh man kan komma med de mest vansinniga förslag med lite räkne exempel
Det går inte att avgöra något på ett enstaka fall. Inte alls säkert att folk skulle köpa färre bilar för att det moderata bidraget försvann.
Hur mycket faller bilar i värde på ett år? Borde vara mer än 60 000. säg 200 000 på ett år.(ett önskebelopp för köparna)
År1:Första köparen betalar 800 000 (200 000 moms - 60 000 = 140 000).
År2:Andra köparen betalar 600 000 (150 000 moms) + Första köparen köper en ny bil för 800 000 (140 000 i moms)
År3:tredje köparen betalar 400 000 (100 000 moms) + andra köparen betalar 600 000 (150 000 moms) + Första köparen köper en ny bil (140 000 moms)

summa: första ägaren ger 3 ggr 140 000 kr i kassan (420 000 i moms). De övriga betalar 2 ggr 150 000 och 1 ggr 100 000 dvs 250 000.
men det fortsätter:
År4: Fjärde köparen köper för 200 000 (50 000) tredje köparen köper för 400 000 (100 000) andra köparen betalar vad de gjort tidigre osv.
År5: Femte köparen får nu bilen gratis (0 kr moms)

Varje bil generar alltså 300 000 i moms utöver den första köparen. och det är vad staten förlorar på att exportera.

Men den självklara invändningen är ju men den första kanske inte köper fler bilar. (man de vet vi att de gör, så det argumentet faller platt) Staten skulle kunna ta bort momsen helt så första köparen betalar 600 000. och det är fortfarande lönsamt (företagare är ju vad jag tror oftast försteköparen)
Det är att det går att räkna på flera sätt men att staten skulle få några moms pengar på andra och tredje köparen är ju helt fel, är momsen betald (av första köparen i ditt fall) så betalas ingen mer moms hur många gånger du än säljer bilen.
En intressant sak lite OT är att i vissa stater i USA så tar staten ut försäljningsskatt även på begagnade bilar från bilfirmor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Limpan4all
elbilist

Inlägg av Limpan4all »

Mickep: Du kan inte så mycket om moms inser jag. Så då kommer lite grundutbildning här.
Ingen bilhandlare som är vid sina sinnes fulla bruk hanterar moms på det sättet.
På begagnade varor så tillämpas vinstmarginalbeskattning vad avser moms.
Så det du skriver om första köparen stämmer.
Andra köparen då blir som följer (försäljningspris-inköpspris)*0,25= beloppet som staten skall ha som moms inget annat.
För resterande köpare så se vad som gäller köpare två.

Om det är privata bilförsäljningar så hamnar allt på exakt samma nivåer då dessa inte momsbeskattas.

Tidigare så fanns det möjlighet att göra avdrag för "fiktiv" moms men det hade i just detta fall gett samma konsekvenser.
Dock hade det varit gynnsammare om bilhandlaren då sålt bilen med förlust då staten skulle fått ta en del av kostnaden.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Fint första inlägg,
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Argumentet att man betalar in mer moms på en dyrare bil gäller ju bara om man inte tänkt använda mellanskillnaden till att köpa någonting alls. Staten tjänar moms på allt oavsett vad.
Bonusen betalas av malus. Säljs inga fossilbilar blir det ingen bonus.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Limpan4all skrev:
Mickep: Du kan inte så mycket om moms inser jag. Så då kommer lite grundutbildning här.
Ingen bilhandlare som är vid sina sinnes fulla bruk hanterar moms på det sättet.
På begagnade varor så tillämpas vinstmarginalbeskattning vad avser moms.
Så det du skriver om första köparen stämmer.
Andra köparen då blir som följer (försäljningspris-inköpspris)*0,25= beloppet som staten skall ha som moms inget annat.
För resterande köpare så se vad som gäller köpare två.

Om det är privata bilförsäljningar så hamnar allt på exakt samma nivåer då dessa inte momsbeskattas.

Tidigare så fanns det möjlighet att göra avdrag för "fiktiv" moms men det hade i just detta fall gett samma konsekvenser.
Dock hade det varit gynnsammare om bilhandlaren då sålt bilen med förlust då staten skulle fått ta en del av kostnaden.
Det är väl som på alla andra varor att företag betalar moms men har rätt att kvitta ingående mot utgående. Ex om företaget säljer en vara för 1000 kr plus moms så ska dom betala in 250 kr i moms till staten. Men om dom under samma period köper en sak för 500 kr plus moms så kan dom ta 125 kr (motsvarande momsen på inköpet) från de pengar dom skulle betalat till staten. Då blir dom bara skyldiga staten 125 kr i moms för den perioden. Men köper dom en begagnad sak där momsen redan är betald så får dom inte göra något avdrag och fortfarande skyldiga staten 250 kr.
Välkommen Limpan ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Alla pengar jag inte köper dyra bilar för, bränner jag på dyra utlandsresor. Bruka ofta slinka med någon Breitling eller Rolex på vägen hem också. Givetvis utan kvitto och låda.

Momsen gör ju att allt är så oprisvärt i Sverige.

:P
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Alla pengar jag inte köper dyra bilar för, bränner jag på dyra utlandsresor. Bruka ofta slinka med någon Breitling eller Rolex på vägen hem också. Givetvis utan kvitto och låda.

Så vad betalar du för sjukvården, för jag antar att du åker utomlands även när du behöver sådan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
tor-ake skrev:

Så vad betalar du för sjukvården, för jag antar att du åker utomlands även när du behöver sådan?
Jag misstänker att tor-ake betalar en hel del i skatt. Vi har ju en hel del skatter förutom moms, inkomstskatt tex. Momsen betalar ingen sjukvård i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
tor-ake skrev:

Jag misstänker att tor-ake betalar en hel del i skatt. Vi har ju en hel del skatter förutom moms, inkomstskatt tex. Momsen betalar ingen sjukvård i Sverige.
När Tor-ake åker på sin semester så är det likställt med att han importerar varor och tjänster. Inget fel i det. Han betalar någon annanstans. Sverige är exportberoende vilket innebär att vi inte rimligen tycker alla ska spendera sina pengar hemma.

Moms är en betydande inkomstkälla för staten.
Vad menar du med att momsintäkter inte betalar för någon sjukvård i Sverige?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tanken är att sjukvården skall bekostas från kommunalskatten. Moms går till staten, som använder den till lite allt möjligt.
Kan säkert vara så att lite momspengar hamnar hos regionerna också, men som sagt, primärt kommunalskatten.

Jag tycker i allmänhet att vi får okej valuta för våra skattepengar i förhållande till andra länders innevånare. Det där om Breitlingklockorna var såklart ett skämt. Alla vet att jag är för snål för att unna mig sånt. :mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Tanken är att sjukvården skall bekostas från kommunalskatten. Moms går till staten, som använder den till lite allt möjligt.
Kan säkert vara så att lite momspengar hamnar hos regionerna också, men som sagt, primärt kommunalskatten.
Statsbidragen...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:

Jag tycker i allmänhet att vi får okej valuta för våra skattepengar i förhållande till andra länders innevånare. Det där om Breitlingklockorna var såklart ett skämt. Alla vet att jag är för snål för att unna mig sånt. :mrgreen:
Ok ingen Breitling men en och annan Rolex tycker jag du kan unna dig ;)
Tyckte bara att innan man klagar på hög skatt så bör man väl tänka på vad man får för den. Sen har väl alla olika uppfattning om hur det allmänna ska finansieras, även jag tycker att man borde ändra på en hel del skatter och det är säkert ingen som håller med mig till fullo där heller utan alla vill ha det lite annorlunda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

En promemoria om återbetalningskyldighet från första ägaren om bilen exporteras innan den är fem år.
https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... 9dcbc8.jpg[/img]
Elbilist sedan 2014
Skriv svar