Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Tesla Model 3 SR+
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model 3 SR+
Re: Tesla Model 3 SR+
Köpte en sr+ men hade jag vetat hur nöjd jag skulle bli med själva model 3 när jag köpte den hade jag valt long range. Helst en rwd men den gick inte att välja då enligt säljaren. Ville ha en elbil men var inte helt säker på att det skulle funka. Som för de flesta är räckvidden oftast tillräcklig men just för mitt körmönster skulle en long range passa bättre. Långresorna sker sällan men representerar ca 1/4 av totala milen. Och köra inlandet norr ut vintertid från Borlänge som är sista supercharger så når jag inte fram till slutdestinationen om Bollnäs eller Ljusdal inte skulle funka. Sen kan man resonera kring 100k extra för om några fler mil är värt det eller inte men det blir ju ändå en faktor i det individuella beslutet.
Model 3 Sr+ (Såld)
Re: Tesla Model 3 SR+
Jag kan bekräfta att det är helt riktigt! Slog min gamla BMW med hästlängder som såldes för 130 000:-pefreli skrev:SR+ har jag inte ens räknat på men om man kör +2000 mil/år måste den slå det mesta därute när det gäller TCO.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Re: Tesla Model 3 SR+
Haft min i ungefär en månad och just nu skulle jag inte ens fundera på att köpa någon annan bil.
Har kört längre sträckor och ärligt talat så är det inte ofta man sitter och sträckkör mer än 25-30 mil utan att ta pisspaus/mat/kaffe. Planerar man sin resa väl och kan tänka sig ta pauser efter 2-3 timmars körning på 15 - 20 min så är det i princip som att köra en fossilbil, tack vare supercharging.
Har kört längre sträckor och ärligt talat så är det inte ofta man sitter och sträckkör mer än 25-30 mil utan att ta pisspaus/mat/kaffe. Planerar man sin resa väl och kan tänka sig ta pauser efter 2-3 timmars körning på 15 - 20 min så är det i princip som att köra en fossilbil, tack vare supercharging.
Model 3 SR+ 2020
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla Model 3 SR+
Alla är vi olika
Jag kör tills jag kommer fram, kan bli 50 mil.... inte så smart (jobbar på ambulansen), och inte så ofta, men det förekommer (privat alltså).
Valde en Performance men skulle jag köpa en idag skulle det bli LongRange.
Jag kör tills jag kommer fram, kan bli 50 mil.... inte så smart (jobbar på ambulansen), och inte så ofta, men det förekommer (privat alltså).
Valde en Performance men skulle jag köpa en idag skulle det bli LongRange.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla Model 3 SR+
Nja, för min del är TCO viktigare än inköpspris.Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Man får inte mkt elbil för 300 tkr.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Tesla Model 3 SR+
Då gissar jag att du tänker att det finns en lånebild med i det hela?Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Räknar jag med kontantinköp och tar med försäljningsvärde efter X år så vinner Teslan ganska omgående i TCO (räknar då med mindre värdeminskningskoefficient på Teslan än genomsnittlig fossilbil). Problemet är då precis som ovan att 600k är dubbelt så dyrt som 300k, och normalsvensson fixar inte det utan lån, utan kanske måste låna typ 300k, minst. Och då blir det inte alls lika tydligt eller ens säkert att det kommer ikapp.
Re: Tesla Model 3 SR+
Precis, och jag menar ju dessutom att man jämför en elbil för 600000 mot en annan elbil för 300000. Givetvis blir både möjligheten att alls skaffa sig bilen och att få en hållbar TCO lättare på bilen för 300000.mastodontfilmsmats skrev:Då gissar jag att du tänker att det finns en lånebild med i det hela?Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Räknar jag med kontantinköp och tar med försäljningsvärde efter X år så vinner Teslan ganska omgående i TCO (räknar då med mindre värdeminskningskoefficient på Teslan än genomsnittlig fossilbil). Problemet är då precis som ovan att 600k är dubbelt så dyrt som 300k, och normalsvensson fixar inte det utan lån, utan kanske måste låna typ 300k, minst. Och då blir det inte alls lika tydligt eller ens säkert att det kommer ikapp.
När jag diskuterar olika bilalternativ för mig själv är det enbart olika elbilar, jag skulle aldrig gå tillbaka till fossilt. Och jo, det börjar närma sig att man kan få såpass mycket elbil som jag behöver för 300000. Tesla har just nu den billigaste bilen med en användbar dragkrok, men så kommer det inte alltid att vara. Och jag har inga behov av större delen av de prestanda eller det teknikförsprång som en Tesla har, så jag kommer med största sannolikhet att byta från Tesla till en billigare bil så snart det blir möjligt eftersom Teslan är alldeles för dyr för mig. Jag vill kunna använda mina pengar till betydligt trevligare saker än att lägga dem på en bil. Det enda som egentligen talar för en Tesla ur mitt perspektiv är SuC-nätverket, men det tror jag löser sig så småningom.pefreli skrev:Nja, för min del är TCO viktigare än inköpspris.Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Man får inte mkt elbil för 300 tkr.
Re: Tesla Model 3 SR+
Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Tesla Model 3 SR+
Då behöver han inte ens dragkrok!taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
Men jag gissar också att Jerker dras med en del lån?
Re: Tesla Model 3 SR+
Ja, ser du inte att det står skrivet mellan raderna?taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
Seriöst, en Cybertruck ser jag nog som betydligt mer prisvärd än Teslas andra bilar, men det blir inte en sån heller.
Re: Tesla Model 3 SR+
Jag privatleasar och det är ungefär lika dyrt som privatlån med den skillnaden att det inte belastar låneutrymmet.mastodontfilmsmats skrev:Då behöver han inte ens dragkrok!taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
Men jag gissar också att Jerker dras med en del lån?
Re: Tesla Model 3 SR+
Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Re: Tesla Model 3 SR+
När bilen står stilla så tycker jag ljudet är ganska bra i SR+. Men när man väl kör låter det inte lika bra. Känns som det är avsaknaden av en baslåda som gör att ljudet inte kommer fram lika bra, vägljudet tar över lite.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Har justerat equalizern lite, såg en post på reddit där man hade testat med någon mätare och ändrade min eq till samma. Tycker det låter bättre men kan vara placebo... Men nu låter ljudet bättre än de flesta bilar jag suttit i iallafall. Vad har du haft för bilar innan?
Model 3 SR+ 2020
Re: Tesla Model 3 SR+
För max en 1/10-del av det priset kan man lämna i till någon billjudsexpert och få in ett separat slutsteg och baslåda i bilen.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Re: Tesla Model 3 SR+
Är det fördraget? Har för mig att vissa högtalare är inkopplade men inte aktiverade.
Re: Tesla Model 3 SR+
Jag tror att alla högtalare har dragna kablar samt är inkopplade utom snubben men sedan mjukvarulåsta.Mickep skrev:Är det fördraget? Har för mig att vissa högtalare är inkopplade men inte aktiverade.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla Model 3 SR+
Ursäkta det sena svaret!4Head skrev:När bilen står stilla så tycker jag ljudet är ganska bra i SR+. Men när man väl kör låter det inte lika bra. Känns som det är avsaknaden av en baslåda som gör att ljudet inte kommer fram lika bra, vägljudet tar över lite.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Har justerat equalizern lite, såg en post på reddit där man hade testat med någon mätare och ändrade min eq till samma. Tycker det låter bättre men kan vara placebo... Men nu låter ljudet bättre än de flesta bilar jag suttit i iallafall. Vad har du haft för bilar innan?
Jag har haft Jaguar, BMW, Mitsubishi och lånat Mercedes. Alla i olika prissegment, bäst lät Jaguaren och Mitsibishin.
Vad är det för reddit tråd? Vad kör du för EQ settings?
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Re: Tesla Model 3 SR+
Har gått tillbaks till standard igen. Lät bättre i vissa låtar men helt värdelöst i andra. Känns som standardinställningarna är det man ska köra på om man lyssnar på både olika slags musikgenrer och podcasts.
Så fort man kommer upp i högre volym så tycker jag att diskanten tar över för mycket. Blir väldigt skrikigt. Svårt det där...
Så fort man kommer upp i högre volym så tycker jag att diskanten tar över för mycket. Blir väldigt skrikigt. Svårt det där...
Model 3 SR+ 2020
Re: Tesla Model 3 SR+
LR Har även ett separat slutsteg med fler kanaler. Så det är inte bara sub + mjukvara.
200 vs 560 watt.
https://teslatap.com/articles/audio-sys ... e-model-3/
200 vs 560 watt.
https://teslatap.com/articles/audio-sys ... e-model-3/
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Tesla Model 3 SR+
Ljudet i LR är så bra att man knappt tänker på vägljudet då stereon övervinner det när man lyssnar på musik. Däremot om man t.ex lyssar på p1 på dålig väg, då kan däckbuller upplevas störande.
Re: Tesla Model 3 SR+
Y kommer inte få någon SR+ model. Jag hoppas på en modell med midrange eller att LR rwd kommer rejält ned i pris. För annars är man väldigt nära Awd och sedan P.
(skulle vilja se lite mer spridning när det gäller inköpspriset)
(skulle vilja se lite mer spridning när det gäller inköpspriset)
Re: Tesla Model 3 SR+
Ser att många skriver 10 mil i räckvidd skiljer LR och SR
Dock skiljer sig WLTP med 15 mil så verkligheten bör väl vara däremellan. Fattar absolut inte varför bilens BMS på LR uppger 500km vid fulladdat batteri när wltp är 560. Är denna siffra 370 på SR?
Dock skiljer sig WLTP med 15 mil så verkligheten bör väl vara däremellan. Fattar absolut inte varför bilens BMS på LR uppger 500km vid fulladdat batteri när wltp är 560. Är denna siffra 370 på SR?
Re: Tesla Model 3 SR+
370-377km
Tesla har valt att ange vad de tycker är typisk räckvidd, ej WLTP. Glöm WLTP, den är bara en indikation på hur långt bilen kan gå under just de specifika förhållandena.
Tesla har valt att ange vad de tycker är typisk räckvidd, ej WLTP. Glöm WLTP, den är bara en indikation på hur långt bilen kan gå under just de specifika förhållandena.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla Model 3 SR+
Ja, runt 370 tror jag de flesta brukar ha. Se tråd här: viewtopic.php?f=51&t=16874&p=345098&hil ... dd#p345098
WLTP är ju en testprocedur för laboratoriemiljö, så att använda ett värde som uppnåtts under sådana förhållanden för att uppskatta räckvidden under körning utomhus vore att lura föraren. Tesla siktar nog på att visa ett värde som ska skilja sig från det verkligt uppnådda ”så lite som möjligt”, i någon mening. Men bilen kan ju inte veta vart eller hur fort du tänker köra så det blir i vilka fall som helst väldigt ungefärligt.
WLTP är ju en testprocedur för laboratoriemiljö, så att använda ett värde som uppnåtts under sådana förhållanden för att uppskatta räckvidden under körning utomhus vore att lura föraren. Tesla siktar nog på att visa ett värde som ska skilja sig från det verkligt uppnådda ”så lite som möjligt”, i någon mening. Men bilen kan ju inte veta vart eller hur fort du tänker köra så det blir i vilka fall som helst väldigt ungefärligt.
Model 3 SR+ vit, drag.