Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smetenOff Grid Byggaren skrev:Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.mrmattsson skrev:Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smetenOff Grid Byggaren skrev:Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Ok. Om du har rätt ändras ju kalkylen helt och de blir antagligen lika dyra att äga.Stevvee skrev:Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.mrmattsson skrev:Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smetenOff Grid Byggaren skrev:Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Nä. Det blir nog en Model 3 SR+. Ni har övertygat mig

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Åker själv hybrid och mycket E4. 5000 mil och snittförbrukning på 0,4 är jäkligt bra med tanke på vad som finns att tillgå effektmässigt. Men 0,4 är ju dåligt om du jämför med en M3 om den funkar för dig.mrmattsson skrev:Ok. Om du har rätt ändras ju kalkylen helt och de blir antagligen lika dyra att äga.Stevvee skrev:Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.mrmattsson skrev:Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smetenOff Grid Byggaren skrev:Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Nä. Det blir nog en Model 3 SR+. Ni har övertygat mig
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Jag har ”total självkörningsförmåga” (lol) på Model 3 med HW 2.5 och filbyte vågar jag inte använda när marginalerna blir för små, bilen kör för försiktigt för att det ska funka. Att använda autopiloten vid kö (utan filbyte) funkar dock rätt bra, den lämnar lite för stor lucka framför men det funkar.mrmattsson skrev:Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smetenOff Grid Byggaren skrev:Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....mrmattsson skrev:Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Ska du bara in till Solna blir det nog inte många timmar i kö så jag skulle inte låta sånt avgöra.
Jag bor i Solna, så uppskattar om det blir en utsläppsfri bil

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Gällande lane change assist, låt säga att mercedes lyckats implementera den riktigt bra, bättre än Tesla (vilket inte är omöjligt, dock finns det gränser för vad man kan göra givet att det finns EU-regler som begränsar hur aggressivt autopiloten får bete sig).
Min erfarenhet efter att ha pendlat från tre mil utanför stockholm in till Kista, Spånga och Solna är att filbyten gör man bara när trafiken är gles och rullar relativt snabbt. När det börjar tjocka ihop sig på morgonen väljer man en fil och och håller sig i den. Om du skall till Solna ligger du i någon av de vänstra filerna från Upplands Väsby och efter Kista/Silverdalavfarten lägger du dig i högra filen. Det är de två filbytena du kommer göra på den sträckan. Finns ingen anledning att byta fil om det inte skett en olycka. På med autopiloten, klicka med scrollhjulet till höger för att välja minsta avståndet, sedan är det bara att luta sig tillbaka och skruva upp musiken/podcasten till man är framme vid rätt avfart.
Möjligen att det kan finnas några söndagsbilister på sträckan Uppsala-Upplands Väsby, som man behöver köra om, och därför byta fil, det vet du bättre än jag.
Det sagt, jag skulle mer än gärna ha filbytesassistent på min 3:a men inte "55 tusen"-gärna.
Min erfarenhet efter att ha pendlat från tre mil utanför stockholm in till Kista, Spånga och Solna är att filbyten gör man bara när trafiken är gles och rullar relativt snabbt. När det börjar tjocka ihop sig på morgonen väljer man en fil och och håller sig i den. Om du skall till Solna ligger du i någon av de vänstra filerna från Upplands Väsby och efter Kista/Silverdalavfarten lägger du dig i högra filen. Det är de två filbytena du kommer göra på den sträckan. Finns ingen anledning att byta fil om det inte skett en olycka. På med autopiloten, klicka med scrollhjulet till höger för att välja minsta avståndet, sedan är det bara att luta sig tillbaka och skruva upp musiken/podcasten till man är framme vid rätt avfart.
Möjligen att det kan finnas några söndagsbilister på sträckan Uppsala-Upplands Väsby, som man behöver köra om, och därför byta fil, det vet du bättre än jag.
Det sagt, jag skulle mer än gärna ha filbytesassistent på min 3:a men inte "55 tusen"-gärna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Tack för lite inblick i hur pendlandet kommer att bli, uppskattas!
Det här med vindljud och interiörkvalitet i 3an då? Är det något man kommer att störa sig på mycket tror ni? Vad har ni för erfarenheter som åker mycket motorväg?
Det här med vindljud och interiörkvalitet i 3an då? Är det något man kommer att störa sig på mycket tror ni? Vad har ni för erfarenheter som åker mycket motorväg?
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?
Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Det är svårt att jämföra objektivt när man kör på olika dagar och olika vägar. Men jag blev inte blown-away över att a-klassen var tyst. Sen om den var mycket tystare än Teslan eller inte är jättsvårt att svara på. Den har ju också bensinmotorn som kickar igång vid högre hastigheter (om man inte ställt in den att bara köra på el), och det ljuder var helt klart märkbarttor-ake skrev:Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?
Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Man hade ju verkligen vilja se en objektiv jämförelse av ljud mellan olika märken. Det måste ju vara fler som vill veta det.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
tor-ake skrev:Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?
Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Småbilarna brukar inte vara så tysta, oavsett märke.
-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Interiörkvaliteten i 3an är helt ok. Vill du vara riktigt säker på att den motsvarar dina egna personliga preferenser är det väl bäst du provsitter/provkör... Jag har dock inte suttit i Mercas senaste interiörer så kan inte jämföra med dem.mrmattsson skrev:.../ Det här med vindljud och interiörkvalitet i 3an då? Är det något man kommer att störa sig på mycket tror ni? Vad har ni för erfarenheter som åker mycket motorväg?
IMO: Det kan dock vara värt att avsätta lite tid för att gå igenom bilen noga när du mottar leverans. Jag följde med Farsan när han hämtade ut sin mörkgråa 3 LR AWD i dagsljus i Malmö. Det var första eller andra veckan av leverans i Sverige. Som jag minns det så hittade jag ett dammkorn i lacken på en av framskärmarna. Men inget annat. Han har för övrigt varit nöjd med bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting