Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.

Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Finns det något företag som inte fifflar med något?
VW åkte dit för dieselgate men alla avgasbils tillverkare har gjort mer eller mindre samma sak. Alla har fuskat, så var kan man hitta en ärligt företag?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jojo skrev:
Jwe skrev:
När detta med Teslas aktiva Strypning av batterierna blir allmänt känt, ...så kommer det att drabba Tesla betydligt mer än vad kostnaden för batteribyte innebär.


Endast Tesla kan rädda detta genom rätt beslut.
Helt rätt! Och jag har svårt att begripa varför de är så trögfattade hos Tesla :evil:
Det är inte svårare än att det i nuläget kostar mer än det smakar.
Om det skulle blåsa upp och bli ett stort problem, då kommer de naturligtvis omvärdera. Det är helt enkelt en balansgång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.

Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Finns det något företag som inte fifflar med något?
VW åkte dit för dieselgate men alla avgasbils tillverkare har gjort mer eller mindre samma sak. Alla har fuskat, så var kan man hitta en ärligt företag?
Man kan börja med att inte köpa produkter från ett företag som bevisligen fuskat. Det skickar en skarp signal om att fusk inte är ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.

Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Finns det något företag som inte fifflar med något?
VW åkte dit för dieselgate men alla avgasbils tillverkare har gjort mer eller mindre samma sak. Alla har fuskat, så var kan man hitta en ärligt företag?
Man kan börja med att inte köpa produkter från ett företag som bevisligen fuskat. Det skickar en skarp signal om att fusk inte är ok.
Så du tycker att man ska inte köpa en Tesla ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.

Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Finns det något företag som inte fifflar med något?
VW åkte dit för dieselgate men alla avgasbils tillverkare har gjort mer eller mindre samma sak. Alla har fuskat, så var kan man hitta en ärligt företag?
Man kan börja med att inte köpa produkter från ett företag som bevisligen fuskat. Det skickar en skarp signal om att fusk inte är ok.
Så du tycker att man ska inte köpa en Tesla ?
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
Även om du inte håller med om att det är fusk, behöver du väl inte låtsas att du inte förstår vad den här tråden handlar om?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
Fråga min vän Jojo han kan förklara speciellt för dig för alla andra har ju fattat redan vad som hänt med hans Model S
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
Även om du inte håller med om att det är fusk, behöver du väl inte låtsas att du inte förstår vad den här tråden handlar om?
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
Även om du inte håller med om att det är fusk, behöver du väl inte låtsas att du inte förstår vad den här tråden handlar om?
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Vilka är det mer som sänkt laddhastigheten på en såld bil utan att fråga ägaren om lov?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Det var nog lite så att du la upp bollen för en smash när du sa att man kunde börja med att inte köpa produkter från företag som bevisligen fuskat, utan att specificera att laddtidsfusk var undantaget.

Men nu är det ju ändå inte så intressant ändå att jämföra med vad andra har gjort, då det inte alls påverkar den egentliga frågan, om Tesla har gjort sig skyldigt mot avtalsbrott eller brott mot konsumentlagar med sitt beteende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Har du hittat en dieseldriven Tesla?
Nej det har jag inte men jag har åkt i en Tesla som Tesla fuskat med laddningen .
På vilket sätt har de "fuskat med laddningen"?
Även om du inte håller med om att det är fusk, behöver du väl inte låtsas att du inte förstår vad den här tråden handlar om?
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Vilka är det mer som sänkt laddhastigheten på en såld bil utan att fråga ägaren om lov?
Ok, jag ger mig. Låt oss hoppas på att alla får gratis nya batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Det var nog lite så att du la upp bollen för en smash när du sa att man kunde börja med att inte köpa produkter från företag som bevisligen fuskat, utan att specificera att laddtidsfusk var undantaget.
Visst, om man anser det vara fusk att se till att en produkt håller betydligt längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 305
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ermase »

Dags att tagga ned lite nek0 och taliz.

När jag köpte min fösta Tesla 2017 så var ett starkt argument den fantastiska hållbarheten på Teslas batterier. Man läste rapporter om taxibilar som hade rullat 40 000 mil och diagram som visade på en väldigt långsam degradering till och med när man superchargade mycket. Man svarade alla skeptiska bekanta med att en Tesla rullar utan problem 400000 mil på samma batteri. Skulle det då 2017 funnits en situation som nu väldigt många gamla Teslor befinner sig i där laddhastighet sänkts utan någon officiell förklaring från Tesla så hade i alla fall jag tvekat rejält på att kliva in i Teslafamiljen.

Jag är visserligen inte (ännu) drabbad av detta problem men jag har i diskussion med ett antal ledande personer inom Tesla Sverige påtalat Teslas bristfälliga och tom felaktiga information gällande laddhastigheter. Jag försökte få någon att prata klarspråk med men maken till förnekelse har jag aldrig stött på. Min slutsats är att kompetensen hos Teslas personal är generellt sett låg när det gäller mer komplexa frågor som laddhastighet men också det faktum att det är ett Amerikanskt företag gör att Tesla är oerhört toppstyrt och har lågt till tak. Du säger vad du är tillsagd att säga inte din egen ärliga uppfattning. Mina diskussioner med Tesla slutade i princip med ”är du inte nöjd med våra svar så får du stämma oss”
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Det var nog lite så att du la upp bollen för en smash när du sa att man kunde börja med att inte köpa produkter från företag som bevisligen fuskat, utan att specificera att laddtidsfusk var undantaget.
Visst, om man anser det vara fusk att se till att en produkt håller betydligt längre.
Precis, det är ju knäckfrågan.
Ska man krypa till korset och erkänna att det inte höll så bra som man verkade tro till en början och ta konsekvenserna av det, eller är det så att man visste det och kommunicerade rätt redan då, och man är bra korkad som köpare om man inte förstod att de uppgivna laddtiderna självklart bara gäller i början?

Jag tror vi alla har förstått att batterier åldras och slits, frågan är mest hur mycket borde kunden förstått, hur mycket borde Tesla förstått och kommunicerat om det, och vem ska ta kostnaden för eventuell bristande förståelse för detta från början.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Att försöka likställa VWs dieselfusk, som dödar och skadar hundratusentals människor, med lite ökad laddtid i en elbil är rent ut sagt bisarrt IMO.
Återigen, om Tesla är skyldiga till "fusk" så är i stort sett alla som levererar produkter med litiumbatterier skyldiga.
Det var nog lite så att du la upp bollen för en smash när du sa att man kunde börja med att inte köpa produkter från företag som bevisligen fuskat, utan att specificera att laddtidsfusk var undantaget.
Visst, om man anser det vara fusk att se till att en produkt håller betydligt längre.
Precis, det är ju knäckfrågan.
Ska man krypa till korset och erkänna att det inte höll så bra som man verkade tro till en början och ta konsekvenserna av det, eller är det så att man visste det och kommunicerade rätt redan då, och man är bra korkad som köpare om man inte förstod att de uppgivna laddtiderna självklart bara gäller i början?

Jag tror vi alla har förstått att batterier åldras och slits, frågan är mest hur mycket borde kunden förstått, hur mycket borde Tesla förstått och kommunicerat om det, och vem ska ta kostnaden för eventuell bristande förståelse för detta från början.
Rent krasst är man väl i liknande situation som Apple för några år sedan, när det kom fram att de begränsade prestandan på iPhones med slitna batterier.
Apple löste det genom att tillfälligt sänka priset på ersättningsbatterier. Inte omöjligt att Tesla gör samma sak.
Men, återigen, då behöver det nog blåsa upp till storm först.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.

Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Finns det något företag som inte fifflar med något?
VW åkte dit för dieselgate men alla avgasbils tillverkare har gjort mer eller mindre samma sak. Alla har fuskat, så var kan man hitta en ärligt företag?
Efter dieselgate hos vw har ju alla andra granskats extra noga av både myndigheter och media.
Speciellt media vill ju inget hellre än att skandalen utökas. Men det har den ju inte så vi kan nog med säkerhet säga att den typen av mjukvarulösnkng som vw blev ertappad med finns inte hos andra tillverkare.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av rockard »

Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Om man köper en pryl med 8års garanti förväntar man sig väl att den håller sig 8år eller mer. Mobiler säljs väl med 2års garanti och håller väl 2-3år? Jag skulle bli tokig om min mobil tog två nätter att ladda istället för en natt efter 1år (halva garantitiden). Oavsett om det är för att mitt batteri ska hålla längre eller inte
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

rockard skrev:
Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Då missförstår du mig. Jag håller med om att situationen inte är optimal, och det vore fantastiskt om Tesla löste det genom att tex subventionera nya batterier.
Varför jag fortsätter argumentera är för att jag är nyfiken på om någon kan få fram något som verkligen biter. Dvs något som har potential att faktiskt lösa problemet.
Att bara skriva "det här är dåligt" på ett forum är inte särskilt konstruktivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av 4dy »

taliz skrev:
rockard skrev:
Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Då missförstår du mig. Jag håller med om att situationen inte är optimal, och det vore fantastiskt om Tesla löste det genom att tex subventionera nya batterier.
Varför jag fortsätter argumentera är för att jag är nyfiken på om någon kan få fram något som verkligen biter. Dvs något som har potential att faktiskt lösa problemet.
Att bara skriva "det här är dåligt" på ett forum är inte särskilt konstruktivt.

Hur mycket skulle ett subventionerat batteri kosta ungefär tror du? Och skulle Tesla gå med förlust eller vinst på dessa?

Även ett batteri för "halva priset" blir ordentligt dyrt för den enskilde.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
rockard skrev:
Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Då missförstår du mig. Jag håller med om att situationen inte är optimal, och det vore fantastiskt om Tesla löste det genom att tex subventionera nya batterier.
Varför jag fortsätter argumentera är för att jag är nyfiken på om någon kan få fram något som verkligen biter. Dvs något som har potential att faktiskt lösa problemet.
Att bara skriva "det här är dåligt" på ett forum är inte särskilt konstruktivt.
Kanske kunde man börja med att förklara hur det ligger till för nya kunder? Kanske redovisa hur mycket man snabbladdat och hur när det är en strypning? Sen vara tydlig när man gör förändringen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
rockard skrev:
Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Då missförstår du mig. Jag håller med om att situationen inte är optimal, och det vore fantastiskt om Tesla löste det genom att tex subventionera nya batterier.
Varför jag fortsätter argumentera är för att jag är nyfiken på om någon kan få fram något som verkligen biter. Dvs något som har potential att faktiskt lösa problemet.
Att bara skriva "det här är dåligt" på ett forum är inte särskilt konstruktivt.
Jo, det är konstruktivt.

Det är så man skapar medvetande hos fler och till slut en opinion som sedan kan leda till något.

Den här tråden har varit totalt omöjlig att föra någon form av konstruktiv diskussion i för du har metodiskt pajat vartenda inlägg med dina jämförelser med laptops, att ”upp till” inte behöver betyda upp till (tips; slå upp uttrycket), dina referenser till hur andra företag lurar/missleder sina kunder, m.m.

Det handlar inte om andra företag. Det handlar om att Tesla medvetet har dragit ned hastigheten för laddning kraftigt men man agerar fortfarande som om det inte är ett problem. Tesla säljer fortfarande bilar på illusionen av hur snabb laddningen är och man lovar tom ännu snabbare med V3.

Glappet mellan marknadsföring och verklighet är stor. Teslaägare som har råkat ut för denna strypning känner sig/är lurade.

Kan man som drabbad enskild eller i grupp söka någon form av kompensation eller rättelse med tanke på att Tesla underlevererar jämfört med det man marknadsför? Det handlar tråden om.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
taliz skrev:
rockard skrev:
Jag ångrar den otrevliga tonen i mitt förra inlägg, men då grundorsaken till att jag skrev det kvarstår kommer här ett förhoppningsvis konstruktivt förslag till hur du skulle kunna formulera ditt nästa inlägg i denna tråd, taliz: "Jag håller inte med er, och eftersom vi inte kommer någon vart lämnar jag därför diskussionen". Då tror ingen att du "förlorat", och vi som inte intresserar oss för din mission kan få följa tråden ostört.
Då missförstår du mig. Jag håller med om att situationen inte är optimal, och det vore fantastiskt om Tesla löste det genom att tex subventionera nya batterier.
Varför jag fortsätter argumentera är för att jag är nyfiken på om någon kan få fram något som verkligen biter. Dvs något som har potential att faktiskt lösa problemet.
Att bara skriva "det här är dåligt" på ett forum är inte särskilt konstruktivt.
Jo, det är konstruktivt.

Det är så man skapar medvetande hos fler och till slut en opinion som sedan kan leda till något.

Den här tråden har varit totalt omöjlig att föra någon form av konstruktiv diskussion i för du har metodiskt pajat vartenda inlägg med dina jämförelser med laptops, att ”upp till” inte behöver betyda upp till (tips; slå upp uttrycket), dina referenser till hur andra företag lurar/missleder sina kunder, m.m.

Det handlar inte om andra företag. Det handlar om att Tesla medvetet har dragit ned hastigheten för laddning kraftigt men man agerar fortfarande som om det inte är ett problem. Tesla säljer fortfarande bilar på illusionen av hur snabb laddningen är och man lovar tom ännu snabbare med V3.

Glappet mellan marknadsföring och verklighet är stor. Teslaägare som har råkat ut för denna strypning känner sig/är lurade.

Kan man som drabbad enskild eller i grupp söka någon form av kompensation eller rättelse med tanke på att Tesla underlevererar jämfört med det man marknadsför? Det handlar tråden om.
Jag kan forfarande inte se att de inte lever upp till det de skrivit. Återigen, formuleringarna är valda av jurister så att de i princip aldrig skall gå att invända mot.
(Betyder dock inte att det alltid håller i domstol)

När man säljer tekniska produkter handlar det allt som oftast om att lyfta fram de absolut bästa och mest optimala siffrorna. Det kan tyvärr leda till att folk känner sig lurade ibland, för verkligheten är sällan optimal.

Men struntsamma, vad tycker DU de skulle gjort istället? Vad hade varit rimligt enligt DIG?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar