nek0 skrev:Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappen

Moderator: Redaktion
nek0 skrev:Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappen
Nej, Nej och Nej!taliz skrev:Verdi skrev:Att man inte gjort precis samma sak som Tesla är alltså bevis för att man inte gjort hemläxan?
Taycan har start/stoppknapp men det är valfritt om man vill använda den. Är du säker på att det inte är likadant på Audi och Mercedes?taliz skrev:Start/stoppknapp är enligt mig en irriterande brist och tecken på att de inte gjort det "ordentligt".Credde skrev:Men allt i allt objektivt sett så är det väl helt ok första ”ordentliga” elbilar som Audi och Mercedes har gjort?
Har inte provat e-tron men de Audi jag haft tycker jag trivts bäst i typ 140 på motorväg, sätter sig helt annorlunda än tex i 90 km/h. Känns som de varit något Autobahnanpassade. Men e-tron kan givetvis vara helt annorlunda. Sen har jag givetvis trivts med dem annars hade jag inte haft flera på rad.dfa skrev:Intressant. Har fått min e-tron nu och det är precis min upplevelse som du beskriver. Den är fantastiskt komfortabel och tyst jämfört med med vår TM3. Körde 100 mil motorväg och det är som att segla iväg med ett hangarfartyg.taliz skrev:Jag hade ärligt talat trott att jag skulle få äta min hatt när det gällde e-tron(jag har ju bashat den en hel del...).
Har ju läst här om hur otroligt komfortabel den är, hur väl ihopskruvad och premium den känns etc.
Jag tänkte ahhhh... en luftfjädrad fåtölj att bara flyyyyta iväg med.
Fast igentligen så är det ju två helt olika typer av bilar, så jag tycker att alla jämförelser haltar och det handlar väl rätt mycket om vad man har för personliga preferenser. Man kan ju inte beskylla e-tron för att vara sportig, ha bra vägkänsla eller vara snabb (fast det tror jag inte den har som ambition att vara)
Till TM3:ans fördel så får man ju även säga räckvidd, SuC nätverket, och att Audis MMI känns som något från 1990 i jämförelse.
Men som sagt, det är olika bilar och vi har olika smak.
Tråkig - Diskret
Dålig vägkänsla - Tyst
Gungig - Komfortabel
Tysk - Kvalitativ
Välj själv vilken fot du vill stå på
Bjelke skrev:Är etron ordentligt mycket snabbare än X?
I bästa fall...BrooklynS skrev:Bjelke skrev:Är etron ordentligt mycket snabbare än X?
Humor!
Haha det påminner mig om vad Henry Ford lär ha sagt i början av 1900-talet.taliz skrev:nek0 skrev:Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappenOk. Ja det kanske är tryggt för vissa som inte förstår hur man kommer igång.
Kanske borde dom ha nyckel med tändningslås också, "hängslen och livrem". Finns ju fortfarande många som kör bilar som inte ens har startknapp liksom.pefreli skrev:Haha det påminner mig om vad Henry Ford lär ha sagt i början av 1900-talet.taliz skrev:nek0 skrev:Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappenOk. Ja det kanske är tryggt för vissa som inte förstår hur man kommer igång.
![]()
”Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.”
Vi får hoppas att jämförelsen iaf var med X75D... Möjligen X100D, då är det ju bara lite fel. Syftas det på XP100DL så är det bara galetBjelke skrev:I bästa fall...BrooklynS skrev:Bjelke skrev:Är etron ordentligt mycket snabbare än X?
Humor!
Vad jag mest saknar i Spotify på Tesla är stödet för podcast. Trist att de inte fått till det fortfarande!d3marcus skrev:Kul med test. Ang. infotainment tycker jag Tesla är högst medelmåttig funktionsmässigt. Spotifyklienten är buggig och saknar simpla funktioner som att ladda ner spellistor och att låta passageraren lägga till låtar i spellistor.
Mig veterligen så är det väl bara Polestar 2 som har det än så länge?d3marcus skrev:Röststyrningen ligger år efter de bilar som kör Android.
Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.Stevvee skrev:Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...
Men kul att läsa din recension.
Angående stereo, körde du alla på internetradio eller FM ?
nek0 skrev:Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappentaliz skrev:Kan du sammanfatta?nek0 skrev:Om du läst provkörningen av ID3 i Vibilägare hade du fått förklaringen varför man har startknapp.taliz skrev:
Säkert. Men nu var det startknapp vi diskuterade.
Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.martinot skrev:Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.Stevvee skrev:Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...
Älskar rattväljarna både på vår Tesla och Merca; detta är något som alla bilfabrikanter borde ha!
Gillar PS2, men där har de gjort en klar miss tycker jag genom att välja en stor traditionell spak i mitten av mittkonsolen, som man måste ta händerna ifrån ratten på ett obekvämt sätt när man skall växla mellan fram/back.
Jo, man kan tycka sådana där saker är triviala (och det är på sätt och vis trivialt enkelt att göra rätt från biltillverkarnas sida), men i verkligheten och i vardagen så gör sådana småsaker väldigt stor praktisk skillnad.taliz skrev:Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.martinot skrev:Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.Stevvee skrev:Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...
Älskar rattväljarna både på vår Tesla och Merca; detta är något som alla bilfabrikanter borde ha!
Gillar PS2, men där har de gjort en klar miss tycker jag genom att välja en stor traditionell spak i mitten av mittkonsolen, som man måste ta händerna ifrån ratten på ett obekvämt sätt när man skall växla mellan fram/back.
Men idag har väl typ alla elektronik som styr. På en elbil sitter ju heller ingen växellåda i mitten och tar plats, dvs man skulle kunna använda utrymmet till förvaring istället.
Det är ju typ den mest optimala förvaringsplatsen IMO. Lättast att nå och potentiellt gott om plats. Så väldigt synd att många inte nyttjar det.
Har för mig att du måste öppna armstödet för att få mugghållare 2 synlig.martinot skrev:Jo, man kan tycka sådana där saker är triviala (och det är på sätt och vis trivialt enkelt att göra rätt från biltillverkarnas sida), men i verkligheten och i vardagen så gör sådana småsaker väldigt stor praktisk skillnad.taliz skrev:Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.martinot skrev:Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.Stevvee skrev:Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...
Men idag har väl typ alla elektronik som styr. På en elbil sitter ju heller ingen växellåda i mitten och tar plats, dvs man skulle kunna använda utrymmet till förvaring istället.
Det är ju typ den mest optimala förvaringsplatsen IMO. Lättast att nå och potentiellt gott om plats. Så väldigt synd att många inte nyttjar det.
Extremt många recensenter av PS2 som just hängt upp sig på att det bara finns plats för en kopp/mugg/termos/vattenflaska.
Trivialt?
Jag kan fullt förstå det. När jag kör själv någon lite längre tur, så har jag själv ofta med en termosflaska för varm dryck, och en flaska med vatten. Är man två i framsätena så är det ännu viktigare med två mugghållare.
Håller med. Den öppna ytan mellan framstolarna i äldre model s är guld för förvaring av allt möjligt, handväska för de som har det, matlåda, take away, m.m. Men samtidigt blir det snabbt rörigt av allt som glider runt vid acceleration och retardation.taliz skrev:Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.martinot skrev:Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.Stevvee skrev:Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...