Visst. Jag köper det. Men den produktionskapacitet som Tesla planerar just nu räcker ju inte på långa vägar till för att bli dominerande på världsmarknaden. Man tappar lätt proportionerna här. Tesla är fortfarande en mycket liten biltillverkare och det finns stora utmaningar i att skala upp verksamheten. Jag säger inte att man inte kommer lyckas men det kommer ta tid. Jag undrar bara vilken tidshorizont marknaden tänker sig?Jordad skrev:Nej, helt galet är det inte. Det har blivit tydligt för allt fler den senaste tiden att de flesta former av transporter kommer bli eldrivna i nära framtid och Tesla är marknadsledande där. Ser man dessutom till investeringarna Tesla gör i produktionskapacitet och jämför dem med andra företags investeringar så är det lika tydligt att Tesla högst troligen kommer vara marknadsledande under lång tid framöver och snarare öka sin ledning än mer.Fredrik j skrev:"Galet" är ju ett återkommande uttryck i den här tråden samtidigt som många tycker allt är helt i sin ordning....Zalman3 skrev:1283,00 dollar i förhandeln!!!
Helt galet!!!
Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!
Ford har 24B$ i börsvärde!
Tesla är ca 10ggr större!
Tesla är snart ett av de 20 högst värderade företagen i världen men man har inte nått den omsättning som förtjänar sådan hög värderingen ännu. Däremot är marknaden övertygad att Tesla kommer nå den omsättningen framöver. Den övertygelsen kan säkert vackla många gånger innan det blir ett faktum. Frågan är bara inom vilka nivåer aktien kommer röra sig inom tills dess. Tidigare höll den sig runt $250 under 5 års tid innan Tesla växte in i värderingen och aktien tog fart igen. Kommer vi stanna här eller sjunka tillbaka lite eller kommer aktien söka sig ännu högre och sedan handlas sidledes under några år innan den tar fart igen?
$1300 i år är lika galet som $280 var under 2014. 2025 kanske $4000 anses vara lika galet.
Jag håller med Zalman3 om att värderingen är helt galen.