Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
hooked

Re: Aktien TSLA

Inlägg av hooked »

Sjukt märkliga tweets och man kan undra om han var hög när han skrev dem :o Men om man får spekulera kanske det är en reaktion på att media varit efter Musk för hans tweets om Corona. och att han till varje pris vill öppna fabriken igen för egen vinning skull. Dvs för pengarna. Med tweetsen vill han visa att han inte bryr sig om pengarna, ska sälja sina hus, bryr sig mer om att befolkningen kommer tillbaka i arbete osv?

Eller så vill han påvisa att med fabriken i Fremont stängd på obestämd tid och total lock-down av samhället är aktien alldeles för högt värderad just nu...
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag tror han har problem med spånken...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare

Inlägg av Nx gen »

Får han ytterligare en stämning på sig för påverkan av kurs? Eller blir detta ett sätt att klara sig undan den första?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nx gen skrev:
Får han ytterligare en stämning på sig för påverkan av kurs? Eller blir detta ett sätt att klara sig undan den första?
Kanske har han tröttnat och vill bli utkastad? Så han kan fokusera på mars.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tjänar ca 4000 dollar per bil i ZEV försäljning.
These credits appointed by governments for contributing zero pollution to the environment. In Q1, Tesla earned $354 million from regulatory credits, which is a 64% increase from the first quarter of 2019.
1017993-1588195779739784.png
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

The innovative entrepreneur expects Tesla to expand at a rate of 50% compound annual growth. "I think 50% is the likely number," he said. "It’s possible it’s 40%. I think I would be very shocked if it’s less than 40% even with a force majeure short of World War III.”

At 50% compound growth, Tesla will produce 4.25 million vehicles in 2025 and 31.8 million in 2030. At 40%, Tesla will still produce 2.8m in 2025 and 14.9m in 2030. Veteran car giants VW (OTCPK:VWAGY) only sold 10.8m in 2019.

Tesla's projected growth is exactly why the stock price is so high in 2020.
https://seekingalpha.com/article/434207 ... :No|line:1
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Legato skrev:
Skulle det varit $150.000 så hade det mycket riktigt blivit $105 i courtage.
men på utländska aktier tillkommer väl växlingskostnad också?
Ja, och de tar ordentligt betalt för det. Och dessutom måste man ta hänsyn till kursförändringar mellan när man köpt och en säljer.

Edit: På $150000 blir det $375 i skillnad mellan deras växelkurs och din (0,25%).
Nej, det beror också på...

0,075% har jag, dvs i det fallet $112,50 om man skulle växla hela beloppet, men då jag har separata valutakonton så växlar jag ganska sällan.
Har du dina innehav i vanlig depå? Hos Nordnet har jag inte haft möjlighet att kombinera KF med valutakonton. Som jag förstått det går det heller inte att kombinera ISK med valutakonton.

Även om du slipper växling får du ju skatta stora delar av vinsten varje gång du säljer om du ligger i vanlig depå, så antar att du inte gör det eftersom du verkar förvalta aktivt? Berätta gärna hur man får valutakonton till ISK/KF.

Jag hatar att åka på valutaexponering och växling när jag egentligen bara vill spekulera i aktierna. Nu när man ändå har hög andel kontant på grund av Corona har jag gått kort i dollar för att hedga amerikanska aktier, men egentligen alldeles för dyrt sätt att slippa exponeringen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Cheaper Tesla Model Y Single-Motor Rear-Wheel-Drive May Arrive Very Soon.

https://insideevs.com/news/419486/video ... wd-coming/

Billigare Tesla Y modeller kan börja levereras snart.
Det borde indikera att de börjar få ordning på tillverkningen så större volymer kan tillverkas.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Cheaper Tesla Model Y Single-Motor Rear-Wheel-Drive May Arrive Very Soon.

https://insideevs.com/news/419486/video ... wd-coming/

Billigare Tesla Y modeller kan börja levereras snart.
Det borde indikera att de börjar få ordning på tillverkningen så större volymer kan tillverkas.
Intressant om de blir en rwd LR med tanke på att man inte har modell 3 I den konfigurationen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Legato skrev:
Skulle det varit $150.000 så hade det mycket riktigt blivit $105 i courtage.
men på utländska aktier tillkommer väl växlingskostnad också?
Ja, och de tar ordentligt betalt för det. Och dessutom måste man ta hänsyn till kursförändringar mellan när man köpt och en säljer.

Edit: På $150000 blir det $375 i skillnad mellan deras växelkurs och din (0,25%).
Nej, det beror också på...

0,075% har jag, dvs i det fallet $112,50 om man skulle växla hela beloppet, men då jag har separata valutakonton så växlar jag ganska sällan.
Har du dina innehav i vanlig depå? Hos Nordnet har jag inte haft möjlighet att kombinera KF med valutakonton. Som jag förstått det går det heller inte att kombinera ISK med valutakonton.

Även om du slipper växling får du ju skatta stora delar av vinsten varje gång du säljer om du ligger i vanlig depå, så antar att du inte gör det eftersom du verkar förvalta aktivt? Berätta gärna hur man får valutakonton till ISK/KF.

Jag hatar att åka på valutaexponering och växling när jag egentligen bara vill spekulera i aktierna. Nu när man ändå har hög andel kontant på grund av Corona har jag gått kort i dollar för att hedga amerikanska aktier, men egentligen alldeles för dyrt sätt att slippa exponeringen.
Jag har ca 80% av mina innehav i ISK/KF men resterande ca 20% som mest består av optionspositioner samt ej utdelande utländska aktier har jag i vanlig depå.

Jag tror det för mig är mer lönsamt över tid att skatta 30% på årlig nettovinst än att betala 2,5% på varje transaktion ovanpå avkastningsskatten.

Personligen skulle jag egentligen vilja ha större riskspridning i andra valutor. Nu har jag ca 70% av allt mitt sparande i SEK.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Elon är på twitter

Bild
Problemet med "Free America" tweets är alltid de som känner sig manade:

Beväpnade coronaprotester stöds av president Trump - https://www.aftonbladet.se/a/Opdyy3
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Tror att de kan mycket väl vara anledningen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Tror att de kan mycket väl vara anledningen.
Förra gången Elon påverkade kursen med ett tweet ska han ha uttryckt sig så här:

"One user replied to Musk: "Are you doing it because you need the cash or is this to protest the world burning down?"

Musk replied: "Don't need the cash. Devoting myself to Mars and Earth. Possession just weigh you down"."

Där finns ju en koppling till det där med huset.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Han är väl nära att få en helt omöjligt massa aktier i lön också eftersom Tesla har nått flera prestationsmål. Det känns nog konstigt att få så mycket pengar samtidigt som fabriken är nedstängd och ingen vet när produktionen kan återupptas.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Han är väl nära att få en helt omöjligt massa aktier i lön också eftersom Tesla har nått flera prestationsmål. Det känns nog konstigt att få så mycket pengar samtidigt som fabriken är nedstängd och ingen vet när produktionen kan återupptas.
Kan vara så att han inte är helt bekväm med att dränera så mycket pengar ur bolaget. Troligtvis kommer tesla behöva sina cash mer än vad somliga tror.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast han skulle väl inte få cash utan optioner som kan omsättas först om några år?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Fast han skulle väl inte få cash utan optioner som kan omsättas först om några år?
Värde ur företaget likväl. Det är ju inte monopolpengar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Kan vara så att han inte är helt bekväm med att dränera så mycket pengar ur bolaget. Troligtvis kommer tesla behöva sina cash mer än vad somliga tror.
Det är faktiskt precis tvärtom... Når Musk en target för optionsprogrammet så får Tesla mer i kassan. Så här fungerar det:

* Första target är market cap på $100.000.000.000. Detta nåddes runt 20e januari då aktien passerade $555. Dock måste denna nivå upprätthållas genomsnittligt över 6 månader.

* Runt den 20e juli verkställs alltså den första av 12 "tranches" förutsatt att aktien inte rasat. Då får Musk köpa ca 1,7 miljoner aktier för $350 styck. Teslas kassa ökar alltså med ungefär $600 miljoner om Musk löser optionerna.

* Nästa "tranch" är vid $150B, dvs vid en aktiekurs över ca $830.

* Utöver market cap så finns targets för omsättning och justerat EBITDA. Första target är $20B resp $1,5B vilket med god marginal är uppnått.

Tesla som bolag förlorar alltså ingen likviditet på optionerna, tvärtom! Däremot blir ju alla aktieägare utspädda.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Bra förklarat Legato!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag förstår det. Men tesla skulle ju kunna ha sålt aktierna på marknaden istället. Om musk får köpa aktier under marknadsvärdet eller får sälja över marknadsvärdet transfereras ju värde över till honom.
Jag tror tesla kommer behöva alla möjligheter till kapitaltillskott själva.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Jag förstår det. Men tesla skulle ju kunna ha sålt aktierna på marknaden istället. Om musk får köpa aktier under marknadsvärdet eller får sälja över marknadsvärdet transfereras ju värde över till honom.
Jag tror tesla kommer behöva alla möjligheter till kapitaltillskott själva.
Värde transfereras absolut till Musk, det är ju hela poängen med ett incitamentsprogram. Men nej, det är en helt annan sak att göra en ytterligare nyemission jämfört med att Musk löser in optioner i ett redan beslutat och kommunicerat optionsprogram.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hur förklarar ni att han twittrar ner aktiekursen och sina chanser till optionen?
Är det så enkelt att han blivit galen? Själv tror jag han vill kliva av teslatåget nu och satsa allt på mars.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Hur förklarar ni att han twittrar ner aktiekursen och sina chanser till optionen?
Är det så enkelt att han blivit galen? Själv tror jag han vill kliva av teslatåget nu och satsa allt på mars.
Har ingen avancerad förklaring. Tror bara det är en idiotgrej precis som "Pedo-tweetsen" mm. Hög på något han inte kan hantera...

Med tanke på det helt extrema optionsprogrammet där han tjänar groteska summor pengar om Tesla går bra och annars inget alls (bokstavligt talat) så är det för mig uppenbart att:

1.) Han bryr sig i allra högsta grad om att tjäna pengar.
2.) Han har alla incitament i världen att få Tesla att lyckas.

Tror inte det är pengarna i sig som lockar dock, utan möjligheterna det ger honom att genomföra andra kostsamma projekt, däribland Mars...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det trodde jag också fram tills igår. Att han skulle använda optionen för att få loss privat kapital för att satsa på mars utan att skada tesla genom att sälja sitt aktieinnehav. Men nu begriper jag inte. En förklaring kan vara att visa hur lite han bryr sig om pengar privat eller att han tror tesla kommer behöva alla möjligheter till nyemissioner i framtiden och att hans option kommer utgöra en belastning. För en sån är det.
Skriv svar