Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mrmattsson skrev:
tor-ake skrev:
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.

Och roligare på alla sätt som räknas.

Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!

Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).

Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
mrmattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2020 14:01

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av mrmattsson »

Off Grid Byggaren skrev:
mrmattsson skrev:
tor-ake skrev:
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.

Och roligare på alla sätt som räknas.

Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!

Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).

Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smeten
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av Stevvee »

mrmattsson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mrmattsson skrev:
tor-ake skrev:
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.

Och roligare på alla sätt som räknas.

Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!

Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).

Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smeten
Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.
mrmattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2020 14:01

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av mrmattsson »

Stevvee skrev:
mrmattsson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mrmattsson skrev:
tor-ake skrev:
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.

Och roligare på alla sätt som räknas.

Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!

Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).

Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smeten
Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.
Ok. Om du har rätt ändras ju kalkylen helt och de blir antagligen lika dyra att äga.

Nä. Det blir nog en Model 3 SR+. Ni har övertygat mig :)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av Stevvee »

mrmattsson skrev:
Stevvee skrev:
mrmattsson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mrmattsson skrev:
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).

Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smeten
Inte jätte optimalt med hybrid på motorväg. Jag skulle gissa på runt 3,5 mil i 110. 2,5 på vintern.
Ok. Om du har rätt ändras ju kalkylen helt och de blir antagligen lika dyra att äga.

Nä. Det blir nog en Model 3 SR+. Ni har övertygat mig :)
Åker själv hybrid och mycket E4. 5000 mil och snittförbrukning på 0,4 är jäkligt bra med tanke på vad som finns att tillgå effektmässigt. Men 0,4 är ju dåligt om du jämför med en M3 om den funkar för dig.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av foolip »

mrmattsson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mrmattsson skrev:
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Då har du inte kört så mycket i Stockholm. Slår du på blinkers så blir det aldrig grönt att byta fil....
Haha. Guilty as charged. Så du tror inte lane change assist funkar bra vid mycket trafik? Ska tilläggas att jag kommer såklart försöka undvika värsta rusningen, och pendlingen är mellan Uppsala och Solna - så jag ska inte hela vägen in i smeten
Jag har ”total självkörningsförmåga” (lol) på Model 3 med HW 2.5 och filbyte vågar jag inte använda när marginalerna blir för små, bilen kör för försiktigt för att det ska funka. Att använda autopiloten vid kö (utan filbyte) funkar dock rätt bra, den lämnar lite för stor lucka framför men det funkar.

Ska du bara in till Solna blir det nog inte många timmar i kö så jag skulle inte låta sånt avgöra.

Jag bor i Solna, så uppskattar om det blir en utsläppsfri bil :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av tor-ake »

Gällande lane change assist, låt säga att mercedes lyckats implementera den riktigt bra, bättre än Tesla (vilket inte är omöjligt, dock finns det gränser för vad man kan göra givet att det finns EU-regler som begränsar hur aggressivt autopiloten får bete sig).

Min erfarenhet efter att ha pendlat från tre mil utanför stockholm in till Kista, Spånga och Solna är att filbyten gör man bara när trafiken är gles och rullar relativt snabbt. När det börjar tjocka ihop sig på morgonen väljer man en fil och och håller sig i den. Om du skall till Solna ligger du i någon av de vänstra filerna från Upplands Väsby och efter Kista/Silverdalavfarten lägger du dig i högra filen. Det är de två filbytena du kommer göra på den sträckan. Finns ingen anledning att byta fil om det inte skett en olycka. På med autopiloten, klicka med scrollhjulet till höger för att välja minsta avståndet, sedan är det bara att luta sig tillbaka och skruva upp musiken/podcasten till man är framme vid rätt avfart.

Möjligen att det kan finnas några söndagsbilister på sträckan Uppsala-Upplands Väsby, som man behöver köra om, och därför byta fil, det vet du bättre än jag.

Det sagt, jag skulle mer än gärna ha filbytesassistent på min 3:a men inte "55 tusen"-gärna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
mrmattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2020 14:01

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av mrmattsson »

Tack för lite inblick i hur pendlandet kommer att bli, uppskattas!

Det här med vindljud och interiörkvalitet i 3an då? Är det något man kommer att störa sig på mycket tror ni? Vad har ni för erfarenheter som åker mycket motorväg?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av tor-ake »

Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?

Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
mrmattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2020 14:01

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av mrmattsson »

tor-ake skrev:
Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?

Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.
Det är svårt att jämföra objektivt när man kör på olika dagar och olika vägar. Men jag blev inte blown-away över att a-klassen var tyst. Sen om den var mycket tystare än Teslan eller inte är jättsvårt att svara på. Den har ju också bensinmotorn som kickar igång vid högre hastigheter (om man inte ställt in den att bara köra på el), och det ljuder var helt klart märkbart

Man hade ju verkligen vilja se en objektiv jämförelse av ljud mellan olika märken. Det måste ju vara fler som vill veta det.
Verdi

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av Verdi »

tor-ake skrev:
Hur tyst är a-klassmercan jämfört med andra bilar?

Hade e-klass och c-klass för några år sedan och de hade väldigt lågt och behagligt vägljud. Varje bil jag haft sedan dess har varit ytterligare ett steg i fel riktning vad avser vägljud.

Småbilarna brukar inte vara så tysta, oavsett märke.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7470
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag

Inlägg av SwedishAdvocate »

mrmattsson skrev:
.../ Det här med vindljud och interiörkvalitet i 3an då? Är det något man kommer att störa sig på mycket tror ni? Vad har ni för erfarenheter som åker mycket motorväg?
Interiörkvaliteten i 3an är helt ok. Vill du vara riktigt säker på att den motsvarar dina egna personliga preferenser är det väl bäst du provsitter/provkör... Jag har dock inte suttit i Mercas senaste interiörer så kan inte jämföra med dem.

IMO: Det kan dock vara värt att avsätta lite tid för att gå igenom bilen noga när du mottar leverans. Jag följde med Farsan när han hämtade ut sin mörkgråa 3 LR AWD i dagsljus i Malmö. Det var första eller andra veckan av leverans i Sverige. Som jag minns det så hittade jag ett dammkorn i lacken på en av framskärmarna. Men inget annat. Han har för övrigt varit nöjd med bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar