Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Edward123
Inlägg: 153
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Framgår ganska tydligt att det är för det fall man vill ha en längre paus. Tex. om man ska käka lunch eller något. Används det så blir det dock längre köer till laddare, trist....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?

Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?

Batteribesparing under laddning är en annan funktion som är ny för 2021-modellåret.
Den kan reglera laddkapaciteten vid lämpliga laddpunkter (t.ex. DC-snabbladdningsstationer) till cirka 200 kW
när kunder planerar att göra ett längre stopp. Detta förlänger batteriets livslängd och minskar den totala strömförlusten under laddning.
Drivrutinerna kan välja den här funktionen med hjälp av den centrala displayen.
Naturligtvis, om kunder väljer att inte använda det här alternativet, förblir en
laddningskapacitet på upp till 270 kW tillgänglig på 800-volts laddningsstationer med hög effekt.
https://electrek.co/2020/08/19/porsche- ... r-updates/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.

Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Credde »

Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.

Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.

Hade man fått panik hade man väl gjort som Tesla... ;) Nu är det ju ett fritt val. Det rimmar illa med "panik" tycker jag.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hooked »

Credde skrev:
Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.

Framtiden får utvisa vad som händer.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Johnalm »

Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
M3 och Taycan spelar inte i samma liga och priset speglar det. Blir som att jämföra en Focus RS med en Panamera Turbo. Inte heller samma liga, även om båda är snabba runt kurvan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

hooked skrev:
Credde skrev:
Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.

Framtiden får utvisa vad som händer.
Min första hade tappat lite drygt 10% vid 22 tusen mil och ganska lite snabbladdning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.

Framtiden får utvisa vad som händer.

Vem har bättre garanti än 70% då? Tesla har som du säkert vet också 70%. ;)

https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=no
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Anonymous FTW »

https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA

Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »



New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date

The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av PapaD »

Anonymous FTW skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA

Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo. :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
Anonymous FTW skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA

Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo. :D
Hon påminner om Steven Tyler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
PapaD skrev:
Anonymous FTW skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA

Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo. :D
Hon påminner om Steven Tyler.
Tycker du han ser ut som en kvinna? Tror inte jag har hört när han prata die Sprache der Ingenieure, är han duktig på tyska?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Anonymous FTW skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=wmRIt3qomSA

Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo. :D
Hon påminner om Steven Tyler.
Tycker du han ser ut som en kvinna? Tror inte jag har hört när han prata die Sprache der Ingenieure, är han duktig på tyska?
Hon liknar faktiskt Steven Tyler :) det har inte med språket att göra hur man ser ut ;)
Om han ser ut som en kvinna eller hon ser ut som en man, kan man ju fundera på, men Steven Tyler har väl ett inte helt maskulint utseende iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Möjlighet till månatliga kostnader för Taycan.
Alla följande priser är rekommenderade detaljhandelspriser för Tyskland, inklusive minskningen med mervärdesskatt med 16 procent.

Aktiv vägledning håller fordonet mitt i körfältet genom kontinuerliga styrinsatser - även i trafikstockningar.
InnoDrive justerar hastigheten oberoende och på en typisk sportbil efter de kommande förhållandena, såsom hastighetsbegränsningar, kurvor, rondeller, rätt väg och stoppskyltar.
Båda funktionerna kostar 19,50 euro per månad eller 808,10 euro vardera som köpoption.

Porsche Intelligent Range Manager (PIRM) verkar i bakgrunden när vägledningen aktiveras och optimerar alla
systemparametrar för den kortaste körtiden med maximal komfort.
En månadsavgift på 10,72 EUR eller en engångsavgift 398,69 EUR betalas för detta.

https://www.elektroauto-news.net/2020/s ... che-taycan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

undrar om det är någon bindningstid på Porsches FOD? Praktiskt om man kan aktivera bara för semestern tex.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »



Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet? :roll:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:


Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet? :roll:
Jag tycker det är riktigt imponerande att Teslan trots allt håller jämna steg en bra bit. Model S är en gammal konstruktion, med gamla batterier, trötta bromsar och en uppdatering kommer troligtvis någon gång om inte alltför länge.

I vilka andra sammanhang jämför man en nylanserad bilmodell med en som har en plattform som varit på marknaden sedan 2013? Att inte skillnaden är större till Porsche fördel för Turbo S tycker jag är en besvikelse.

Kul för Porsche att de får vara herre på täppan några månader innan nya Model S kommer ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.

Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.

Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Håller med om att det är meningslöst och mest larvigt.

Drev blir det i båda läger när det är en Tesla inblandad och alla medier som skapar rubriker gnuggar händerna och samlar klicks. Hateboys möter Fanboys i kommentarsfälten :lol:

Att Tesla väcker känslor är verkligen ingen underdrift. Förr i tiden var det exempelvis BMW mot Audi, men Tesla vs Resten av motorindustrin uppkallar en helt ny dimension av känslor.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Klassiskt win-win. För dom oinsatta framstår det att dom två snabbaste bilmärkena tävlar om vem som är snabbast. Alla andra kommer tredje plats.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:


New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date

The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
Nuvarande Taycan säljer bättre än vad Porsche hinner tillverka. Kombin får vänta

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... far-vanta/
Skriv svar