Gamla UMC kom i Sverige förr med röd CEE trefas + schuko enfas. Blå CEE enfas/”tvåfas” (16A/32A) fick man köpa till extra (dyrt, typ 1200:- styck tror jag)._Peter skrev:Tack igen för alla bra och utförliga svar samt en hel del bra ”att tänka på” tips. Det verkar verkligen finnas stor kunskap här på TCS-forumet!
Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.
Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?
Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
I Norge tror jag man fick schuko + CEE 32A som standard, rätta mig om jag har fel här.
Italien använder både vanliga schuko (mindre vanligt) och två egna varianter (vanligare) med tre pinnar som standard för jordade enfas-uttag. Även Danmark, Schweiz, och förstås Storbritannien, har egna varianter.
Jag har ett antal reseadaptrar (modell kraftigare) som skramlar omkring i frunken, så jag kan ladda upp till typ 13A enfas i större delen av Europa.
Men återigen, det kan förstås kännas skönt att ha alla världens adaptrar i frunken, men jag kan sätta en slant på att du inte kommer att använda dom så ofta i praktiken. SuC är helt enkelt så bra.
/fth