Långresa = ladda till 100%
Moderator: Redaktion
Efter 4 månader med min 3:a och mestadels kort resor blir det i morgon 250km enkel för att åka tillbaka hem på lör med tveksamma laddmöjligheter över natt. Skulle ni ladda fullt till 100 innan avfärd ? Eller gör ni det bara när man vet att man kör tomt på batteriet? Laddar normalt till 90 och ofta mellan 50-90%
Re: Långresa = ladda till 100%
Laddar alltid 100% innan långresor. Det enda är väl att du kanske inte skall göra det två dgar innan utan kvällen/natten innan du kör
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Aldrig laddat fullt och kommer nog aldrig göra det.
Skulle nog nöja mig med säg 95% eller så. Det gör ju stor skillnad för batteriets livslängd, och några få procent är sällan skillnad mellan att komma fram eller inte. Då kan man likväl sakta ner lite istället.
Köra 50 mil på en laddning med stopp över natten är nog i stort sett omöjligt förövrigt, såvida det inte är typ 70-väg.
Är det mixat mellan motorväg och landsväg skulle jag säga runt 35 kanske 40 mil med en LR.
Skulle nog nöja mig med säg 95% eller så. Det gör ju stor skillnad för batteriets livslängd, och några få procent är sällan skillnad mellan att komma fram eller inte. Då kan man likväl sakta ner lite istället.
Köra 50 mil på en laddning med stopp över natten är nog i stort sett omöjligt förövrigt, såvida det inte är typ 70-väg.
Är det mixat mellan motorväg och landsväg skulle jag säga runt 35 kanske 40 mil med en LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kan du utveckla hur stor? Finns det trovärdiga källor på skillnaden på ett batteri som laddas till 100% 10 gånger om året jämfört med ett som aldrig gör det?taliz skrev:Aldrig laddat fullt och kommer nog aldrig göra det.
Skulle nog nöja mig med säg 95% eller så. Det gör ju stor skillnad för batteriets livslängd.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Tjänstebil som skall i retur om 2,5 år så jag skiter i nån procent hit eller dit!

Batteriet kommer troligen funka bättre om du laddar upp till 100% någon gång ibland. Nu kommer troligtvis batteriet sätta 95% till att vara nya 100% efter några tusen mil.taliz skrev:Aldrig laddat fullt och kommer nog aldrig göra det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det gör INTE stor skillnad på batteriets livslängd att ladda fullt ibland. Finns tusen trådar om det tidigare. Det är t.o.m. avsikten att man ska kunna göra det. Behövs det så ladda!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med. Ladda fullt vid långkörning.
Däremot tror jag som Taliz att det blir mkt svårt att köra 25 + 25 mil med övernattning utan laddstopp eller möjlighet till nattladdning.
Det kommer krävas perfekta omständigheter, låg hastighet och minimal vampire drain.
Dessutom kommer du behöva nerver av stål och vara beredd att sänka hastigheten ytterligare.
Om det verkligen inte går att få tag på ett eluttag på din resa så hade jag inte gjort den.
Däremot tror jag som Taliz att det blir mkt svårt att köra 25 + 25 mil med övernattning utan laddstopp eller möjlighet till nattladdning.
Det kommer krävas perfekta omständigheter, låg hastighet och minimal vampire drain.
Dessutom kommer du behöva nerver av stål och vara beredd att sänka hastigheten ytterligare.
Om det verkligen inte går att få tag på ett eluttag på din resa så hade jag inte gjort den.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Finns det inte ens ett schuko-uttag att använda under natten?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag laddar i princip alltid till 100% vid långresa hemifrån oavsett om jag planerar laddstopp eller ej. Det ger större frihet och valmöjligheter samtidigt som jag vet att jag kommer att nyttja kapaciteten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om du inte laddar till 100% innan en långresa kommer herr Musk själv och slår dig i huvudet med ett fulladdat batteripack
MYP
X90d
Är det inte mer så att själva laddningen upp till 100% inte är något problem utan att skadan sker om bilen står en längre tid med fulladdat batteri? Laddar man, säg de sista 10 procenten precis innan man åker så borde det isåfall vara relativt harmlöst.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det är korrektElTorsk skrev:Är det inte mer så att själva laddningen upp till 100% inte är något problem utan att skadan sker om bilen står en längre tid med fulladdat batteri? Laddar man, säg de sista 10 procenten precis innan man åker så borde det isåfall vara relativt harmlöst.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19