Det är alltså exakt samma sträcka, i samma riktning, vid samma tid på dygnet, samma väderlek och väglag, enda skillnad var ett par grader varmare när jag körde med min egen bil.ChristerSjo skrev:Det går inte att jämföra förbrukning om det är inte är exakt samma förhållande. "Dit" och "Hem" kan ju vara helt andra höjdskillnader den ena nedförsbacke och den andra uppförsbacke t.ex.fth skrev:Nu har jag kört hem med min X, exakt samma hastighet, ungefär samma förhållanden (ett par grader varmare ikväll jämfört med förra veckan), och resultatet förvånar mig rejält.
Tripp med Raven: Tripp med min 2016 X90 (jag glömde nollställa trip vid avfärd, därför några km kortare, hemresa dock samma): Om man bara jämför hemresan (ditresan skiljde sig markant mellan tillfällen) så hamnar man på nästan 12% högre förbrukning med Raven än med min.
Kan någon förklara detta? Jag hade väntat mig det omvända förhållandet![]()
Ditvägen med Raven misstänker jag skulle ha dragit betydligt med med min X, jag körde fortare och det ösregnade, ändå hamnade förbrukningen bara på 250Wh/km, men hemresan, efter hastighetsbegränsningen, snustorrt och vindstilla, så spöade min ”gamling” Raven rejält.
Hur kan det komma sig? Jag vet att mina däck (Landsail LS588) är rätt snåla, men kan det göra så stor skillnad mot Michelin-däcken?
/fth
/fth