Det ska vara likström!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

Solceller och batterier har en sak gemensamt, de kör på likström.

Om man har Solceller och ett batteri i huset och en elbil, så kan man ju skicka likström mellan dessa utan behöva omvandla till AC nån gång.
Då slipper man förluster.

En ytterligare vinst är att man kan ladda elbilen snabbt med likström från husets batteri.
Det pratas om att på sikt så går elbilar bara att ladda med likström, eftersom i princip alla elbilsladdare är
likströmsladdare.

Dagens regelverk säger att el från solceller och elkonsumtion ska ske från samma produktionsid, i praktiken samma fastighet.

Men om man vill producera el från solceller på en fastighet, och konsumera på en annan fastighet, då kan man föra över strömmen mellan olika fastigheter med likström.

Ferroamp har färdiga lösningar för detta.

Ett nytt sätt att tänka
Ferroamp systemlösning med en central nod, EnergyHub, ihopkopplad via ett DC Nanogrid med distribuerade solsträngsoptimerare, vindsnurror och energilager är unikt. Filosofin är lika enkel som genial. Omvandlingen mellan elnät (AC) och likströmsnät (DC) sker i EnergyHub på en (1) plats och det självreglerande nätet, DC Nanogrid, kopplar samman enheterna så att energi kan överföras på ett effektivt sätt och med minimala förluster jämfört med traditionella system. EnergyHub patenterade lösning att i realtid fasbalansera frigör inte bara effekt för t ex elbilsladdning utan öppnar även för möjligheten att ändra säkringstariff och/eller kapa effekttoppar som båda i sin tur kan representera betydande besparingar beroende på installation och avtal. Skalbarheten i systemet kan enkelt anpassas till alla effektbehov, från villor till stora kommersiella fastigheter och det tillsammans med DC Nanogrid ger systemet flexibilitet och extremt lätt att bygga ut om man vill expandera med fler solpaneler, öka lagringskapaciteten eller i en nära ramtid addera Ferroamp DC laddare för elbil.

EnergyHub ansluts till Ferroamp molntjänst, EnergyCloud, där högupplöst data på sekundnivå samlas in och lagras. Här kan du i realtid se hur din energi produceras, förbrukas och används. Rapporter och analysverktyg hjälper dig kontrollera och styra så att du kan effektivisera din elanvändning efter dina och fastighetens behov.

Stora elförbrukare som pumpar, kompressorer, fläktar och LED belysning drivs idag av likström via inbyggda omvandlare (AC/DC). Att koppla dessa direkt till dit DC Nanogrid ger stora vinster i form av minimala energiförluster men också minskad komplexitet. Ferroamp har sådana system i drift men kräver omfattande systemintegration och fortfarande att betrakta som ett framtidsscenario. Men internationella normer för likströmsnät i fastigheter är under utveckling. Med EnergyHub blir din fastighet förberedd för framtidens energilösningar.
https://ferroamp.com/powershare/

EDIT:
Ferroamp har bra lösningar för elbilsladdning:
Förutom att säkerställa att nätspänningarna inte överbelastas, kommer nuvarande likvärdig teknik till och med tillåta enfasladdningar att förses med en ström som överstiger värdet för trefasförsörjningen. Till exempel i en laddningstillämpning för elfordon kan en enfas-elbilsladdare levereras med 32 A ström i en elektrisk installation med en 3 x 20 A trefasförsörjning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2292
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dagens regelverk säger att el från solceller och elkonsumtion ska ske från samma produktionsid, i praktiken samma fastighet.

Men om man vill producera el från solceller på en fastighet, och konsumera på en annan fastighet, då kan man föra över strömmen mellan olika fastigheter med likström.
Detta med att få föra över likström mellan olika fastigheter är väl inte några beslut tagna ännu? Utan bara något som har diskuterats.

Skattmasen vill nog helst att elektronerna ska passera in och ut genom några elmätare på vägen för att kunna håva in energiskatt och moms.

Så mest realistiskt i dagsläget är väl ändå att växelrikta solelen och sedan låta bilen likrikta den igen. Kan ju kännas lite att gå över ån för att hämta vatten.

Däremot att i framtiden plocka bort elbilarnas ombordladdare och låta väggboxen innehålla en likriktare kanske kommer snart.

https://www.wallbe.de/wallbe-dc-wallbox/
DC.JPG
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

Flytt av solel och nätkoncession
I takt med det ökande intresset för solceller i Sverige efterfrågar allt fler aktörer om möjligheten
att flytta producerad solel mellan olika fastigheter [9]. Idag utgör nätkoncessionslagen vissa hinder för att koppla samman fastigheter i ett eget lokalt elnät eftersom de undantag som finns inte är
anpassat mot den växande andelen småskalig produktion av solel [5]. Det finns även andra skattemässiga hinder till exempel om en fastighetsägare istället skulle använda det befintliga elnätet för
att flytta solel producerad på taket av en fastighet till en annan närliggande fastighet. Då utlöser
det full energiskatt även om ingen försäljning sker.
Som beskrevs i kapitel 2.1 förvaltas region- och lokalnät utifrån koncession. För att få bygga elledningar utan tillstånd och kunna upprätta ett lokalt elnät, i likhet med det som Vasakronan gjort,
krävs det undantag från kravet på nätkoncession. Energimarknadsinspektionen (EI) är myndigheten som hanterar ärenden för undantag och ett sådant nät kallas icke koncessionspliktigt nät (IKN)
[10].
Vasakronans likströmsnät kan luta sig mot två undantag för nätkoncession i “Förordning (2007:215)
om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)”. Ett av undantagen återfinns
i § 9 som undantar områden som sjukhus, skolor, forskningsinstitut eller liknande, eftersom det
3
bedrivs forskningsverksamhet i byggnaderna anslutna till likströmsnätet1
. Det andra undantaget
är § 22a som säger följande: “Ett internt nät som förbinder två eller flera elektriska anläggningar
för produktion, vilka utgör en funktionell enhet, får byggas och användas utan nätkoncession.”.
Främst har paragrafen hanterat vindkraftparker där produktionsanläggningar har haft långa avstånd mellan varandra men paragrafen går möjligen att tolkas gälla även för två solcellsanläggningar som kan sammankopplas.
Eftersom det finns få liknande nät utbyggda i Sverige är det otydligt vad som är undantaget från
koncession. I rapporten “Koncessionsplikten – i kollision med utbyggd mikroproduktion?” [5]
konstaterar Energimyndigheten att regelverket för koncession inte är anpassat för det energisystem
som växer fram idag med en ökande mängd prosumenter (en konsument av el som även producerar
el, producent, konsument, prosument) och en översyn av regelverket rekommenderas.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån här på forumet som kör med Ferroamps prylar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Är det nån här på forumet som kör med Ferroamps prylar?
Jag har beställt. För att installera i vinter. Är det något speciellt du tänker på?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Är det nån här på forumet som kör med Ferroamps prylar?
Jag har beställt. För att installera i vinter. Är det något speciellt du tänker på?
Har du solceller, hemmabatteri och elbil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Är det nån här på forumet som kör med Ferroamps prylar?
Jag har beställt. För att installera i vinter. Är det något speciellt du tänker på?
Har du solceller, hemmabatteri och elbil?
Solceller skall monteras under 2020 Q1
Inget hembatteri.
Tesla Model X

Edit: batteri är ju inte ekonomiskt lönsamt än så länge men vem vet hur det blir framöver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Är det nån här på forumet som kör med Ferroamps prylar?
Jag har beställt. För att installera i vinter. Är det något speciellt du tänker på?
Har du solceller, hemmabatteri och elbil?
Solceller skall monteras under 2020 Q1
Inget hembatteri.
Tesla Model X

Edit: batteri är ju inte ekonomiskt lönsamt än så länge men vem vet hur det blir framöver
Varför blev det en Ferroamp?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

1* Dels har jag flera riktningar/ytor för panelerna vilket gör att jag behöver ha många MPPT/ingångar på DC/AC omformaren.
Med Ferroamp räcker det med en SSO per yta.
Går ju att lösa med andra prylar också från tigo eller solaredge.

2* Sann lastbalansering. Har inga problem idag men ser att det är en trevlig förbättring till elsystemet hemma.

3* Förberett med DC-system ger möjligheter till utbyggnade med batterier och annat i framtiden.

4* Råkar vara god vän med uppfinnaren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
1* Dels har jag flera riktningar/ytor för panelerna vilket gör att jag behöver ha många MPPT/ingångar på DC/AC omformaren.
Med Ferroamp räcker det med en SSO per yta.
Går ju att lösa med andra prylar också från tigo eller solaredge.

2* Sann lastbalansering. Har inga problem idag men ser att det är en trevlig förbättring till elsystemet hemma.

3* Förberett med DC-system ger möjligheter till utbyggnade med batterier och annat i framtiden.

4* Råkar vara god vän med uppfinnaren.
Vad kostar en Ferroamplösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
1* Dels har jag flera riktningar/ytor för panelerna vilket gör att jag behöver ha många MPPT/ingångar på DC/AC omformaren.
Med Ferroamp räcker det med en SSO per yta.
Går ju att lösa med andra prylar också från tigo eller solaredge.

2* Sann lastbalansering. Har inga problem idag men ser att det är en trevlig förbättring till elsystemet hemma.

3* Förberett med DC-system ger möjligheter till utbyggnade med batterier och annat i framtiden.

4* Råkar vara god vän med uppfinnaren.
Vad kostar en Ferroamplösning?
Beror ju på den övriga installationen.
Alla priser finns här:
https://shop.solelgrossisten.se/product ... rroamp/399
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Johan84 »

Har också börjat kolla på ferroamp och såg att det redan fanns en tråd här, kul!

Verkar va en smart lösning att slippa omvandla DC från solceller flera gånger fram och tillbaka för att kunna ladda bil och hembatteri.

Funderar först på vad man ska ha för laddare för bilen till en sån lösning med ferroamp, funkar väll inte med en tesla laddare för den går ju på 3 fas ac men omvandlar till DC i bilen, är inte likströmsladdare sjukt dyra?

Skulle helst vilja ha 20-22kwp solceller men klara mig med 25A huvudsäkring, då kan jag som mest trycka ut 17kw på nätet men får en längre topp och kan förbruka överskottet själv till bil, hushåll och hembatteri. Har kollat på t.ex zappi 3 fas från orust engenering för att den går att ställa in så den bara laddar bilen när man producerar själv vilket hade varit trevligt under sommaren och isf kunna använda det som inte går att mata ut på nätet.

Vill komma så nära min totala förbrukning som möjligt med solcellerna så gäller att tänka till innan man bestämmer sig för vilken utrustning men ska ha innan det är dax, och med en bra lastbalansering och rätt utrustning behöver jag nog inte gå upp från 25 till 35A vilket hade blivit rätt mycket dyrare. Någon som kör detta system och vet om den kan prioritera laddning av bil och batteri när det blir "överskott" och om det finns inställningar för att lösa sånna problem som jag beskriver? och om det går att köra systemet när det är strömavbrott eller om hela systemet lägger ner eftersom styrningen är molnbaserad?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

Dom verkar bara sålt DC laddare till ett fåtal utvalda företagskunder för utvärdering.
Dom jobbar på en DC-laddare men den verkar inte ligga högst på priolistan.
DC laddare är dessutom rätt dyra så förlusten i omvandling blir nog billigare totalt.

Off grid funkar inte med dagens lösning eftersom den kräver att det finns inkommande 3-fas för att funka.
E-hubben jobbar parallellt med inkommande 3-fas och kan flytta energi mellan faserna för lastbalansering och samtidigt även mata ut solel tex.

Om man gör ett fulhack och skaffar en switch som kopplar bort huset och sen har ett annat elaggregat/bensingenerator som står för lite matning så kan nog en E-hub köras och mata på med batteri och solceller för att fylla på med resten om strömmen gått.

Men se det som ett system att växa och utveckla även om kanske inte allt finns idag. Vanliga omformare från tex fronius mm har ju noll möjligheter för DC-nät.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av mati »

Johan84 skrev:
Skulle helst vilja ha 20-22kwp solceller men klara mig med 25A huvudsäkring, då kan jag som mest trycka ut 17kw på nätet men får en längre topp och kan förbruka överskottet själv till bil, hushåll och hembatteri.
Om du inte behöver 25A till dig själv så klarar du dig troligen med 20A i det här fallet. Jag har solceller med 19,5kWp och de levererar drygt 18kW som bäst. Jag har huvudsäkring på 20A och det går fint att mata ut 17kW, inga problem alls. Det handlar ju bara om toppar som inte varar så länge och du kan överbelasta en säkring en bra stund innan den löser ut.
Det är lite självreglerande dessutom eftersom solcellerna når sin maxeffekt vid kyligare väder, de högsta topparna får jag på våren, och då har man inte sällan fortfarande någon form av värme påslagen i huset, som då käkar upp en del av av överskottet. Nu när det är varmt och klarblå himmel, och huset i princip inte förbrukar någon el alls, kommer jag inte ens i närheten av de effekterna, 14-15kW varaktigt. Kortare, jättehöga toppar får man bara vid molnigt väder då taket kan svalna av när solen är bakom molen, men de varar bara i några minuter, och det pallar säkringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av ChristerSjo »

Johan84 skrev:
Har också börjat kolla på ferroamp och såg att det redan fanns en tråd här, kul!

Verkar va en smart lösning att slippa omvandla DC från solceller flera gånger fram och tillbaka för att kunna ladda bil och hembatteri.

Funderar först på vad man ska ha för laddare för bilen till en sån lösning med ferroamp, funkar väll inte med en tesla laddare för den går ju på 3 fas ac men omvandlar till DC i bilen, är inte likströmsladdare sjukt dyra?

Skulle helst vilja ha 20-22kwp solceller men klara mig med 25A huvudsäkring, då kan jag som mest trycka ut 17kw på nätet men får en längre topp och kan förbruka överskottet själv till bil, hushåll och hembatteri. Har kollat på t.ex zappi 3 fas från orust engenering för att den går att ställa in så den bara laddar bilen när man producerar själv vilket hade varit trevligt under sommaren och isf kunna använda det som inte går att mata ut på nätet.

Vill komma så nära min totala förbrukning som möjligt med solcellerna så gäller att tänka till innan man bestämmer sig för vilken utrustning men ska ha innan det är dax, och med en bra lastbalansering och rätt utrustning behöver jag nog inte gå upp från 25 till 35A vilket hade blivit rätt mycket dyrare. Någon som kör detta system och vet om den kan prioritera laddning av bil och batteri när det blir "överskott" och om det finns inställningar för att lösa sånna problem som jag beskriver? och om det går att köra systemet när det är strömavbrott eller om hela systemet lägger ner eftersom styrningen är molnbaserad?
Så länge det är en skattesubvention på 60 öre per såld kWh kan du aldrig räkna hem ett pris på hembatteri trots nuvarande subventioner på installation av energilager hemmer.

AC/DC förslusten är troligen försumbar om man jämför mot investeringskostnaden.

Jag styr vårt hem med Homey (https://homey.app/sv-se/) och med diverse appar till växelriktare (SolarEdge) och köp/fsg av el (Tibber) skapar du en ganska flexibel styrning av vad du vill göra. Krävs bara lite logiskt tänkande hur man vill styra sitt hem.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Johan84 »

tack för alla bra svar. Jag vet att det inte går att räkna hem i dagsläget men vill ha ett system som man kan växa i framöver och vill inte köpa fel växelriktare etc.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av ChristerSjo »

Johan84 skrev:
tack för alla bra svar. Jag vet att det inte går att räkna hem i dagsläget men vill ha ett system som man kan växa i framöver och vill inte köpa fel växelriktare etc.
Växelriktaren har en garantitid på 10-12 år och lär säkerligen paja strax därefter. Solpaneler har ofta en effektgaranti på knappt 90% efter 25 år. Solceller är dock ny företeelse och de kan räcka längre men frågan är hur degraderingen ser ut då inga solceller som installeras idag har suttit uppe i 25 år. Men räkna med att köpa en ny växelriktare minst 1 ggr under solpanelerna livslängd.

Att dimensioner en solcellsanläggning efter sitt totala energibehov utan vettig energilagring är inget bra ekonomiskt, men OK så länge vi har 60 öre i skattesubvention och inte säljer mer el än du förbrukar.

Jag förbrukar runt 30 000 kWh per år om min anläggning ger knappt 16 000 kWh per år och då är det väll 60-70 under apr-sep men min förbrukning ligger omvänt 60-70% okt-mar.

Jämtkraft har en "tjänst" som heter Dela vatten som gör att man kan spara sin överkonsumtion till den "bistra" soltiden.

EDIT. Överproduktion skall det stå.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av ChristerSjo »

Problemet är att den stora avgiften är överföringsavgift och energiskatt och den ligger på, beroende på nätägare på allt mellan 50-90 öre inkl moms.

EDIT. per kWh
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Mickep »

Fossilbilar får energin av flytande döda saker .
Elbilar rullar på likström.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Fossilbilar får energin av flytande döda saker .
Elbilar rullar på likström.
Exakt samma sak med andra ord. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av Zalman3 »

Ferroamp svar på frågan om de har DC-DC laddning från solceller till elbil.
20200617_093915.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av tomla »

Jag har dock inte läst allt ni har skrivit här.
Bara för att det är likström så är det INTE samma sak.
Du måste fortfarande konvertera till lagom Spännings nivå och ström.
Sedan så är likspänning svår att dra över långa sträckor.
Du måste dra upp spänningsnivån så du inte får förluster och kablarna brinner upp.
Det är mycket enklare och standardiserat att använda sig av AC 230V 3-fas.
Att börja dra likström i olika spänningsnivåer är inte lätt.
Det finns en anledning att vi har AC i våra nät utom vattenkablar som är i flera fal likspänningskablar.
En likspänning är inte samma som en annan likspänning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Det ska vara likström!

Inlägg av [JM] »

tomla skrev:
Jag har dock inte läst allt ni har skrivit här.
Bara för att det är likström så är det INTE samma sak.
Du måste fortfarande konvertera till lagom Spännings nivå och ström.
Sedan så är likspänning svår att dra över långa sträckor.
Du måste dra upp spänningsnivån så du inte får förluster och kablarna brinner upp.
Det är mycket enklare och standardiserat att använda sig av AC 230V 3-fas.
Att börja dra likström i olika spänningsnivåer är inte lätt.
Det finns en anledning att vi har AC i våra nät utom vattenkablar som är i flera fal likspänningskablar.
En likspänning är inte samma som en annan likspänning.
Det kräver inte mer att dra likström än växel. Man dimensionerar efter strömmen.
Anledningen till att vi har växelström är för att det sen Edisons tid varit lättare att transformera växelström än likström och transportera över längre sträckor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mkriget
Idag finns det kraftelektronik som är kapabel att lösa det problemet. Därför börjar det bli all vanligare med HVDC för de stora kraftbolagen.
Om man redan har ett DC-nät i huset med solceller och ev framtida batterier så är det onödigt att gå omvägen via växelström för att ladda likströmen som ska in i batteriet i bilen.

Läs lite på Ferroamps hemsida så ser du vad det är vi snackar om.
Skriv svar