Eller så vill han påvisa att med fabriken i Fremont stängd på obestämd tid och total lock-down av samhället är aktien alldeles för högt värderad just nu...
Moderator: Redaktion
Kanske har han tröttnat och vill bli utkastad? Så han kan fokusera på mars.Nx gen skrev:Får han ytterligare en stämning på sig för påverkan av kurs? Eller blir detta ett sätt att klara sig undan den första?
These credits appointed by governments for contributing zero pollution to the environment. In Q1, Tesla earned $354 million from regulatory credits, which is a 64% increase from the first quarter of 2019.
https://seekingalpha.com/article/434207 ... :No|line:1
The innovative entrepreneur expects Tesla to expand at a rate of 50% compound annual growth. "I think 50% is the likely number," he said. "It’s possible it’s 40%. I think I would be very shocked if it’s less than 40% even with a force majeure short of World War III.”
At 50% compound growth, Tesla will produce 4.25 million vehicles in 2025 and 31.8 million in 2030. At 40%, Tesla will still produce 2.8m in 2025 and 14.9m in 2030. Veteran car giants VW (OTCPK:VWAGY) only sold 10.8m in 2019.
Tesla's projected growth is exactly why the stock price is so high in 2020.
Har du dina innehav i vanlig depå? Hos Nordnet har jag inte haft möjlighet att kombinera KF med valutakonton. Som jag förstått det går det heller inte att kombinera ISK med valutakonton.Legato skrev:Nej, det beror också på...Jerker skrev:Ja, och de tar ordentligt betalt för det. Och dessutom måste man ta hänsyn till kursförändringar mellan när man köpt och en säljer.Pontus skrev:men på utländska aktier tillkommer väl växlingskostnad också?Legato skrev:Skulle det varit $150.000 så hade det mycket riktigt blivit $105 i courtage.
Edit: På $150000 blir det $375 i skillnad mellan deras växelkurs och din (0,25%).
0,075% har jag, dvs i det fallet $112,50 om man skulle växla hela beloppet, men då jag har separata valutakonton så växlar jag ganska sällan.
https://insideevs.com/news/419486/video ... wd-coming/
Cheaper Tesla Model Y Single-Motor Rear-Wheel-Drive May Arrive Very Soon.
Intressant om de blir en rwd LR med tanke på att man inte har modell 3 I den konfigurationen.Zalman3 skrev:https://insideevs.com/news/419486/video ... wd-coming/
Cheaper Tesla Model Y Single-Motor Rear-Wheel-Drive May Arrive Very Soon.
Billigare Tesla Y modeller kan börja levereras snart.
Det borde indikera att de börjar få ordning på tillverkningen så större volymer kan tillverkas.
Jag har ca 80% av mina innehav i ISK/KF men resterande ca 20% som mest består av optionspositioner samt ej utdelande utländska aktier har jag i vanlig depå.Alfred skrev:Har du dina innehav i vanlig depå? Hos Nordnet har jag inte haft möjlighet att kombinera KF med valutakonton. Som jag förstått det går det heller inte att kombinera ISK med valutakonton.Legato skrev:Nej, det beror också på...Jerker skrev:Ja, och de tar ordentligt betalt för det. Och dessutom måste man ta hänsyn till kursförändringar mellan när man köpt och en säljer.Pontus skrev:men på utländska aktier tillkommer väl växlingskostnad också?Legato skrev:Skulle det varit $150.000 så hade det mycket riktigt blivit $105 i courtage.
Edit: På $150000 blir det $375 i skillnad mellan deras växelkurs och din (0,25%).
0,075% har jag, dvs i det fallet $112,50 om man skulle växla hela beloppet, men då jag har separata valutakonton så växlar jag ganska sällan.
Även om du slipper växling får du ju skatta stora delar av vinsten varje gång du säljer om du ligger i vanlig depå, så antar att du inte gör det eftersom du verkar förvalta aktivt? Berätta gärna hur man får valutakonton till ISK/KF.
Jag hatar att åka på valutaexponering och växling när jag egentligen bara vill spekulera i aktierna. Nu när man ändå har hög andel kontant på grund av Corona har jag gått kort i dollar för att hedga amerikanska aktier, men egentligen alldeles för dyrt sätt att slippa exponeringen.
Problemet med "Free America" tweets är alltid de som känner sig manade:vigge50 skrev:Elon är på twitter
![]()
Tror att de kan mycket väl vara anledningen.Fredrik j skrev:Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Förra gången Elon påverkade kursen med ett tweet ska han ha uttryckt sig så här:vigge50 skrev:Tror att de kan mycket väl vara anledningen.Fredrik j skrev:Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Han är väl nära att få en helt omöjligt massa aktier i lön också eftersom Tesla har nått flera prestationsmål. Det känns nog konstigt att få så mycket pengar samtidigt som fabriken är nedstängd och ingen vet när produktionen kan återupptas.Fredrik j skrev:Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Kan vara så att han inte är helt bekväm med att dränera så mycket pengar ur bolaget. Troligtvis kommer tesla behöva sina cash mer än vad somliga tror.Jordad skrev:Han är väl nära att få en helt omöjligt massa aktier i lön också eftersom Tesla har nått flera prestationsmål. Det känns nog konstigt att få så mycket pengar samtidigt som fabriken är nedstängd och ingen vet när produktionen kan återupptas.Fredrik j skrev:Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Värde ur företaget likväl. Det är ju inte monopolpengar.TiborBlomhall skrev:Fast han skulle väl inte få cash utan optioner som kan omsättas först om några år?
Det är faktiskt precis tvärtom... Når Musk en target för optionsprogrammet så får Tesla mer i kassan. Så här fungerar det:Fredrik j skrev:Kan vara så att han inte är helt bekväm med att dränera så mycket pengar ur bolaget. Troligtvis kommer tesla behöva sina cash mer än vad somliga tror.Jordad skrev:Han är väl nära att få en helt omöjligt massa aktier i lön också eftersom Tesla har nått flera prestationsmål. Det känns nog konstigt att få så mycket pengar samtidigt som fabriken är nedstängd och ingen vet när produktionen kan återupptas.Fredrik j skrev:Kan bakgrunden vara att Elon Musk fått kritik för att han skulle bry sig mer om aktiekursen än att begränsa smittspridningen? Genom att snacka ner aktiekursen på egen hand visar han att han inte bryr sig om kursen?
Värde transfereras absolut till Musk, det är ju hela poängen med ett incitamentsprogram. Men nej, det är en helt annan sak att göra en ytterligare nyemission jämfört med att Musk löser in optioner i ett redan beslutat och kommunicerat optionsprogram.Fredrik j skrev:Jag förstår det. Men tesla skulle ju kunna ha sålt aktierna på marknaden istället. Om musk får köpa aktier under marknadsvärdet eller får sälja över marknadsvärdet transfereras ju värde över till honom.
Jag tror tesla kommer behöva alla möjligheter till kapitaltillskott själva.
Har ingen avancerad förklaring. Tror bara det är en idiotgrej precis som "Pedo-tweetsen" mm. Hög på något han inte kan hantera...Fredrik j skrev:Hur förklarar ni att han twittrar ner aktiekursen och sina chanser till optionen?
Är det så enkelt att han blivit galen? Själv tror jag han vill kliva av teslatåget nu och satsa allt på mars.