Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Moderator: Redaktion
Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...
Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Men om nu tanken med att ta bort momsen på elbilar är att stötta Europeisk bilindustri.
Kanske i verkligheten blir att gynna kineserna, de kan leverera, vilket kanske inte europeiska elbilstillverkare kan.
Nja, jag gissar att de kinesiska bilarna inte kommer bli insläppta utan tull till EU...
Så du menar att Volvos kinesbyggda bilar får en 30% tull?
Vi får väl se. Tror inte att de tyska politikerna bryr sig särskilt mycket om en kinesisk biltillverkare med anor från Sverige fast produktion i Kina...
Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
bylund skrev:Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?
Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
Användare som besöker denna kategori: Bonden Roger och 7 gäster