Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
Underhållning funkar väl ändå bäst på surfplatta i lämplig hållare och inloggad på bilens hotspot?
Inte så smidigt att behöva montera en surfplatta om man får några minuter över och tex vill kolla några youtube-klipp.
Tycker det är trevligt att beta av några klipp när man tex käkar, laddar eller väntar på nån.
Tänkte mest på ungarna.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

För de allra flesta har nog skärmens orientering inte så stor betydelse. Men ok, vi har kört lite bilspel , netflix när vi har varit på långkörningar vilket har uppskattats av barnen. Så får jag välja så tar jag horisontell. Men oftast åker telefonerna fram när vi laddar, eller är redan framme innan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag gillar väl egentligen landskapsläget bäst men det är ju först när man lagligt får ta ögonen från vägen som det kommer till sin fulla rätt med Netflix osv.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Jag gillar väl egentligen landskapsläget bäst men det är ju först när man lagligt får ta ögonen från vägen som det kommer till sin fulla rätt med Netflix osv.
Dvs varje gång man parkerat bilen eller laddar bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Dvs varje gång man parkerat bilen eller laddar bilen.
Ja men jag brukar inte sitta i bilen efter jag parkerat den eller när jag laddar den, då är jag någon annanstans. De gångerna jag väntar på någon kan jag ju till och med leva att kolla Netflix vertikalt, eller på telefonen. Det är ju först när självkörning kommer längre och blir laglig som jag kommer sitta några större stunder i bilen och ha den i ”körläget”.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest

Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 3 gång.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Laban skrev:
För de allra flesta har nog skärmens orientering inte så stor betydelse. Men ok, vi har kört lite bilspel , netflix när vi har varit på långkörningar vilket har uppskattats av barnen. Så får jag välja så tar jag horisontell. Men oftast åker telefonerna fram när vi laddar, eller är redan framme innan.
BYD har lösningen för skärmen, hoppas många kopierar:
https://youtu.be/Sy0Oxaif-ws?t=178
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Jag tyckte det var lite trist att det var så stora kanter på skärmen när jag pillade på den idag. Kändes lite som en androidplatta från 2012. Skärmytan var lite liten också tyckte jag. Porträtt eller landskapsläge bryr jag mig inte så mycket om.

Sen märktes det ju, på gott och ont, att det är android i botten. Vissa saker kändes riktigt bra, men man har ju vant sig vid att kartan alltid är i fokus på model 3. Det är nog säkert en vanesak.

Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan. Spotify hann jag inte pilla på tillräckligt, men kändes ändå mer likt mobilen, vilket jag gillar.

Ni som provkört, hur upplever ni säkerhetsfunktionerna såsom blind spot assist, pilot assist osv. Är de exakt som i Volvo eller har ni märkt någon skillnad?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.

De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.

https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.
Och när det regnar, är sent/mörkt eller du är trött och inte orkar?
Titta vid valfri parkering vad folk gör som sitter i sina bilar. Dom kollar i mobilen...
En hel del kollar på youtube och liknande. Bra mkt trevligare att göra det på en stor skärm med surroundljud, än en pytteliten med uselt ljud.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Edward123

Inlägg av Edward123 »

taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:

De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.

Går man in på din länk och tittar på sidan fyra så är Tesla sista av alla...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

lukasf skrev:
Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan.
Förutom då det allra viktigaste IMO, att hitta och planera laddstopp samt beräkna återstående räckvidd.

Vad jag förstått kan man manuellt lägga till laddstopp, men den hittar bara 50kw-stolpar av nån anledning, inte HPC. Den verkar heller inte kunna beräkna räckvidd baserat på faktiskt förbrukning.
Känns som det finns mkt jobb kvar där för dom.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Edward123 skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:

Går man in på din länk och tittar på sidan fyra så är Tesla sista av alla...
Japp, men det är ju inget nytt. Det är ju sjukt mkt gnäll om det. Volvo däremot höjs till skyarna här i Sverige, trots att de knappast är bättre. Jag hade själv Volvo innan Tesla och hade flera driftstopp med den trots begränsad körsträcka, inte haft ngt med Teslan trots femdubbel körsträcka.

Edward123

Inlägg av Edward123 »

taliz skrev:

Japp, men det är ju inget nytt. Det är ju sjukt mkt gnäll om det. Volvo däremot höjs till skyarna här i Sverige, trots att de knappast är bättre. Jag hade själv Volvo innan Tesla och hade flera driftstopp med den trots begränsad körsträcka, inte haft ngt med Teslan trots femdubbel körsträcka.
Ja alla kan vi ha otur. Går själv till P2 (efter att ha övervägt M3 men inte varit helt övertygad av kvalitet - upplevd och faktisk) och hoppas på tre helt problemfria år precis som med Merca, Lexus och BMW innan dess.

Har (är) själv varit skeptisk mot Volvo men får hoppas på det bästa - hade faktiskt inte köpt den om den varit brandad som Volvo (men det är nog mest jag som är lite löjlig). Inte helt förtjust över att den byggs i Kina men de kan rimligtvis bygga kvalitet där också, hoppas jag.

Rostskydd och liknande bryr jag inte om - kommer inte äga den så länge.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:

Även elektronikproblem som kräver verkstadsbesök kallas maskinskada på försäkringsspråk.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Köp en Roadster :-)

Bild
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

taliz skrev:
lukasf skrev:
Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan.
Förutom då det allra viktigaste IMO, att hitta och planera laddstopp samt beräkna återstående räckvidd.

Vad jag förstått kan man manuellt lägga till laddstopp, men den hittar bara 50kw-stolpar av nån anledning, inte HPC. Den verkar heller inte kunna beräkna räckvidd baserat på faktiskt förbrukning.
Känns som det finns mkt jobb kvar där för dom.
Den hittade laddstopp per automatik när jag testade, så de kanske har uppdaterat mjukvaran? Ska se om jag kan hitta en video på det, för jag är nästa helt säker på att det funkar precis som på tesla att den såg att bilen inte skulle klara hela vägen och då la in ett laddstopp. Verkade även funka när man lagt in flera punkter. Men jag hann inte testa allt tyvärr.

För hoppas att jag får tid för provkörning snart så att jag kan testa lite mer.

Här är en video som visar när den föreslår laddstopp, dock får man ju välja vilket stopp man vill ha:
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
Vertikalt är bra när det handlar om det som kommer framför bilen ja, men när det handlar om stadskörning med navigering och mer inzoomad vy så kan horisontellt vara bättre ibland då man svänger mycket eftersom det annars lätt hamnar utanför bild på vertikalt. Båda har sina fördelar helt klart.

Dock har du ju båda och i Polestar och Tesla S/X eftersom du har infotainment vertikalt och instrumentpanelen horisontellt.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Har provsuttit Polestar 2 och tycker den känns lite trång.
Framförallt mittpanelen tar mycket plats.

Gillar luftigare lösningar som Nissan Ariya.
ARIYA-Interior-Image_-Front-seat-1200x800-1-1024x682.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Att den känns lite trång tycker jag gäller de flesta av Volvos bilar numera, V90 osv. Hög mittkonsoll, hög instrumentpanel. Jag upplever dom som instängda. Sen gillar en del det, jag gör det inte.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

lukasf skrev:
Jag tyckte det var lite trist att det var så stora kanter på skärmen när jag pillade på den idag. Kändes lite som en androidplatta från 2012. Skärmytan var lite liten också tyckte jag. Porträtt eller landskapsläge bryr jag mig inte så mycket om.

Sen märktes det ju, på gott och ont, att det är android i botten. Vissa saker kändes riktigt bra, men man har ju vant sig vid att kartan alltid är i fokus på model 3. Det är nog säkert en vanesak.

Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan. Spotify hann jag inte pilla på tillräckligt, men kändes ändå mer likt mobilen, vilket jag gillar.

Ni som provkört, hur upplever ni säkerhetsfunktionerna såsom blind spot assist, pilot assist osv. Är de exakt som i Volvo eller har ni märkt någon skillnad?
Pilot assist sviten är ju väldigt intressant hur de uppför sig järfört med d en Volvo. De är ju ett helt nytt system jämför med vad Volvo har idag. Detta system kommer dock till Volvo också (xc40 BEV blir först hos Volvo) men polestar är först ut i denna bilen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Har provsuttit Polestar 2 och tycker den känns lite trång.
Framförallt mittpanelen tar mycket plats.

Gillar luftigare lösningar som Nissan Ariya.
ARIYA-Interior-Image_-Front-seat-1200x800-1-1024x682.jpg
Det där är inte förarplatsen. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

[quote="lukasf"]

Den hittade laddstopp per automatik när jag testade, så de kanske har uppdaterat mjukvaran? Ska se om jag kan hitta en video på det, för jag är nästa helt säker på att det funkar precis som på tesla att den såg att bilen inte skulle klara hela vägen och då la in ett laddstopp. Verkade även funka när man lagt in flera punkter. Men jag hann inte testa allt tyvärr.

För hoppas att jag får tid för provkörning snart så att jag kan testa lite mer.

Här är en video som visar när den föreslår laddstopp, dock får man ju välja vilket stopp man vill ha:
[/quote]

Läs vad jag skrev igen. Man måste manuellt adda stop, vilket videon också visar. Den hittar bara 50kw-stolpar, och långsammare, av nån anledning, vilket återigen videon du hittade också demonstrerar. Dvs alla HPCer(150kw+) tex ionity, circlek, enbw, fastned etc etc finns inte med. Samt den tar som sagt inte hänsyn till faktisk förbrukning utan bara avstånd och rated range.
Men förhoppningsvis kan dom fixa detta med en OTA update.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Watson testar.

Skriv svar