Varför har ni övergett Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Kör en S63 Coupé just nu i väntan på ”nya” Model S, alltid kul och testa nya bilar, har haft 4 st Model S sedan 2014 så det blev lite samma.

Går inte att komma ifrån att det är skillnad i kvalitet och känsla.
Ferrarin var lite för "extrem" (obekväm) att köra till vardags, så då tog jag hellre Teslan till affären.

Ferrarin byttes nyss bort till förmån för en AMG GT C - och det är verkligen skillnad.

Nu tar jag hellre Mercan än Teslan. AC i stolarna, adaptiva farthållaren som inte panikbromsar, smidigheten med 4-hjuls-styrning, service som svarar i telefonen direkt och ber en komma förbi för att fixa ägarbytet i appen osv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Intressant tråd som borde vidarebefordras till Tesla direkt...
Vore intressant att veta om missnöjet avtagit med nyare bilar, ser att några (men inte alla) missnöjda har lite äldre MS. Själv skulle jag inte byta pga upplevda kvalitetsproblem ännu. Mer om dem i annan tråd senare. Snart dags att fundera på nästa kärra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Vore intressant att veta om missnöjet avtagit med nyare bilar, ser att några (men inte alla) missnöjda har lite äldre MS. Själv skulle jag inte byta pga upplevda kvalitetsproblem ännu. Mer om dem i annan tråd senare. Snart dags att fundera på nästa kärra...

Tror mycket styrs av vad man skulle ha istället. Är alternativet en S 63 eller GT C så är det klart att en Model S inte är så sexig. Men är det en V90 eller liknande som är alternativet så är det ju nåt helt annat. Ja, och så beror det såklart på hur mycket man kör. Är det 1200 eller 5000 mil per år?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Inte här. Körde P85D i fem år och i mars byttes den till en Model X Performance. Upplevelsen med Tesla är tyvärr konstant, förutom leveransupplevelsen som är riktigt usel idag jämfört med 2015.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:

Tror mycket styrs av vad man skulle ha istället. Är alternativet en S 63 eller GT C så är det klart att en Model S inte är så sexig. Men är det en V90 eller liknande som är alternativet så är det ju nåt helt annat. Ja, och så beror det såklart på hur mycket man kör. Är det 1200 eller 5000 mil per år?
Nej. Annars hade jag även nämnt ett jävla ös även över 100km/h, välbalanserat chassie, skapliga bromsar, underbart med cab och löjligt härligt poffande ljud vid motorbroms/nerväxlingar.

Detaljerna jag nämner har inget att göra med karosseri på bilen eller hur många mil man kör per år. Det är "små" detaljer som borde finnas på plats i en bil för 1.5mkr. Jag glömde även nämna stereon. Den dunkar på bra mkt bättre i Mercan.

edit: läste igenom tråden en gång till och såg en annan detalj som Mercan har - sparka under bakluckan för att öppna den. Det har ju även de enklaste bilarna idag.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:

Nej. Annars hade jag även nämnt ett jävla ös även över 100km/h, välbalanserat chassie, skapliga bromsar, underbart med cab och löjligt härligt poffande ljud vid motorbroms/nerväxlingar.

Detaljerna jag nämner har inget att göra med karosseri på bilen eller hur många mil man kör per år. Det är "små" detaljer som borde finnas på plats i en bil för 1.5mkr. Jag glömde även nämna stereon. Den dunkar på bra mkt bättre i Mercan.

edit: läste igenom tråden en gång till och såg en annan detalj som Mercan har - sparka under bakluckan för att öppna den. Det har ju även de enklaste bilarna idag.
Jo, fast Teslans fördelar blir ju större om man jämför mot en långsam tråkig bil.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Inlägg av Epicure »

Har en Model 3 LR AWD och här är några nackdelar som kan få mig att byta bort bilen:
- Att Tesla mer eller mindre skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
- Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
- Att fönster fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
- Störande högt vägljud
- Ej motoriserad baklucka
- Dålig passform på karossen
- Känslan av billiga materialval
- Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Dock finns det inget bra alternativ i dagsläget om jag vill köra helelektriskt. Mitt problem är att jag inte kan ladda hemma och är således beroende av publik laddning. Då önskar jag en bil med lång räckvidd så jag inte behöver ladda så ofta.
Senast redigerad av Epicure, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Epicure skrev:
Har en Model 3 LR AWD och här är några nackdelar som kan få mig att byta bort bilen:
- Att Tesla mer eller mindre skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
- Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
- Störande högt vägljud
- Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

[Min understrykning.]
Läste någon annanstans här på forumet nyligen att man kan förhindra att fönstren fryser genom att smörja in gummilisterna runt fönstren en aning med silikon på något vis. Kommer inte ihåg exakt nu, men gissar att var med ngt slags silikonstift...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Epicure skrev:
- Störande högt vägljud
Dörrlister fryser på alla bilar. Silikonstift löser det.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag köpte min Tesla privat. Planen var att jag skulle behålla den i minst åtta år (dvs så länge den omfattas av batteri- och drivlinegarantin). Kändes rätt så länge bilen också omfattades av nybilsgarantin. Men för att minska risken för obehagliga överraskningar när bilen närmade sig fyra år så bestämde jag mig för att teckna Teslas förlängda nybilsgaranti (upp till ytterligare fyra år) som de erbjöd genom försäkringsbolaget Allianz.
Garantin skulle automatiskt förnyas med ett år i taget (förutsatt att körsträckan inte översteg 2 000 mil om året). Men när det efter ett år var dags att förnya garantiperioden så visade det sig att Tesla sagt upp avtalet med Allianz och tecknat ett nytt avtal med ett annat försäkringsbolag med samma villkor. Till exempel att den förlängda garantin måste tecknas innan den ordinarie nybilsgarantin har löpt ut. Det innebär att jag och många med mig helt plötsligt inte inte kan förlänga nuvarande garanti hos Allianz och inte heller teckna en ny förlängd garanti via Teslas nya försäkringsbolag. Big deal??, det finns ju maskinskadeförsäkring som även omfattar elektroniken i bilen. Det är så klart bra men tittar jag i backspegeln så har mina garantiärenden varit av helt annan art. Jag har till exempel fått åtgärdat och bytt på garantin backljus, backkamera, stängningsmekanism bagagelucka, parkeringsbroms, spak växelväljaren, bägge strålkastarna fram, mm.
Via Allianzgarantin har A/C lagats.

Trots allt så gillar jag min bil fortfarande men det frestar på allt mer. När jag besiktigade bilen för första gången så fick jag ett muntligt påpekande att dimljusen stod lite högt och inget annat. När jag besiktade bilen i år blev det ombesiktning pga att strålkastarna stod käpprätt åt helvete. Tänkte hur sjutton kan de helt plötsligt stå helt fel, men så kom jag på att de byttes för lite drygt ett år sedan, samtidigt som de också justerade dimljusen. När jag påpekade det för Tesla så blev det kalla handen. I deras serviceprotokoll stod det att de var bytta och injusterade. Bara att pröjsa för en ny ljusinställning och besiktiga om bilen.

Sammanfattningsvis märks det att vi tidiga ägare som var en förutsättning för att Elon skulle lyckas med sin Masterplan numera åtnjuter ett helt annat bemötande. Nu råder andra prioriteringar...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dstr skrev:
Ett mer eller mindre återkommamde problem jag haft var inte att rutorna frös fast i gummilisterna utan att det blev en isremsa därnere mellan rutan och dörren som gjorde att rutan inte åkte ner när man skulle öppna dörren. Svårt att åtgärda med silokonstift.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Apropå kundvården. Är ju nästan det som är värst. Att de skiter totalt i oss som haft Tesla några år. Massiva prisdumpningar och sämre inbytespriser än hos marknaden i övrigt. Andra märken har ju trots allt lite kundvård och värdesätter återkommande kunder.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Inlägg av Epicure »

mati skrev:
dstr skrev:
Ett mer eller mindre återkommamde problem jag haft var inte att rutorna frös fast i gummilisterna utan att det blev en isremsa därnere mellan rutan och dörren so gjorde att rutan inte åkte ner när man skulle öppna dörren. Svårt att åtgärda med silokonstift.
Precis mitt problem.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Inlägg av Epicure »

SwedishAdvocate skrev:
Epicure skrev:
- Störande högt vägljud

[Min understrykning.]
Läste någon annanstans här på forumet nyligen att man kan förhindra att fönstren fryser genom att smörja in gummilisterna runt fönstren en aning med silikon på något vis. Kommer inte ihåg exakt nu, men gissar att var med ngt slags silikonstift...
Sorry, jag som förklarade dåligt. Det är glaset som fryser fast i dörren på grund av att det bildats en isremsa längst ner på glaset. Så när man öppnar dörren så åker inte fönstret ner. Och när man då ska stänga så finns det risk att man pangar rutan :-)
Detta har aldrig hänt på mina tidigare bilar. Och det bör inte hända på en bil som man betalat 740 000 kronor för...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Problemet på Tesla är väl att rutan dras ned när dörren öppnas. De flesta andra bilar jag har haft har ju haft en ram över glaset. Rutan har förvisso frusit fast, men det påverkar ju inte dörröppningen då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Epicure skrev:
.../ Detta har aldrig hänt på mina tidigare bilar. Och det bör inte hända på en bil som man betalat 740 000 kronor för...
Det har jag förståelse för. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

SwedishAdvocate skrev:
Epicure skrev:
- Störande högt vägljud

[Min understrykning.]

Alla bilar har sina fördelar o nackdelar o vissa får man lära sig hantera
Ang dörrhandtagen dom fryser inte fast om du öppnar dom o torkar ut fukten i dom, finns det inget vatten så fryser dom inte fast. Eftersom bakluckan är utformad som den är så får man lära sig borsta bort snö o öpnna den lite långsammare vid kraftig väta.
Jag upplever inte dörrarna sämre än på någon annan bil, dom är karmlösa o det kan vara negativt på vissa delar men det är väl knappast en nyhet?
Min bil funkar klockrent efter 3700 mil en long range.
Ingen bil har varit i närheten av teslan på totalen. Oavsett om jag jämför med BMW m eller Vw r line eller Audi.
Ser ingen annan bil som ens kan komma ifråga när leasingen upphör om knappt 2 år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Epicure skrev:
Detta har aldrig hänt på mina tidigare bilar. Och det bör inte hända på en bil som man betalat 740 000 kronor för...
..och än mindre på en bil som man har betalat 1.2 miljoner för. Så mycket kostade min Model S 2017. :o :shock:
Det är också en av anledningarna varför jag har övergett Tesla. Bilen var 4 gånger så dyr som dyraste bilen jag hade innan jag bytte till Tesla. Då förväntar jag mig mer än så. Visserligen utklassar drvilinan i en Tesla allt annat på marknaden, och i början tyckte jag det var helt fantastiskt. Men efter ett tag börjarde jag ändå titta lite smått avundsjukt på kollegornas "billiga" Volvo-bilar som hade en massa finesser som min svindyra Tesla saknade. Matrix ljus, 3D vy, fotöppning för bagageluckan, osv osv. Sen köpte vi en e-Golf som faktiskt hade en hel del funktioner som Teslan inte hade. Jobbigt. Det blev extra surt när svärmor regelbundet klagade över det höga vägljudet i Teslan, och då jämförde hon ändå med deras gamla Volvo S60 från 2003. Extra jobbigt. Allt detta bidrog till ett växande missnöje som i grund och botten hade sin orsak i att jag kände att jag hade betalat alldeles för mycket pengar för denna bilen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast fönstren fryser nog på alla bilar med karmlösa dörrar. Har inte med priset att göra.

Gamla Volvo-bilar är nog rätt tysta för övrigt. Ballongdäck gör sitt till...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Fast fönstren fryser nog på alla bilar med karmlösa dörrar. Har inte med priset att göra.
Beror ju på hur de är konstruerade. Jag hade en Miata tidigare och där kunde man öppna dörren utan att behöva köra ner fönsterrutan. Det hade alltså inte gjort nånting om rutan hade frusit fast i dörren. Inte lika coolt kanske, men hyfsat idiotsäkert. Visserligen är detta en typisk sommarbil, det spelar ingen roll hur bra dörrarna fungerar på vintern. 8-)
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Beror ju på hur de är konstruerade. Jag hade en Miata tidigare och där kunde man öppna dörren utan att behöva köra ner fönsterrutan. Det hade alltså inte gjort nånting om rutan hade frusit fast i dörren. Inte lika coolt kanske, men hyfsat idiotsäkert. Visserligen är detta en typisk sommarbil, det spelar ingen roll hur bra dörrarna fungerar på vintern. 8-)
Rutan fryser väl inte fast i dörren? De gånger jag haft problem har rutan frusit fast i listen. Eller är det inte så?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Om jag ska våga mig på en sammanfattning så är de vanligaste orsakerna till att man byter från Tesla:

- Kvalitetsbrister gällande hård- och mjukvara
- Undermålig serviceorganisation

Ovanstående är också sådant jag själv upplevt. Dock, för mig så överväger de positiva aspekterna av Tesla, så jag skulle än så länge inte vilja välja något annat.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jag köpte min första Tesla 2016. En XP90DL som jag var väldigt nöjd med. Visst det var det vanliga med krånglande falcondörrar och plastlister som lossnade men jag hade aldrig haft en bil så länge som den. 1,5år och 3500mil var rekord för mig : )
Sålde den och köpte en Panamera turismo hybrid. Den var för trång då vi skaffade hund i samma veva.
Suget efter Tesla fanns kvar så jag köpte en S75D i dec 2018 och har den kvar än så länge.
Beställde dock en Taycan 4S direkt när det var möjligt, dvs i dec 2019. Fick leverans i fredags.
Tänkte att el och Porsche måste vara den ultimata kombon. Och så är det verkligen! Vilken bil! Körglädje, känsla, styrning och kvalité är verkligen på högsta nivå. Här ligger Tesla ljusår efter. Det är som att köra en eldriven 911. Och det är första elbilen som jag kommer längre med än vad som står på displayen. Verkar gå väldigt snålt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

slugger75 skrev:
Om jag ska våga mig på en sammanfattning så är de vanligaste orsakerna till att man byter från Tesla:

- Kvalitetsbrister gällande hård- och mjukvara
- Undermålig serviceorganisation

Ovanstående är också sådant jag själv upplevt. Dock, för mig så överväger de positiva aspekterna av Tesla, så jag skulle än så länge inte vilja välja något annat.
Korrekt. Och en känsla av att de skiter i en så fort man köpt bilen.

Jag håller också med om att fördelarna överväger fördelarna. Eller, det har gjort det iaf. Men i och med Corona så har jag kommit på hur skönt det är att jobba hemma. Kommer nog sitta hemma mer framöver så då blir det färre mil. Då minskar bränslebesparingen.

Satt och slösurfade på Blocket tidigare idag och såg en BMW 540i G31 med galet fin utrustningslista.
- Bowers & Wilkins ljud (även näst dyraste, Harman/Kardon, sopar mattan med ultra hifi i Model S)
- Night vision (värmekamera som upptäcker vilda djur och människor i mörker)
- Soft close dörrar
- Nappaskinn
- Head up Display
- Navi med fungerande varning för trafikstockningar. (Teslans är urusel, hamnade i timslång kö på E4:an förra veckan utan att bilen sa ett skit, trots inknappad destination...)
- Fungerande regnsensor
- Adaptiv farthållare som fungerar som man vill. (Dvs den är inte nervös och den ökar farten när man vänsterblinkar utan att vänta på att det ska bli klart framåt.)
- Appstyrd bränslevärmare
- Keyless entry
- Panoramatak
- Dragkrok som får dra 2000 kg
- Bättre ljudisolering

Finns en del nackdelar också såklart. Man måste in på macken till vardags, man får inte "ladda gratis"-känslan, den direkta gasresponsen, den fina communityn med saker som TeslaFi, den överlägsna Tesla-appen osv.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Verdi skrev:

Finns en del nackdelar också såklart. Man måste in på macken till vardags, man får inte "ladda gratis"-känslan, den direkta gasresponsen, den fina communityn med saker som TeslaFi, den överlägsna Tesla-appen osv.
samt att man när som kan bli av med ratten.... (anledning till att jag övergav just bmw)
Skriv svar