slugger75 skrev:Om jag ska våga mig på en sammanfattning så är de vanligaste orsakerna till att man byter från Tesla:
- Kvalitetsbrister gällande hård- och mjukvara
- Undermålig serviceorganisation
Ovanstående är också sådant jag själv upplevt. Dock, för mig så överväger de positiva aspekterna av Tesla, så jag skulle än så länge inte vilja välja något annat.
Korrekt. Och en känsla av att de skiter i en så fort man köpt bilen.
Jag håller också med om att fördelarna överväger fördelarna. Eller, det har gjort det iaf. Men i och med Corona så har jag kommit på hur skönt det är att jobba hemma. Kommer nog sitta hemma mer framöver så då blir det färre mil. Då minskar bränslebesparingen.
Satt och slösurfade på Blocket tidigare idag och såg en BMW 540i G31 med galet fin utrustningslista.
- Bowers & Wilkins ljud (även näst dyraste, Harman/Kardon, sopar mattan med ultra hifi i Model S)
- Night vision (värmekamera som upptäcker vilda djur och människor i mörker)
- Soft close dörrar
- Nappaskinn
- Head up Display
- Navi med fungerande varning för trafikstockningar. (Teslans är urusel, hamnade i timslång kö på E4:an förra veckan utan att bilen sa ett skit, trots inknappad destination...)
- Fungerande regnsensor
- Adaptiv farthållare som fungerar som man vill. (Dvs den är inte nervös och den ökar farten när man vänsterblinkar utan att vänta på att det ska bli klart framåt.)
- Appstyrd bränslevärmare
- Keyless entry
- Panoramatak
- Dragkrok som får dra 2000 kg
- Bättre ljudisolering
Finns en del nackdelar också såklart. Man måste in på macken till vardags, man får inte "ladda gratis"-känslan, den direkta gasresponsen, den fina communityn med saker som TeslaFi, den överlägsna Tesla-appen osv.