Framgår ganska tydligt att det är för det fall man vill ha en längre paus. Tex. om man ska käka lunch eller något. Används det så blir det dock längre köer till laddare, trist....Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheterDen som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheterDen som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
https://electrek.co/2020/08/19/porsche- ... r-updates/Batteribesparing under laddning är en annan funktion som är ny för 2021-modellåret.
Den kan reglera laddkapaciteten vid lämpliga laddpunkter (t.ex. DC-snabbladdningsstationer) till cirka 200 kW
när kunder planerar att göra ett längre stopp. Detta förlänger batteriets livslängd och minskar den totala strömförlusten under laddning.
Drivrutinerna kan välja den här funktionen med hjälp av den centrala displayen.
Naturligtvis, om kunder väljer att inte använda det här alternativet, förblir en
laddningskapacitet på upp till 270 kW tillgänglig på 800-volts laddningsstationer med hög effekt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.Zalman3 skrev:Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.Verdi skrev:Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.Zalman3 skrev:Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.
Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Zalman3 skrev:Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.Verdi skrev:Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.Zalman3 skrev:Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.
Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Hade man fått panik hade man väl gjort som Tesla...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...Credde skrev:Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
M3 och Taycan spelar inte i samma liga och priset speglar det. Blir som att jämföra en Focus RS med en Panamera Turbo. Inte heller samma liga, även om båda är snabba runt kurvan.Johnalm skrev:Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Min första hade tappat lite drygt 10% vid 22 tusen mil och ganska lite snabbladdning...hooked skrev:Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...Credde skrev:Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
hooked skrev:Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Vem har bättre garanti än 70% då? Tesla har som du säkert vet också 70%.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=no
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date
The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo.Anonymous FTW skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hon påminner om Steven Tyler.PapaD skrev:Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo.Anonymous FTW skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker du han ser ut som en kvinna? Tror inte jag har hört när han prata die Sprache der Ingenieure, är han duktig på tyska?taliz skrev:Hon påminner om Steven Tyler.PapaD skrev:Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo.Anonymous FTW skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hon liknar faktiskt Steven TylerAnonymous FTW skrev:Tycker du han ser ut som en kvinna? Tror inte jag har hört när han prata die Sprache der Ingenieure, är han duktig på tyska?taliz skrev:Hon påminner om Steven Tyler.PapaD skrev:Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo.Anonymous FTW skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.


Om han ser ut som en kvinna eller hon ser ut som en man, kan man ju fundera på, men Steven Tyler har väl ett inte helt maskulint utseende iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Möjlighet till månatliga kostnader för Taycan.
https://www.elektroauto-news.net/2020/s ... che-taycanAlla följande priser är rekommenderade detaljhandelspriser för Tyskland, inklusive minskningen med mervärdesskatt med 16 procent.
Aktiv vägledning håller fordonet mitt i körfältet genom kontinuerliga styrinsatser - även i trafikstockningar.
InnoDrive justerar hastigheten oberoende och på en typisk sportbil efter de kommande förhållandena, såsom hastighetsbegränsningar, kurvor, rondeller, rätt väg och stoppskyltar.
Båda funktionerna kostar 19,50 euro per månad eller 808,10 euro vardera som köpoption.
Porsche Intelligent Range Manager (PIRM) verkar i bakgrunden när vägledningen aktiveras och optimerar alla
systemparametrar för den kortaste körtiden med maximal komfort.
En månadsavgift på 10,72 EUR eller en engångsavgift 398,69 EUR betalas för detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
undrar om det är någon bindningstid på Porsches FOD? Praktiskt om man kan aktivera bara för semestern tex.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet?

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag tycker det är riktigt imponerande att Teslan trots allt håller jämna steg en bra bit. Model S är en gammal konstruktion, med gamla batterier, trötta bromsar och en uppdatering kommer troligtvis någon gång om inte alltför länge.dd88 skrev:
Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet?
I vilka andra sammanhang jämför man en nylanserad bilmodell med en som har en plattform som varit på marknaden sedan 2013? Att inte skillnaden är större till Porsche fördel för Turbo S tycker jag är en besvikelse.
Kul för Porsche att de får vara herre på täppan några månader innan nya Model S kommer

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.
Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Håller med om att det är meningslöst och mest larvigt.dd88 skrev:Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.
Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Drev blir det i båda läger när det är en Tesla inblandad och alla medier som skapar rubriker gnuggar händerna och samlar klicks. Hateboys möter Fanboys i kommentarsfälten

Att Tesla väcker känslor är verkligen ingen underdrift. Förr i tiden var det exempelvis BMW mot Audi, men Tesla vs Resten av motorindustrin uppkallar en helt ny dimension av känslor.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Klassiskt win-win. För dom oinsatta framstår det att dom två snabbaste bilmärkena tävlar om vem som är snabbast. Alla andra kommer tredje plats.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nuvarande Taycan säljer bättre än vad Porsche hinner tillverka. Kombin får väntaZalman3 skrev:https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date
The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... far-vanta/