Om man är noga med att saker ska fungera så bra som möjligt (som fler verkar vara på det här forumet än folk är i genomsnitt

Eftersom jag är gillar femekrade fälgar i gammaldags Compomotive och Speedline-stil (och dessutom inte tycker att slanka moderna fälgdesigner passar till höjden på däcksidorna med 245/45R19) har jag köpt 3SDM 0.05 fälgar.
Deras centrumhål ska vara 72,6 mm och naven på Model S är 64,1 mm. 3SDM skickade med dubbla navringar, en 72,6 till 67,1 och en 67,1 till 64,1 mm. Det fungerade inte eftersom deras sammanlagda fas blev närmare fem millimeter och flänsen på navet bara sticker ut fyra, så de skulle inte ha centrerat fälgen alls...
ABS Wheels erbjöd sig att tillverka navringar med rätt mått. Jag mailade en ritning och de postade de nya navringarna samma dag. Så långt suverän service alltså.
Vid monteringen av hjulen konstaterade jag att tre av dem var märkligt tröga att få på. Hjulmuttrarna behövde dras ordentligt för att fälgarna skulle ligga emot hela den vertikala ytan på navet. Om fälgen skulle kilas fast snett så en del av navringen och några av pinnbultarna bär bilens vikt kan nog obalansen vara en liten del av problemet… När jag plockade av dem behövde jag knacka ur de tre tröga navringarna med en hammare och ett kvastskaft. Den fjärde satt däremot kvar på navet och glappade i fälgen.
Jag mätte upp centrumhålen i fälgarna med en kalibrerad innermikrometer. På en fälg var det 72,80 och på de andra tre 72,53

Tillslut fick jag följande svar:
jag har talat med vår produktansvarige angående din förfrågan om nya navringar.
Vi kan dock inte tillgodose ditt behov av specialanpassade navringar.
Vi har redan en gång låtit tillverka dessa åt dig på goodwill när vår leverantör skickade ringar som du sade ej passade. Att dessa ringar fungerar men är jobbiga att sätta i och ur är tyvärr inget godtagbart skäl för reklamation, det är inget fel på produkten. Navringar får man ibland räkna med kan sitta väldigt tight på nav och/eller i fälgar.
Om du vill ha nya specialtillverkade ringa så måste du orda med det själv.
Jahapp, som tur var får brorsan fortfarande köra maskinerna i verkstan på jobbet. (Det får jag inte längre sedan firman blev uppköpt av nervösa amerikaner

Jag är iaf. nöjd med slutresultatet: