Vilka njuter än av veteranbilskörning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Vilka njuter än av veteranbilskörning?

Inlägg av themax »

Visst, kanske en utmanande fråga här på ett elbilsforum, men jag insåg att jag har kört längre med min Tesla än vad min Saab V4 från 1967 har gjort i hela sitt liv, så jag blev nyfiken på om det är fler än jag som uppskattar att plocka fram sin gamla veteranbil i sommarvärmen och ta en sväng?

Idag blev det bara fyra mil, men det lär bli mer i sommar. Ingenting går upp mot lite bensin- och avgasdoft i kläderna efteråt Bild

Ingen AC, servo, navigation eller ens minsta elektronisk krets att finna i denna bil. Men läderratt!

Bild
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
granlundii

Re: Vilka njuter än av veteranbilskörning?

Inlägg av granlundii »

Har ingen ännu, men jag har tänkt skaffa en i något skede. Tycker nog det är helt okej också för oss elbilister att köra några hundra kilometer veteranbil på sommaren :)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

themax skrev:

Idag blev det bara fyra mil, men det lär bli mer i sommar. Ingenting går upp mot lite bensin- och avgasdoft i kläderna efteråt Bild
Du skulle ha haft en tvåtaktare som körs på Castrol Racingolja så skulle jag ha förstått dig... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Har dykt upp lite häftiga elkonverteringar på Fully Charged... :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Teslaspolen skrev:
Jodå, har tittat. Men fullt så galen är jag inte (eller fullt så mycket pengar över). Nöjer mig med att tanka en eller två gånger per år i den här istället.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

lator skrev:
Du skulle ha haft en tvåtaktare som körs på Castrol Racingolja så skulle jag ha förstått dig... ;)
Min syster har en 93 från 1958. Får låna den om jag vill ha tvåtaktsdoft. Men håller med – det luktar bättre.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har ingen egen veteranbil, men har alltid varit fascinerad av gamla bilar. Följer sedan en tid några Youtubekanaler som visar upp entusiasters gamla bilar. Gillar också att gå på bilmuseer eller på utställningar som har blivit så populärt nuförtiden och finns på många olika ställen i landet. Klart att arvet från bilindustrin ska bevaras och hållas i körbart skick. Det är en stor del av vårt kultur- och industriarv.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

themax skrev:
Visst, kanske en utmanande fråga här på ett elbilsforum, men jag insåg att jag har kört längre med min Tesla än vad min Saab V4 från 1967 har gjort i hela sitt liv, så jag blev nyfiken på om det är fler än jag som uppskattar att plocka fram sin gamla veteranbil i sommarvärmen och ta en sväng?

Ingen AC, servo, navigation eller ens minsta elektronisk krets att finna i denna bil. Men läderratt!

Bild
Njut! :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

lator skrev:
themax skrev:

Castrol A747 t.ex.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Har ingen än men funderar på det. Bör vara en V12 eller annat åbäke för att klimatkompensera... :D :twisted:

Nej man allvarligt så har jag gått från att vara riktigt bil-tokig och avverkat flera bilar per år till att bli genuint ointresserad av kamaxlar, kolvar och turbos. Det skulle kännas så fel att ha bruka en sån bil när man resten av tiden försöker anstränga sig. Inser att en sommarbil är så marginellt så man inte behöver tänka på det men det är ungefär som med fri supercharging, en känsla mer än förnuft.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Erxon skrev:
lator skrev:
themax skrev:

Castrol A747 t.ex.
The one and only! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Jag! Fantastiskt kul att köra en gammal bil med manuell låda, choke och handbromsspak. ”Som att segla jämfört med att köra vattenskoter” sa en poetisk vän en gång, angående körkänslan (och inget annat). Gammelbilen är då alltså segeljollen. Så många saker att genomföra med känsla och timing, att försöka förfina till perfektion. Att köra Tesla är ju faktiskt inte mycket till utmaning. Första känslan är total imponering, men sedan vänjer man sig fort. Jag får ibland tänka efter och låta mig imponeras av bilens teknik och förfining för att återfinna kärleken.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Varje gång jag sitter i min gamla Land Rover går ett stort leende rakt över mitt aniskte :) .
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lite som att spela ett instrument eller lyssna på Spotify.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag föreslog för frun att köpa en Merca AMG GT, som skojbil, men det tyckte inte hon var skoj :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag har haft ett stort veteranbilsintresse tidigare och har bland annat ägt ett dussin olika Saab V4:or genom åren. Som livet och boendet ser ut nu finns det inget utrymme för en veteranbil, men om det ändras så skulle jag gärna skaffa något igen. Jag leker också med tanken att hitta ett objekt som lämpar sig för en elkonvertering.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Hamnade bredvid en Fiat cab från 60-talet igår vid ett rödljus. Helt klart ökar ens vilja att skaffa veteranbil igen när man ser, hör och känner lukten av en 60-tals bil.

Men samtidigt ska man ha tid, plats och ork att fixa och trixa med de. För de går inte alltid som klockor och behöver en hel del omsorg.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det brukar bli några mil om året, men börjar kännas jobbigt när de ska tankas.

Mina bilar är ganska nyblivna veteraner, håller mig mest till 80-tals Audi-bilar, även om jag har en MGB -73:a också som jag inte kört på länge.

Här är den som tas i drift först av veteranerna, rullar mest mellan olika bilträffar och utställningar.
Bild
Det är en Audi quattro 20V -90, så den är precis klassad som veteranbil :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag saknar Beach Buggyn jag hade i min ungdom.

Trots att den blev underkänd en gång på besiktningen pga för höga avgasvärden. Hur höga? Vi vet inte för mätinstrumentet visade bara "overflow" :o
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

themax skrev:
Teslaspolen skrev:
Jodå, har tittat. Men fullt så galen är jag inte (eller fullt så mycket pengar över). Nöjer mig med att tanka en eller två gånger per år i den här istället.
Ja det är pengar i det! Inser att jag låter lite otydligt i förra kommentsren. Har inget emot veteranbilar som körs en handfull gånger per år. Det är pendlarbilarna som är "problemet". Men så bor jag där Classic Car Week invasionen sker en gång per år så jag har blivit rätt mättad. ;)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Teslaspolen skrev:
Inser att jag låter lite otydligt i förra kommentsren. Har inget emot veteranbilar som körs en handfull gånger per år.
No harm done. Tolkar din kommentar precis som du skrev – ut å kör veteranbilar om ni har. De fåtal mil de rullar är en del av kulturarvet.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

themax skrev:
Teslaspolen skrev:
Inser att jag låter lite otydligt i förra kommentsren. Har inget emot veteranbilar som körs en handfull gånger per år.
No harm done. Tolkar din kommentar precis som du skrev – ut å kör veteranbilar om ni har. De fåtal mil de rullar är en del av kulturarvet.
Så länge man inte ska åka varv efter varv runt stan varje fredag och lördagskväll + alla träffar runt om i landet, då blir det rätt många mil och orenade cancerframkallande kolväten. Helt ok med ett fåtal turer, men som här i Lidköping stinker det orenade avgaser under sommaren. Skönt att det inte blir något Power Big Meet åtminstone.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har också en 80-talare i garaget. Volvo 780 tillverkad i Italien hos Bertone, just denna har 4-cylindriga turbomotorn och avgasrening med katalysator.

Det jag slås av på bilträffar är avgaserna från äldre bilar är så omfattande, men de körs ju ofta enstaka mil per år. Åka med på bilcruising är olidligt.

Hade tidigare funderingar på att skaffa mig en cabriolet, och gärna med en mullrande V8-motor. Nu efter att kört elbil drygt ett år är det helt otänkbart för mig.

Ska det vara cabriolet måste den ha eldrift, allt annat är otänkbart. Då Tesla roadstern är för dyr och smart elbilen för liten får jag vänta in kommande bilmodeller.

Eller kanske elkonvertera en avgasbil.
Volvo_780_Bertone.jpg
Biltraff.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice!! 780:n med turbo-fyran står högt på min önskelista! :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:
Det jag slås av på bilträffar är avgaserna från äldre bilar är så omfattande, men de körs ju ofta enstaka mil per år. Åka med på bilcruising är olidligt.
Jag kan inte annat än att hålla med. En kompis har en gammal Roadrunner -69:a som han ibland "tvingar" mig att köra och nästan stillastående cruising på stan gör mig tokig. Det stinker något så oerhört att jag mår illa... Dessutom så gillar inte "den gamle" att jag stänger av motorn så snart vi står stilla i över två sekunder. ;)
Skriv svar