Skrapade upp fälgen
Moderator: Redaktion
Skrapade upp fälgen
Så.. Idag när jag skulle parkera råkade jag köra in i en hög trottoarkant, det lät inget trevligt och resultatet kan ni se på bilderna.
Tänkte helt enkelt fråga, hur åtgärdar/snyggar man till detta på bästa sett.
Tänkte helt enkelt fråga, hur åtgärdar/snyggar man till detta på bästa sett.
Re: Skrapade upp fälgen
Bor du i närheten av Stockholm så vänder du dig förslagsvis till https://www.intera-sverige.se/. De är vana vid Tesla och gör ett oklanderligt jobb (personlig erfarenhet). Efter reparation går fälgen ej att skilja från ny.
frippan skrev:
Lucidor skrev:Bor du i närheten av Stockholm så vänder du dig förslagsvis till https://www.intera-sverige.se/. De är vana vid Tesla och gör ett oklanderligt jobb (personlig erfarenhet). Efter reparation går fälgen ej att skilja från ny.
Tack ska ni ha för tipsen!
Japp, bor i Stockholm så löser jag det inte själv så kan jag ju kontakta firman du nämnde.
Enklast/billigast lösning: Dupli-Color Touch Up Paint, färgen som matchar heter Dark Shadow Gray. Finns på Amazon, men Lubeca i Bålsta saluför märket.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Sånt som händer. Våtslipade lite och målade på lite i så nära kulör som möjligt (typ 200sek gick allt på) vilket blev lite bättre
- FutureTesla
- Teslaägare
Råkade skrapa en av mina fälgar (21 turbin till model s), köpte lackstift på Firanto och la på, ser mycket bättre ut, syns nästan inget på håll (1-2 m ifrån), dock slipade jag inte utan la direkt på. Får fixa det ordentligt senare när jag byter till vinterdäck 

Model S Plaid 2023
Någon som vet var man får tag på Duplicolor AFM0360 Dark shadow grey i Sverige? Finns på Amazon men endast i USA och där går det inte så bra att beställa ifrån i dessa tider.

Model 3 SR+ 2020
Tips är att biltema har en touch-up färg som är exakt likadan som fälgens färg. Kostar ca 79kr.
Sandpappra och måla över med den så blir det som nytt.
Artikelnrmchat skrev:Tips är att biltema har en touch-up färg som är exakt likadan som fälgens färg. Kostar ca 79kr.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Är det samma färg till standard slipstream?mchat skrev:Tips är att biltema har en touch-up färg som är exakt likadan som fälgens färg. Kostar ca 79kr.
har du bara färgkoden, så är det bara att svänga förbi valfri lackverkstad, så kan dom blanda till en liten touch-up flaska. Jag behövde inte ens betala för det. Visserligen i samband med lackering av en fälg, men schysst ändå.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Finns massor av "silver metallic" där ser jag. Skulle vara kanon om du hade artikelnummer på den färg som matchar!mchat skrev:Tips är att biltema har en touch-up färg som är exakt likadan som fälgens färg. Kostar ca 79kr.
Vore onekligen trevligt att få reda på. Tänkte ta en sväng dit imorgon och kika, återkommer om jag hittar nåt.e5m1r skrev:Artikelnrmchat skrev:Tips är att biltema har en touch-up färg som är exakt likadan som fälgens färg. Kostar ca 79kr.

Model 3 SR+ 2020
Enligt ett tidigare inlägg så ska det vara 36-7465 men den finns inte längre................
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Denna ser väl lovande ut. https://www.biltema.se/bilvard/billackf ... 2000033606bonath skrev:Enligt ett tidigare inlägg så ska det vara 36-7465 men den finns inte längre................
Ska dit o kolla imorgon.

Model 3 SR+ 2020
9384nfn skrev:Testade idag med 36-7464, blev fint!
Bild på resultatet????

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Behöver nu också fixa fälgen...bonath skrev:9384nfn skrev:Testade idag med 36-7464, blev fint!
Bild på resultatet????
Så ser gärna bild på resultatet. Har ni använt klarlack förutom färgstiftet?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- subarctic2123
- Teslaägare
loftux skrev:Behöver nu också fixa fälgen...bonath skrev:9384nfn skrev:Testade idag med 36-7464, blev fint!
Bild på resultatet????
Så ser gärna bild på resultatet. Har ni använt klarlack förutom färgstiftet?
Jag körde bättringsfärgssprayen 36-7361. Köpte en liten pensel också och sprayade på lite torkpapper och målade med färgen. Blev helt ok! Tror det är enklare och blir tjockare på en större yta. Kör inte spray direkt bara, risken för prickar är stor.
Men färgen är exakt detsamma som på fälgen.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Den jag använde är
https://www.biltema.se/bilvard/billackf ... 2000033608
Det artikelnr som nämndes här ovan verkar vara samma färg.
Blir fint resultat med några penseldrag.
https://www.biltema.se/bilvard/billackf ... 2000033608
Det artikelnr som nämndes här ovan verkar vara samma färg.
Blir fint resultat med några penseldrag.
Måste hålla med ovan. Vill man ha ett billigt enkelt resultat är det Biltemas bättrings färg ovan som gäller. Här kommer en före efter bild med 5min jobb och 79kr i investering. Ser bättre ut i verklighet och blir lite ljusare när den torkat!
Fasen vad du kört upp fälgen. Behöver kanske vara lite mer försiktig.Dastysk skrev:Måste hålla med ovan. Vill man ha ett billigt enkelt resultat är det Biltemas bättrings färg ovan som gäller. Här kommer en före efter bild med 5min jobb och 79kr i investering. Ser bättre ut i verklighet och blir lite ljusare när den torkat!

Men man märker det ju knappt efter fixen! Inte illa.

Model 3 SR+ 2020
Kan hålla med om tidigare skribent om att Intera gör ett bra jobb.
Värmdö gummi skickade dit mina rätt illa åtgångna 22"-are, de kom tillbaka som nya.
Inte billigt, men värt't
Värmdö gummi skickade dit mina rätt illa åtgångna 22"-are, de kom tillbaka som nya.
Inte billigt, men värt't
MYP
X90d
JAG??? Nejdu..... så blir det när frugan lånar bilen ganska ofta... har inte haft en skråma på mina 3 senaste tjänstebilar (9år) men med Teslan är 2 fälgar skrapade rejält efter 3 månader ...4Head skrev:Fasen vad du kört upp fälgen. Behöver kanske vara lite mer försiktig.Dastysk skrev:Måste hålla med ovan. Vill man ha ett billigt enkelt resultat är det Biltemas bättrings färg ovan som gäller. Här kommer en före efter bild med 5min jobb och 79kr i investering. Ser bättre ut i verklighet och blir lite ljusare när den torkat!![]()
Men man märker det ju knappt efter fixen! Inte illa.