5 elbilar på 1 dag

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: 5 elbilar på 1 dag

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappen :)
:D Ok. Ja det kanske är tryggt för vissa som inte förstår hur man kommer igång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
dfa

Inlägg av dfa »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Att man inte gjort precis samma sak som Tesla är alltså bevis för att man inte gjort hemläxan?
Nej, Nej och Nej!
Har man gjort precis som tesla har man bara härmat, har man inte gjort det har man inte fattat någonting.
Kasta gärna in en liknelse mellan apple och nokia om du har möjlighet när du skriver ett inlägg. Berätta gärna att du köpt aktier 2016 för 100USD styck.
Om man känner att det börjar brista i argumentationen kan man alltid hävda att det här är ett tesla-forum, och därmed implicera att du förväntas vara indoktrinerad när du skriver.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
Credde skrev:
Men allt i allt objektivt sett så är det väl helt ok första ”ordentliga” elbilar som Audi och Mercedes har gjort?
Start/stoppknapp är enligt mig en irriterande brist och tecken på att de inte gjort det "ordentligt".
Taycan har start/stoppknapp men det är valfritt om man vill använda den. Är du säker på att det inte är likadant på Audi och Mercedes?

"Man kann den Porsche Taycan auch ohne den Startknopf starten

genau einfach einsteigen und direkt auf D. Beim austeigen einfach auf P und fertig"
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

dfa skrev:
taliz skrev:
Jag hade ärligt talat trott att jag skulle få äta min hatt när det gällde e-tron(jag har ju bashat den en hel del...).
Har ju läst här om hur otroligt komfortabel den är, hur väl ihopskruvad och premium den känns etc.
Jag tänkte ahhhh... en luftfjädrad fåtölj att bara flyyyyta iväg med.
Intressant. Har fått min e-tron nu och det är precis min upplevelse som du beskriver. Den är fantastiskt komfortabel och tyst jämfört med med vår TM3. Körde 100 mil motorväg och det är som att segla iväg med ett hangarfartyg.
Fast igentligen så är det ju två helt olika typer av bilar, så jag tycker att alla jämförelser haltar och det handlar väl rätt mycket om vad man har för personliga preferenser. Man kan ju inte beskylla e-tron för att vara sportig, ha bra vägkänsla eller vara snabb (fast det tror jag inte den har som ambition att vara)
Till TM3:ans fördel så får man ju även säga räckvidd, SuC nätverket, och att Audis MMI känns som något från 1990 i jämförelse.

Men som sagt, det är olika bilar och vi har olika smak.

Tråkig - Diskret
Dålig vägkänsla - Tyst
Gungig - Komfortabel
Tysk - Kvalitativ

Välj själv vilken fot du vill stå på :)
Har inte provat e-tron men de Audi jag haft tycker jag trivts bäst i typ 140 på motorväg, sätter sig helt annorlunda än tex i 90 km/h. Känns som de varit något Autobahnanpassade. Men e-tron kan givetvis vara helt annorlunda. Sen har jag givetvis trivts med dem annars hade jag inte haft flera på rad.
Mrnice

Inlägg av Mrnice »

Intressant. Inte alls min körupplevelse med e-Tron. Den är som en flygande matta, superkomfortabel (i både Efficiency och Comfort-lägena). Dessutom tystaste elbilen på marknaden (enligt testare världen över). Definitivt tystast enligt mina öron av de bilar jag kört (Jag har kört alla utom EQC, och en del fler. Ägt Leaf, äger Twizy, i3 och e-Tron 50 med 21”-fälgar). Ja, jättestörigt tjut från elmotorerna i lägre farter.
I Dynamic-läget har ju e-Tron även bevisats vara ordentligt mycket snabbare och ha bättre väghållning än X. Jag har inte pressat min så pass men den överraskade mig med att vara oerhört agil då. Inte M3P-klass (som ju inte går att jämföra eftersom helt annan bil) men fantastiskt bra för en SUV. Dessutom 2,5ton SUV.

Vilket körprogram körde du med på e-Tron?

Inredningsmässigt är e-Tron skittråkig fossilreplika (och dessutom gör den mörka inredningen att den upplevs mindre än den är. Här ska man testa den ljusa inredningen istället, bilen känns mycket större, så stor som den är) och Teslorna som japanska bilar (med lite bättre materialval men sämre passform/kvalitet). Här äger i3 med sina ljusa inredningar Loft och Lodge med äkta eucalyptus, ull och läder jämfört med folierad plast.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Är etron ordentligt mycket snabbare än X?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bjelke skrev:

Humor!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:

Humor!
I bästa fall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappen :)
Haha det påminner mig om vad Henry Ford lär ha sagt i början av 1900-talet. :lol:

”Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.”
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pefreli skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Haha det påminner mig om vad Henry Ford lär ha sagt i början av 1900-talet. :lol:

”Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.”
Kanske borde dom ha nyckel med tändningslås också, "hängslen och livrem". Finns ju fortfarande många som kör bilar som inte ens har startknapp liksom. :lol:

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:

Humor!
I bästa fall...
Vi får hoppas att jämförelsen iaf var med X75D... Möjligen X100D, då är det ju bara lite fel. Syftas det på XP100DL så är det bara galet :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

[quote="Legato"]

Vi får hoppas att jämförelsen iaf var med X75D... Möjligen X100D, då är det ju bara lite fel. Syftas det på XP100DL så är det bara galet :lol: [/quote]

X LR var det bra mkt mer klipp i än étron 55. Kändes lättare också.
Men så är väl X några hundra kilo lättare samt har 100+hk mer.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Kul med test. Ang. infotainment tycker jag Tesla är högst medelmåttig funktionsmässigt. Spotifyklienten är buggig och saknar simpla funktioner som att ladda ner spellistor och att låta passageraren lägga till låtar i spellistor.
Vad jag mest saknar i Spotify på Tesla är stödet för podcast. Trist att de inte fått till det fortfarande! :(

Hur är det med andra bilar på den punkten?
d3marcus skrev:
Röststyrningen ligger år efter de bilar som kör Android.
Mig veterligen så är det väl bara Polestar 2 som har det än så länge?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Stevvee skrev:
Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...

Men kul att läsa din recension.
Angående stereo, körde du alla på internetradio eller FM ?
Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.

Älskar rattväljarna både på vår Tesla och Merca; detta är något som alla bilfabrikanter borde ha!

Gillar PS2, men där har de gjort en klar miss tycker jag genom att välja en stor traditionell spak i mitten av mittkonsolen, som man måste ta händerna ifrån ratten på ett obekvämt sätt när man skall växla mellan fram/back.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:

Säkert. Men nu var det startknapp vi diskuterade.
Om du läst provkörningen av ID3 i Vibilägare hade du fått förklaringen varför man har startknapp.
Kan du sammanfatta?
:lol:

Helt oanvändbart på en elbil, men märkligt att tillverkarna väljer att lägga pengar (och missförstånd) på en sak som de själva vet är totalt meningslös och inte fyller någon som helst funktion.
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Stevvee skrev:

Den är av exakt samma typ som hos Mercedes. Tesla köper in de (och en del andra knappar) ifrån Daimler.

Älskar rattväljarna både på vår Tesla och Merca; detta är något som alla bilfabrikanter borde ha!

Gillar PS2, men där har de gjort en klar miss tycker jag genom att välja en stor traditionell spak i mitten av mittkonsolen, som man måste ta händerna ifrån ratten på ett obekvämt sätt när man skall växla mellan fram/back.
Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.
Men idag har väl typ alla elektronik som styr. På en elbil sitter ju heller ingen växellåda i mitten och tar plats, dvs man skulle kunna använda utrymmet till förvaring istället.
Det är ju typ den mest optimala förvaringsplatsen IMO. Lättast att nå och potentiellt gott om plats. Så väldigt synd att många inte nyttjar det.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Stevvee skrev:

Med en växellåda som sitter i mitten och mekanisk koppling finns det ju logik i att ha växelväljaren där.
Men idag har väl typ alla elektronik som styr. På en elbil sitter ju heller ingen växellåda i mitten och tar plats, dvs man skulle kunna använda utrymmet till förvaring istället.
Det är ju typ den mest optimala förvaringsplatsen IMO. Lättast att nå och potentiellt gott om plats. Så väldigt synd att många inte nyttjar det.
Jo, man kan tycka sådana där saker är triviala (och det är på sätt och vis trivialt enkelt att göra rätt från biltillverkarnas sida), men i verkligheten och i vardagen så gör sådana småsaker väldigt stor praktisk skillnad.

Extremt många recensenter av PS2 som just hängt upp sig på att det bara finns plats för en kopp/mugg/termos/vattenflaska.

Trivialt?

Jag kan fullt förstå det. När jag kör själv någon lite längre tur, så har jag själv ofta med en termosflaska för varm dryck, och en flaska med vatten. Är man två i framsätena så är det ännu viktigare med två mugghållare.
Bild
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Stevvee skrev:

Jo, man kan tycka sådana där saker är triviala (och det är på sätt och vis trivialt enkelt att göra rätt från biltillverkarnas sida), men i verkligheten och i vardagen så gör sådana småsaker väldigt stor praktisk skillnad.

Extremt många recensenter av PS2 som just hängt upp sig på att det bara finns plats för en kopp/mugg/termos/vattenflaska.

Trivialt?

Jag kan fullt förstå det. När jag kör själv någon lite längre tur, så har jag själv ofta med en termosflaska för varm dryck, och en flaska med vatten. Är man två i framsätena så är det ännu viktigare med två mugghållare.
Har för mig att du måste öppna armstödet för att få mugghållare 2 synlig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Peter Mertens, Audi’s technical development chief om MLB-Evo(etron):
"We have changed direction. You give up too much potential if you have a platform that tries to do everything – it’s too expensive, too heavy, it has proportions that do not fit with luxury brands.”

I agree. :D

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
martinot skrev:
Stevvee skrev:

Håller med. Den öppna ytan mellan framstolarna i äldre model s är guld för förvaring av allt möjligt, handväska för de som har det, matlåda, take away, m.m. Men samtidigt blir det snabbt rörigt av allt som glider runt vid acceleration och retardation.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tiff brukar sällan tycka som mig, men här verkar han komma med liknande kommentarer. :D

Skriv svar