SR+ eller P?
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: SR+ eller P?
Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... e-upswing/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Och nej, samma sak kan inte ske med Model 3, för de kostar inte 1,2 mille nya.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Det är inte samma sak. En Model S är ingen lyxbil.
Jaså? Vad är det då?Verdi skrev:
- OfarligTesla
- Teslaägare
Faktiskt ja, min S tappade mer på 18 mån än vad många lyxbilar gör. Från 1040k efter premie till 700k på 18 månader och typ 1400 mil. Och det var egentligen ett uppblåst pris innan marknaden hunnit justeras, 3-4 veckor senare var den under 600k.taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?
Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Behöver ju inte ens vara något sådant, moms tas bort på elbilar/högre supermiljöbilspremie eller en stärkt krona skulle båda påverka en hel del för nypriset på Model 3, tror knappast Model 3 är på sin lägstanivå i kronor räknat idag med alla faktorer som finns.Verdi skrev:
Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Eftersom Teslas nybilspriser generellt varit ”svajiga” så har tidpunkten för köpet spelat stor roll för andrahandsvärdet. Speciellt för MS och MX.
Förhoppningsvis blir det lite bättre när kopplingen till dollarn minskar iom att fabriker öppnar på andra kontinenter.
När det gäller M3 ser jag ingen anledning att Tesla kommer dumpa priserna. Som de flesta av oss konstaterat får man väldigt mkt bil för pengarna.
Kommer ny batteriteknologi kommer det framförallt innebära ett utökat intresse för elbilar.
För fossiltillverkarna kommer elbilspriserna vara fortsatt kopplade till fossilpriserna. Omsvängningen för dem kommer att behöva ta tid.
Jag tror därför att begagnatpriserna på våra ”gamla” Teslor kommer fortsatt stå sig bra.
Med det sagt så räknar jag i min jämförelsekalkyl pessimistiskt med 50% restvärde efter 3 år och 7000 mil.
Det innebär att jag får 280-290 tkr för min LR RWD om 2 år. Jag skulle inte vara förvånad om prislappen är betydligt högre än så. Den som lever får se.

Förhoppningsvis blir det lite bättre när kopplingen till dollarn minskar iom att fabriker öppnar på andra kontinenter.
När det gäller M3 ser jag ingen anledning att Tesla kommer dumpa priserna. Som de flesta av oss konstaterat får man väldigt mkt bil för pengarna.
Kommer ny batteriteknologi kommer det framförallt innebära ett utökat intresse för elbilar.
För fossiltillverkarna kommer elbilspriserna vara fortsatt kopplade till fossilpriserna. Omsvängningen för dem kommer att behöva ta tid.
Jag tror därför att begagnatpriserna på våra ”gamla” Teslor kommer fortsatt stå sig bra.
Med det sagt så räknar jag i min jämförelsekalkyl pessimistiskt med 50% restvärde efter 3 år och 7000 mil.
Det innebär att jag får 280-290 tkr för min LR RWD om 2 år. Jag skulle inte vara förvånad om prislappen är betydligt högre än så. Den som lever får se.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
taliz skrev:Jaså? Vad är det då?Verdi skrev:
En pionjär bland elbilar med lågt förmånsvärde?

Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
3 år är en lång tid...
- OfarligTesla
- Teslaägare
Som sagt behöver det inte ens vara Tesla som sänker priserna, det kan vara att man tar bort moms på elbilar och/eller får en stärkt krona (eller försvagad dollar) som gör att helt plötsligt kostar en ny 3a 20-40% mindre än den gör idag räknat i kronor vilket ju kommer påverka massvis. Det kan till och med räcka med att man för lite mer seriösa diskussioner om att ta bort momsen för att skaka om andrahandsmarknaden så det kan påverka även innan det införs.Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
Jag tror inte vi kommer se en prissänkning på 20-40% även om man justerar bidraget/momsen.OfarligTesla skrev:Som sagt behöver det inte ens vara Tesla som sänker priserna, det kan vara att man tar bort moms på elbilar och/eller får en stärkt krona (eller försvagad dollar) som gör att helt plötsligt kostar en ny 3a 20-40% mindre än den gör idag räknat i kronor vilket ju kommer påverka massvis. Det kan till och med räcka med att man för lite mer seriösa diskussioner om att ta bort momsen för att skaka om andrahandsmarknaden så det kan påverka även innan det införs.Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
I det fallet kommer Tesla snarare höja sin marginal genom att höja priserna. Model 3 har redan idag ett konkurrenskraftigt pris.
Dagens prissättning är satt utifrån dagens bidrag/moms. Om förutsättningarna förändras kommer Teslas prisstrategi följa efter.
Sen är det såklart möjligt att en mindre del kommer slutkunden till godo.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja visst kan det vara så, men om vi ser på prissättningen i t.ex. Norge så har ju Tesla inte valt den vägen (trots att den har ett ännu bättre konkurrenskraftigt pris där pga höga priser på fossilerna). Tesla har ju inte heller höjt priser något nämnvärt i länder som fått nya incitament så mycket tyder på att eventuell momsfrihet faktiskt kommer ge lägre priser till slutkund.pefreli skrev:Jag tror inte vi kommer se en prissänkning på 20-40% även om man justerar bidraget/momsen.
I det fallet kommer Tesla snarare höja sin marginal genom att höja priserna. Model 3 har redan idag ett konkurrenskraftigt pris.
Dagens prissättning är satt utifrån dagens bidrag/moms. Om förutsättningarna förändras kommer Teslas prisstrategi följa efter.
Sen är det såklart möjligt att en mindre del kommer slutkunden till godo.
Det är helt enkelt många faktorer som kan trycka ner priset markant i Sverige och man bör i var fall ta höjd för det. Jag räknar själv med att den går ned 50% på 3 år, så om det visar sig att den är värd 35-40% efter 3 år (pga växelkurs eller högre incitament) är det inga stora extrasummor som jag måste ut med.
Gör vi? Hur man än vänder och vrider på det är Model 3 en betydligt billigare bil än S, därmed finns det mycket mindre svängrum för Tesla. I Danmark kostar en Model 3 från ca 400k, vilket den troligen skulle gjort här också om vår valuta inte varit så svag. Dvs det är främst om kronan skulle bli starkare som priserna kan sänkas i någon större mån. Men sådant brukar ta flera år, och det finns inte mkt som tyder på att det kommer ske.Verdi skrev:Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.
Om tre år kommer det fortfarande vara begränsad tillverkningskapacitet för elbilar, och efterfrågan kommer ha ökat ännu mer. Dvs oavsett den tekniska utvecklingen så kommer det vara hög efterfrågan på begagnade elbilar. Även gamla Leaf, eGolf mfl har förbluffande högt andrahandsvärde idag, trots deras begränsade användningsområde. Jag tror den typen av bilar kommer sjunka betydligt mer(titta på Norge) än bilar som funkar som första bil ala Model 3. Därmed kommer andrahandsvärdet hålla sig betydligt bättre. Beggade Model 3 kommer konkurrera mest med gamla dieselmonster, det kommer inte finnas mycket konkurrens från rena elbilar närmaste åren.
Det här med sänkta priser är ett känsligt ämne.
Men det är något som kommer ske förr eller senare. När är frågan. Ingen biltillverkare har hittills fått fram en ny långfärdsbil för 250 kkr. Och jag ser ingen på horisonten som skulle kunna göra det. Det finns en mängd Beg leaf som går halvlångt för 100 kkr.
Om 10 år kanske. (Enligt branschen skall elbilar vara billigare i inköp än fossilditon nästa år, finns inte en chans att så sker)
Står fast att värdet på en elbil är den omvända, där äldre bilar tappar pga av billigare och bättre nyare teknik. 800v kommer först på dyrare bilar och sedan på billigare, om man skall spå lite.
Kommer tesla bli ett budgetmärke? (Ung som att påstå att Ferrari skulle bli ett budget märke för att Hyundai kom in på marknaden) tror inte det. Men det är bra att det finns alternativ på marknaden. De andra har inte ännu kommit upp från skämsnivå, och det behövs i alla prisklasser för att elbilar skall slå.
Men det är något som kommer ske förr eller senare. När är frågan. Ingen biltillverkare har hittills fått fram en ny långfärdsbil för 250 kkr. Och jag ser ingen på horisonten som skulle kunna göra det. Det finns en mängd Beg leaf som går halvlångt för 100 kkr.
Om 10 år kanske. (Enligt branschen skall elbilar vara billigare i inköp än fossilditon nästa år, finns inte en chans att så sker)
Står fast att värdet på en elbil är den omvända, där äldre bilar tappar pga av billigare och bättre nyare teknik. 800v kommer först på dyrare bilar och sedan på billigare, om man skall spå lite.
Kommer tesla bli ett budgetmärke? (Ung som att påstå att Ferrari skulle bli ett budget märke för att Hyundai kom in på marknaden) tror inte det. Men det är bra att det finns alternativ på marknaden. De andra har inte ännu kommit upp från skämsnivå, och det behövs i alla prisklasser för att elbilar skall slå.