Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av fth »

_Peter skrev:
Tack igen för alla bra och utförliga svar samt en hel del bra ”att tänka på” tips. Det verkar verkligen finnas stor kunskap här på TCS-forumet!

Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.

Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?

Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
Gamla UMC kom i Sverige förr med röd CEE trefas + schuko enfas. Blå CEE enfas/”tvåfas” (16A/32A) fick man köpa till extra (dyrt, typ 1200:- styck tror jag).

I Norge tror jag man fick schuko + CEE 32A som standard, rätta mig om jag har fel här.

Italien använder både vanliga schuko (mindre vanligt) och två egna varianter (vanligare) med tre pinnar som standard för jordade enfas-uttag. Även Danmark, Schweiz, och förstås Storbritannien, har egna varianter.

Jag har ett antal reseadaptrar (modell kraftigare) som skramlar omkring i frunken, så jag kan ladda upp till typ 13A enfas i större delen av Europa.

Men återigen, det kan förstås kännas skönt att ha alla världens adaptrar i frunken, men jag kan sätta en slant på att du inte kommer att använda dom så ofta i praktiken. SuC är helt enkelt så bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Jag har laddat 16A, 3fas, 11kW hos min syster som har en 20A huvudsäkring. Och det har alltid gått bra.

Men givetvis måste man ha koll på hur stor övrig förbrukning är, annars blir det dålig stämning när säkringen flyger.

Och det är ju så enkelt att ställa ner strömmen lite i Teslan.
Gör det så man är säker att strömmen räcker till alla förbrukare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Jag har laddat 16A, 3fas, 11kW hos min syster som har en 20A huvudsäkring. Och det har alltid gått bra.

Men givetvis måste man ha koll på hur stor övrig förbrukning är, annars blir det dålig stämning när säkringen flyger.

Och det är ju så enkelt att ställa ner strömmen lite i Teslan.
Gör det så man är säker att strömmen räcker till alla förbrukare.
Ja, du känner troligen din syster, vet vad hon har för huvudsäkring och vad för andra laster som hon har som dra ström. Själv skulle jag sannolikt just nu kunna ladda 24 A på min WallConnector även ifall jag bara har 20A på huvudsäkringen eftersom jag inte har några större laster igång nu och har solceller.

Kommer du nedåt kontinenten och frågar någon om du får låna uttaget så vet troligen varken du eller personen du frågar om lov vad det är för huvudsäkring eller vilka laster som finns. Röd trefasuttag är oftast till för tillfälliga maskiner som körs en kortare stund. Även ifall man då skulle köra mer än huvudsäkringen så lär detta fungera en kortare stund. Har man satt upp laddboxar avsedda att ladda elbilar har man sannolikt dimensionerat maxeffekten dessa kan dra mot tillgänglig effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av 12man »

vill inte skrämmas,

CEE donen följer standarden iec 60309, fulla texten till den hittar jag inte nu(jo men den kostar 450CHF) på nätet,
men kontakten är ju CE märkt så ingen fara..
hade tillgång till dessa dokument för 15 år sedan och jag kommer dock starkt ihåg att antal in/ut (insertions) enligt standard kraven var 1000ggr,

dvs kolla alltid att donet du stoppar in i känns/ser fräscht ut, kan ju ha varit så att nån annan har dragit ut med ström på
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
dvs kolla alltid att donet du stoppar in i känns/ser fräscht ut, kan ju ha varit så att nån annan har dragit ut med ström på
Ja, där är ytterligare en fördel Typ2 har mot alla CEE, Schuko och andra vardagskontakter. det går inte att dra ut Typ 2 med pågående laddning. Detta gör att dessa kontakter inte slits på samma sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
...Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Fortfarande lika episkt :lol:
Där ligger man i lä...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Doing God’s work.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Problemet är nu löst!
Tack alla för hjälpen :D Hoppas även andra blev klokare av denna diskussionen.

FYI: Min lösning blev en norsk UMC (3-fas) med tre adaptrar (röd ”bondplugg” + blå ”husvagnsplugg” + choko (vanliga vägguttaget)). Betalade 6500kr. Tack @Neo för en snabb och bra affär.

Nu kan vi åka till landet imorgon och hela Europa framöver och veta att vi kommer hem igen. ;)

P.s. Nu har jag en nästan ny svensk UMC (1-fas) till salu om någon behöver...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av fth »

_Peter skrev:
Problemet är nu löst!
Tack alla för hjälpen :D Hoppas även andra blev klokare av denna diskussionen.

FYI: Min lösning blev en norsk UMC (3-fas) med tre adaptrar (röd ”bondplugg” + blå ”husvagnsplugg” + choko (vanliga vägguttaget)). Betalade 6500kr. Tack @Neo för en snabb och bra affär.

Nu kan vi åka till landet imorgon och hela Europa framöver och veta att vi kommer hem igen. ;)

P.s. Nu har jag en nästan ny svensk UMC (1-fas) till salu om någon behöver...
Grattis, bästa lösningen enligt mig, ett par adaptrar av bra kvalitet till Danmark, Schweiz, Italien etc som sagt så kan du ladda var som helst :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av fth »

_Peter skrev:
Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)
Den funkar elektriskt överallt, men inte mekaniskt, Danmark, Schweiz, Italien, Storbritannien, etc har ju annorlunda uttag än oss, schuko funkar inte där.

Du behöver alltså en adapter ”schuko-mysko”, och den måste vara av god kvalitet för att klara hög effekt över lång tid. Du skall absolut inte använda reseadapters av universaltyp, dom klarar inte detta.

Jag har samlat på mig några olika, finns ett par hyfsade Skross på Clas Ohlson som du lugnt kan ladda typ 10A med, t.ex:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... /p/36-7593

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Tack @fth :)
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av ellerstrom »

fth skrev:
_Peter skrev:
Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)
Den funkar elektriskt överallt, men inte mekaniskt, Danmark, Schweiz, Italien, Storbritannien, etc har ju annorlunda uttag än oss, schuko funkar inte där.

Du behöver alltså en adapter ”schuko-mysko”, och den måste vara av god kvalitet för att klara hög effekt över lång tid. Du skall absolut inte använda reseadapters av universaltyp, dom klarar inte detta.

Jag har samlat på mig några olika, finns ett par hyfsade Skross på Clas Ohlson som du lugnt kan ladda typ 10A med, t.ex:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... /p/36-7593

/fth
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Gustafsson »

Det tredje stiftet är jord på den danska tror jag. De andra fas och nolla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av bylund »

ellerstrom skrev:
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av [JM] »

bylund skrev:
ellerstrom skrev:
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av bylund »

[JM] skrev:
bylund skrev:
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här
Den danska har alltså tre hål, så om det skulle bli jordkontakt med den länkade kabeln så är det nog inte av den pålitliga sorten.
Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... d_(Type_K)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av ellerstrom »

Gustafsson skrev:
Det tredje stiftet är jord på den danska tror jag. De andra fas och nolla.
Såklart! Jag vet inte hur (eller om) jag tänkte...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av [JM] »

bylund skrev:
[JM] skrev:
bylund skrev:
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här
Den danska har alltså tre hål, så om det skulle bli jordkontakt med den länkade kabeln så är det nog inte av den pålitliga sorten.
Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... d_(Type_K)
Du har rätt. Blandade ihop den med den franska.
Skriv svar