Tänkte mest på ungarna.taliz skrev:Inte så smidigt att behöva montera en surfplatta om man får några minuter över och tex vill kolla några youtube-klipp.Fredrik j skrev:Underhållning funkar väl ändå bäst på surfplatta i lämplig hållare och inloggad på bilens hotspot?taliz skrev:Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
Tycker det är trevligt att beta av några klipp när man tex käkar, laddar eller väntar på nån.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
För de allra flesta har nog skärmens orientering inte så stor betydelse. Men ok, vi har kört lite bilspel , netflix när vi har varit på långkörningar vilket har uppskattats av barnen. Så får jag välja så tar jag horisontell. Men oftast åker telefonerna fram när vi laddar, eller är redan framme innan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Jag gillar väl egentligen landskapsläget bäst men det är ju först när man lagligt får ta ögonen från vägen som det kommer till sin fulla rätt med Netflix osv.
Re: Polestar 2
Dvs varje gång man parkerat bilen eller laddar bilen.OfarligTesla skrev:Jag gillar väl egentligen landskapsläget bäst men det är ju först när man lagligt får ta ögonen från vägen som det kommer till sin fulla rätt med Netflix osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Ja men jag brukar inte sitta i bilen efter jag parkerat den eller när jag laddar den, då är jag någon annanstans. De gångerna jag väntar på någon kan jag ju till och med leva att kolla Netflix vertikalt, eller på telefonen. Det är ju först när självkörning kommer längre och blir laglig som jag kommer sitta några större stunder i bilen och ha den i ”körläget”.Svenssons skrev:Dvs varje gång man parkerat bilen eller laddar bilen.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest
Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 3 gång.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
BYD har lösningen för skärmen, hoppas många kopierar:Laban skrev:För de allra flesta har nog skärmens orientering inte så stor betydelse. Men ok, vi har kört lite bilspel , netflix när vi har varit på långkörningar vilket har uppskattats av barnen. Så får jag välja så tar jag horisontell. Men oftast åker telefonerna fram när vi laddar, eller är redan framme innan.
https://youtu.be/Sy0Oxaif-ws?t=178
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Jag tyckte det var lite trist att det var så stora kanter på skärmen när jag pillade på den idag. Kändes lite som en androidplatta från 2012. Skärmytan var lite liten också tyckte jag. Porträtt eller landskapsläge bryr jag mig inte så mycket om.
Sen märktes det ju, på gott och ont, att det är android i botten. Vissa saker kändes riktigt bra, men man har ju vant sig vid att kartan alltid är i fokus på model 3. Det är nog säkert en vanesak.
Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan. Spotify hann jag inte pilla på tillräckligt, men kändes ändå mer likt mobilen, vilket jag gillar.
Ni som provkört, hur upplever ni säkerhetsfunktionerna såsom blind spot assist, pilot assist osv. Är de exakt som i Volvo eller har ni märkt någon skillnad?
Sen märktes det ju, på gott och ont, att det är android i botten. Vissa saker kändes riktigt bra, men man har ju vant sig vid att kartan alltid är i fokus på model 3. Det är nog säkert en vanesak.
Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan. Spotify hann jag inte pilla på tillräckligt, men kändes ändå mer likt mobilen, vilket jag gillar.
Ni som provkört, hur upplever ni säkerhetsfunktionerna såsom blind spot assist, pilot assist osv. Är de exakt som i Volvo eller har ni märkt någon skillnad?
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.Anonymous FTW skrev:Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest
Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Och när det regnar, är sent/mörkt eller du är trött och inte orkar?HelectriC skrev:Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.
Titta vid valfri parkering vad folk gör som sitter i sina bilar. Dom kollar i mobilen...
En hel del kollar på youtube och liknande. Bra mkt trevligare att göra det på en stor skärm med surroundljud, än en pytteliten med uselt ljud.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Går man in på din länk och tittar på sidan fyra så är Tesla sista av alla...taliz skrev:De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.Anonymous FTW skrev:Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest
Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
Re: Polestar 2
Förutom då det allra viktigaste IMO, att hitta och planera laddstopp samt beräkna återstående räckvidd.lukasf skrev:Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan.
Vad jag förstått kan man manuellt lägga till laddstopp, men den hittar bara 50kw-stolpar av nån anledning, inte HPC. Den verkar heller inte kunna beräkna räckvidd baserat på faktiskt förbrukning.
Känns som det finns mkt jobb kvar där för dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Japp, men det är ju inget nytt. Det är ju sjukt mkt gnäll om det. Volvo däremot höjs till skyarna här i Sverige, trots att de knappast är bättre. Jag hade själv Volvo innan Tesla och hade flera driftstopp med den trots begränsad körsträcka, inte haft ngt med Teslan trots femdubbel körsträcka.Edward123 skrev:Går man in på din länk och tittar på sidan fyra så är Tesla sista av alla...taliz skrev:De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.Anonymous FTW skrev:Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest
Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja alla kan vi ha otur. Går själv till P2 (efter att ha övervägt M3 men inte varit helt övertygad av kvalitet - upplevd och faktisk) och hoppas på tre helt problemfria år precis som med Merca, Lexus och BMW innan dess.taliz skrev:
Japp, men det är ju inget nytt. Det är ju sjukt mkt gnäll om det. Volvo däremot höjs till skyarna här i Sverige, trots att de knappast är bättre. Jag hade själv Volvo innan Tesla och hade flera driftstopp med den trots begränsad körsträcka, inte haft ngt med Teslan trots femdubbel körsträcka.
Har (är) själv varit skeptisk mot Volvo men får hoppas på det bästa - hade faktiskt inte köpt den om den varit brandad som Volvo (men det är nog mest jag som är lite löjlig). Inte helt förtjust över att den byggs i Kina men de kan rimligtvis bygga kvalitet där också, hoppas jag.
Rostskydd och liknande bryr jag inte om - kommer inte äga den så länge.
Re: Polestar 2
Även elektronikproblem som kräver verkstadsbesök kallas maskinskada på försäkringsspråk.taliz skrev:De länkarna du hänvisar till pratar om maskinskada. De vanligaste felen nuförtiden är elektronikproblem.Anonymous FTW skrev:Det är så lätt att hitta fakta idag så varför försöker du inte ens? De ligger absolut inte i botten, tvärt om ligger Volvo över medelbilen.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... t-och-mest
Hittade från i år också. Sämre placering men fortfarande över medelbilen.
https://lansforsakringar.se/privat/fors ... skinskada/
https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
Re: Polestar 2
Köp en RoadsterHelectriC skrev:Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.


Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Den hittade laddstopp per automatik när jag testade, så de kanske har uppdaterat mjukvaran? Ska se om jag kan hitta en video på det, för jag är nästa helt säker på att det funkar precis som på tesla att den såg att bilen inte skulle klara hela vägen och då la in ett laddstopp. Verkade även funka när man lagt in flera punkter. Men jag hann inte testa allt tyvärr.taliz skrev:Förutom då det allra viktigaste IMO, att hitta och planera laddstopp samt beräkna återstående räckvidd.lukasf skrev:Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan.
Vad jag förstått kan man manuellt lägga till laddstopp, men den hittar bara 50kw-stolpar av nån anledning, inte HPC. Den verkar heller inte kunna beräkna räckvidd baserat på faktiskt förbrukning.
Känns som det finns mkt jobb kvar där för dom.
För hoppas att jag får tid för provkörning snart så att jag kan testa lite mer.
Här är en video som visar när den föreslår laddstopp, dock får man ju välja vilket stopp man vill ha:
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Vertikalt är bra när det handlar om det som kommer framför bilen ja, men när det handlar om stadskörning med navigering och mer inzoomad vy så kan horisontellt vara bättre ibland då man svänger mycket eftersom det annars lätt hamnar utanför bild på vertikalt. Båda har sina fördelar helt klart.HelectriC skrev:Jag förstår verkligen inte varför någon vill sitta kvar i bilen och kolla Netflix eller spela spel när man laddar eller står parkerad. Då vill jag inget annat än ut och röra på mig. Därför är horisontell skärm underlägset vertikal IMO. När man navigerar så är ju vertikal betydligt bättre eftersom det som är viktigt utanför din egen punkt på kartan är det som kommer framför bilen, inte det till vänster eller höger.
Dock har du ju båda och i Polestar och Tesla S/X eftersom du har infotainment vertikalt och instrumentpanelen horisontellt.
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Har provsuttit Polestar 2 och tycker den känns lite trång.
Framförallt mittpanelen tar mycket plats.
Gillar luftigare lösningar som Nissan Ariya.
Framförallt mittpanelen tar mycket plats.
Gillar luftigare lösningar som Nissan Ariya.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Att den känns lite trång tycker jag gäller de flesta av Volvos bilar numera, V90 osv. Hög mittkonsoll, hög instrumentpanel. Jag upplever dom som instängda. Sen gillar en del det, jag gör det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Pilot assist sviten är ju väldigt intressant hur de uppför sig järfört med d en Volvo. De är ju ett helt nytt system jämför med vad Volvo har idag. Detta system kommer dock till Volvo också (xc40 BEV blir först hos Volvo) men polestar är först ut i denna bilen.lukasf skrev:Jag tyckte det var lite trist att det var så stora kanter på skärmen när jag pillade på den idag. Kändes lite som en androidplatta från 2012. Skärmytan var lite liten också tyckte jag. Porträtt eller landskapsläge bryr jag mig inte så mycket om.
Sen märktes det ju, på gott och ont, att det är android i botten. Vissa saker kändes riktigt bra, men man har ju vant sig vid att kartan alltid är i fokus på model 3. Det är nog säkert en vanesak.
Riktigt skönt med en bra implementation av Google Maps, den har ju alla funktioner man saknar i teslan. Spotify hann jag inte pilla på tillräckligt, men kändes ändå mer likt mobilen, vilket jag gillar.
Ni som provkört, hur upplever ni säkerhetsfunktionerna såsom blind spot assist, pilot assist osv. Är de exakt som i Volvo eller har ni märkt någon skillnad?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Det där är inte förarplatsen.Zalman3 skrev:Har provsuttit Polestar 2 och tycker den känns lite trång.
Framförallt mittpanelen tar mycket plats.
Gillar luftigare lösningar som Nissan Ariya.

Re: Polestar 2
[quote="lukasf"]
Den hittade laddstopp per automatik när jag testade, så de kanske har uppdaterat mjukvaran? Ska se om jag kan hitta en video på det, för jag är nästa helt säker på att det funkar precis som på tesla att den såg att bilen inte skulle klara hela vägen och då la in ett laddstopp. Verkade även funka när man lagt in flera punkter. Men jag hann inte testa allt tyvärr.
För hoppas att jag får tid för provkörning snart så att jag kan testa lite mer.
Här är en video som visar när den föreslår laddstopp, dock får man ju välja vilket stopp man vill ha:
[/quote]
Läs vad jag skrev igen. Man måste manuellt adda stop, vilket videon också visar. Den hittar bara 50kw-stolpar, och långsammare, av nån anledning, vilket återigen videon du hittade också demonstrerar. Dvs alla HPCer(150kw+) tex ionity, circlek, enbw, fastned etc etc finns inte med. Samt den tar som sagt inte hänsyn till faktisk förbrukning utan bara avstånd och rated range.
Men förhoppningsvis kan dom fixa detta med en OTA update.
Den hittade laddstopp per automatik när jag testade, så de kanske har uppdaterat mjukvaran? Ska se om jag kan hitta en video på det, för jag är nästa helt säker på att det funkar precis som på tesla att den såg att bilen inte skulle klara hela vägen och då la in ett laddstopp. Verkade även funka när man lagt in flera punkter. Men jag hann inte testa allt tyvärr.
För hoppas att jag får tid för provkörning snart så att jag kan testa lite mer.
Här är en video som visar när den föreslår laddstopp, dock får man ju välja vilket stopp man vill ha:
[/quote]
Läs vad jag skrev igen. Man måste manuellt adda stop, vilket videon också visar. Den hittar bara 50kw-stolpar, och långsammare, av nån anledning, vilket återigen videon du hittade också demonstrerar. Dvs alla HPCer(150kw+) tex ionity, circlek, enbw, fastned etc etc finns inte med. Samt den tar som sagt inte hänsyn till faktisk förbrukning utan bara avstånd och rated range.
Men förhoppningsvis kan dom fixa detta med en OTA update.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Watson testar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.