Jag kommer inte kunna ändra din åsikt eller få dig att läsa igenom TMC.heldiggrisen skrev:Men det är jo fel, eller har jag missat något?Svenssons skrev:Eller med andra ord tog tillbaka en sak som det inte hade betalats för som de sedan gav till ny ägare gratis så han inte kom i kläm.kontakten2 skrev:Det är ganska ointressant om huruvida bilen såldes av Tesla med eller utan fsd och om det var fel.
Det intressanta är att Tesla aktivt gått in och ändrat utrustning på en bil dom inte äger.
Skulle en bilförsäljare låna en fysisk sak av återförsäljaren och sedan sälja bilen som att denna fysiska sak är med i köpet men där återförsäljaren ser till att begära tillbaka denna sak innan bilen säljs vidare så är det väl inget konstigt?
Det gick ju att testa autopilot/FSD ett par veckor tidigare. Vet inte om det fortfarande är möjligt. Skulle Tesla inte få dra tillbaka denna funktionalitet ifall det sker en försäljning?
Tesla gjorde ett återköp av en MS med trasig MCU.
La bilen ut på auktion med FSD, och fick ett pris därefter, Tesla sålde en MS med FSD för FSD pengar. Tveksamt om de fått samma pris på auktionen om de annonserat den utan FSD.
Sen när auktionen var avslutat, och ny ägare stod på bilen, så valde Tesla att plocka bort FSD på en bil de inte längre ägde.
Hade Tesla antingen plockat bort FSD från bilen från ägare 1(som inte betalat för det), eller senare när de själv ägde den för attt lägga ut den på auktion utan FSD, så hade jag förstått, men nu säljer de en MS med FSD, till en ägare som indirekte har betalat För det (en högre auktionspris), för sedan plocka bort det för att ägare 1 inte har betalat.
Det blir fel i min bok, och gör att mitt förtroende för Teslas hantering , och syn på, licenser är lagom lågt.
Det finns liksom inget att försvara gällande Teslas agerande, de plockar bort en vara de har tagit betalt för, på en bil de inte själv äger.
Om jag då inte har missförstått något, men jo mer jag läser om det, jo mer verkar det som Tesla straffar fel kund.
FSD, värt vad det kostar?
Moderator: Redaktion
Re: FSD, värt vad det kostar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag ser ofta det här påståendet, att det skulle vara en sådan skillnad mellan Europa och USA. Oftast (men inte i ditt fall då) anges det att lagarna i EU gör att funktionaliteten här är begränsad.job skrev:De flesta (vilket inte är samma sak som alla) är nog ganska överens om att FSD-alternativet är för dyrt i förhållande till den funktion som man får i Europa.
Men vad exakt är den praktiska skillnaden? Har kollat igenom drösvis med amerikanska reviews av FSD och jag ser ingen som helst skillnad på funktionaliteten förutom Smart Summon och annat som inte har något med självkörandet att göra på vägen.
En annan faktor att ta med i beräkningen är att Tesla mycket väl kan komma att flytta teknik från detta paketet till standardfunktionalitet allt eftersom tekniken utvecklas. Betalar man då (i mina ögon) oskäligt mycket för att få funktioner som inom ett par år troligtvis kommer vara gratis, utan att få den där ”kust till kust”-mjukvaran alla hoppas på, så skulle iaf jag känna mig lurad.
Tesla har tidigare gett bort sånt som andra redan har betalat för och det lär ske igen.
Tesla har tidigare gett bort sånt som andra redan har betalat för och det lär ske igen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
Då kan jag punkta upp hur jag förstått det, så kan du peka på vilket punkt Som är fel:Svenssons skrev:Jag kommer inte kunna ändra din åsikt eller få dig att läsa igenom TMC.heldiggrisen skrev:Men det är jo fel, eller har jag missat något?Svenssons skrev:Eller med andra ord tog tillbaka en sak som det inte hade betalats för som de sedan gav till ny ägare gratis så han inte kom i kläm.kontakten2 skrev:Det är ganska ointressant om huruvida bilen såldes av Tesla med eller utan fsd och om det var fel.
Det intressanta är att Tesla aktivt gått in och ändrat utrustning på en bil dom inte äger.
Skulle en bilförsäljare låna en fysisk sak av återförsäljaren och sedan sälja bilen som att denna fysiska sak är med i köpet men där återförsäljaren ser till att begära tillbaka denna sak innan bilen säljs vidare så är det väl inget konstigt?
Det gick ju att testa autopilot/FSD ett par veckor tidigare. Vet inte om det fortfarande är möjligt. Skulle Tesla inte få dra tillbaka denna funktionalitet ifall det sker en försäljning?
Tesla gjorde ett återköp av en MS med trasig MCU.
La bilen ut på auktion med FSD, och fick ett pris därefter, Tesla sålde en MS med FSD för FSD pengar. Tveksamt om de fått samma pris på auktionen om de annonserat den utan FSD.
Sen när auktionen var avslutat, och ny ägare stod på bilen, så valde Tesla att plocka bort FSD på en bil de inte längre ägde.
Hade Tesla antingen plockat bort FSD från bilen från ägare 1(som inte betalat för det), eller senare när de själv ägde den för attt lägga ut den på auktion utan FSD, så hade jag förstått, men nu säljer de en MS med FSD, till en ägare som indirekte har betalat För det (en högre auktionspris), för sedan plocka bort det för att ägare 1 inte har betalat.
Det blir fel i min bok, och gör att mitt förtroende för Teslas hantering , och syn på, licenser är lagom lågt.
Det finns liksom inget att försvara gällande Teslas agerande, de plockar bort en vara de har tagit betalt för, på en bil de inte själv äger.
Om jag då inte har missförstått något, men jo mer jag läser om det, jo mer verkar det som Tesla straffar fel kund.
1. Ägare 1 köper en MS från Tesla, beställer med FSD, men ångrar sig. Bilen produceras med FSD, men vid leverans ångrar ägare 1 sig, och vill att Tesla avinstallerar FSD och ägare 1 får avdrag i pris, so far so good.
2. Tesla glömmer att avinstallera FSD, och ägare 1 kör runt i en MS Med FSD, men som inte är betalat.
FSD aktiv, ej betalt
3. Bilen får problem med MCU, och kunden säljer sin bil tillbaka till Tesla.
FSD aktivt, ej betalt
4. Tesla äger nu bilen Som ägare 2, den har fortfarande FSD, och bilen läggs ut för auktion med FSD.
FSD aktivt, ej betalt
5. Ägare 3 (en tredjeparts bilförhandlare) vinner budgivningen, och jag förutsätter att priset blev lite högre eftersom bilen är reggat med FSD.
FSD aktivt, betalt av ägare 3
6. Ägare 3 har köpt en MS med trasig MCU, men har betalat för FSD
7. Tesla gör en koll genom sina register, och hittar att ägare 1 aldrig betalade för FSD, och väljer att avinstallera FSD, och det är den här punkteN jag menar Tesla har agerat fel, hade de gjort det under punkt 1 eller 4 hade jag inte brytt mig.
FSD deaktiverat, betalt av ägare 3
8. Ägare 4 köper en MS som båda ägare 3 (företaget har jo indirekte betalat för FSD eftersom auktionspriser lät var högre) och ägare 4 tror är utrustat med FSD.
9. Ägare 4 får besked vid utbyte av MCU att FSD är avinstallerat, eftersom ägare 1 aldrig betalade för uppgraderingen.
Om du kan peka på vilket punkt jag tar fel, så går min ”felsökning” lättare.