Hyrd Tesla i helgen
Moderator: Redaktion
Re: Hyrd Tesla i helgen
Så, efter en liten bit till i lagom Tesla hastighet, anlände vi till Rødby Havn. Inchecknigen gick utmärkt trots att vi var en båt efter vår bokning.
8 minuters väntan sen körde vi ombord på båten.
Passade på att fråga han som dirigerade på bildeck på klingande skånska,
"Do you have an electric outlet I can use"? Pekandes på bilen "This is an electric car"
- No problem, just drive to the right and use the connectors on the wall.
Wow! Vilken service!
Det gav oss 38 kilometer extra på den överfarten (45min tar resan, så den var väl inkopplad ca 40min kanske).
"Do you have an electric outlet I can use"? Pekandes på bilen "This is an electric car"
Wow! Vilken service!
Det gav oss 38 kilometer extra på den överfarten (45min tar resan, så den var väl inkopplad ca 40min kanske).
-
- Gött!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Perfekt info åker nästa vecka till Tyskland och har ogillat båtar då det är ganska trångt och med Teslan blir det inte bättre.drakbane skrev:Så, efter en liten bit till i lagom Tesla hastighet, anlände vi till Rødby Havn. Inchecknigen gick utmärkt trots att vi var en båt efter vår bokning.
Wow! Vilken service!
Efter en tur till 2 butiker i Burg o sen inom bordershop, var vi åter på båten. Denna gången fanns det inga uttag, och det var fullt med bilar, så det fanns ingen chans att snirkla runt o leta.
Åter i Danmark tog vi en snabb mini laddning i Nøre Aslev, lerstället, igen. Denna gången körde jag dock upp på den plattan som ligger bakom SuCarna.
Sen ramlade kilometrarna på, frun visade dock efter ett tag tecken på den berömda sjukdomen RVÅ, räckviddsångest.
Åter i Danmark tog vi en snabb mini laddning i Nøre Aslev, lerstället, igen. Denna gången körde jag dock upp på den plattan som ligger bakom SuCarna.
Sen ramlade kilometrarna på, frun visade dock efter ett tag tecken på den berömda sjukdomen RVÅ, räckviddsångest.
-
- Vadå? Vi har ju batteri kvar när vi kommer till Køge?
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
I Køge laddade vi upp för fullt, medans bestyr och utfodring av killarna skedde.
Det tråkiga med de flesta SuCs är att deras utbud av mat består till 99% av McD & BK
Sen hade vi gått med kräm för hela färden hem
Såg en hel del snygga bilar på resan, o denna i Køge var verkligen i min smak.
Det tråkiga med de flesta SuCs är att deras utbud av mat består till 99% av McD & BK
Sen hade vi gått med kräm för hela färden hem
Såg en hel del snygga bilar på resan, o denna i Køge var verkligen i min smak.
-
- Snyyyyygg!
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Vi hade ju hur mycket som helst kvar i batteriet när vi kom till Køge ju!!
-
- Lugnt läge!
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Väl hemma blev det en snabb avlastning, sen drog jag o hämta Thaimat till mej o frun.
Resan hade gått som förväntat tycker vi.
Konstaterade att ca 10-12 BiB får plats i frunken.
Resan hade gått som förväntat tycker vi.
Konstaterade att ca 10-12 BiB får plats i frunken.
-
- Gott om plats till hämtmat !
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Alla bra sagor har ju ett slut, så också denna.
Måndag morgon var det dags.
Inom jobb för att testa laddning m.m. Här funkade all laddning perfekt, så det är min förlängningssladd hemma som är dålig.
Sen drog jag till Lödde SuC och toppade upp lite innan de sista minuternas färd till Lund.
Trodde att min Kia Soul hade tappat grenröret eller att nån hällt singel i tanken, F-N vad de lät o skramla när jag körde hem.
Slutet gott, allting gott...(eller vad väntar runt hörnet)
Måndag morgon var det dags.
Inom jobb för att testa laddning m.m. Här funkade all laddning perfekt, så det är min förlängningssladd hemma som är dålig.
Sen drog jag till Lödde SuC och toppade upp lite innan de sista minuternas färd till Lund.
Trodde att min Kia Soul hade tappat grenröret eller att nån hällt singel i tanken, F-N vad de lät o skramla när jag körde hem.
Slutet gott, allting gott...(eller vad väntar runt hörnet)
-
- Nerbyte !
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
- lator
- Teslaägare
Psst! Kia Soul finns med eldrift... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jepp, det var nog så jag kom in på elbilstemat...
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
vilken typ av kontakt avænde du på båten? føljde den med från hyrbilsfirman?drakbane skrev:Så, efter en liten bit till i lagom Tesla hastighet, anlände vi till Rødby Havn. Inchecknigen gick utmärkt trots att vi var en båt efter vår bokning.
Wow! Vilken service!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Röd CEE 3x400v/16A, tror den följer med orginal, ett vanligt 3fas uttag
Den var med i bilen, där var en Tesla kable med 2st adapters, denna och en för vanlig 220volt
Den var med i bilen, där var en Tesla kable med 2st adapters, denna och en för vanlig 220volt
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
då verkar dom ha utrustat bilen med extra adapter. Min kom bara med vanlig Schuko och blå handske. eGolfen fick man med en Typ2, det borde næstan vara standard utrustning i alla elbilar nu nær de flesta publika laddpltser erbjuder Typ2 istællet før schuko.drakbane skrev:Röd CEE 3x400v/16A, tror den följer med orginal, ett vanligt 3fas uttag
Model 3-24/Polestar 3-24
Blå 32 A enfas ingår som standard i Norge, röd 16 A trefas är standard i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ok, det førklarar saken. ær den røda mer utbredd nere i Europa vs den blå? funderar på om det ær nån mening med att skaffa en rød nær man ska bila i Europa? Chademo ær sjælvklart också vært att tænka på.bylund skrev:Blå 32 A enfas ingår som standard i Norge, röd 16 A trefas är standard i Sverige.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nog ganska varierande från land till land.HelectriC skrev:ok, det førklarar saken. ær den røda mer utbredd nere i Europa vs den blå? funderar på om det ær nån mening med att skaffa en rød nær man ska bila i Europa? Chademo ær sjælvklart också vært att tænka på.bylund skrev:Blå 32 A enfas ingår som standard i Norge, röd 16 A trefas är standard i Sverige.
I Sverige är helt klart röd vanligare än blå.