Det är förvånande att välutbildade människor diskuterar dessa saker ur så korta perspektiv.
Att köpa en bensindriven bil må vara bättre temporärt, på vissa platser, men det är inte bättre i längden. Då vi nu har det bevisat att en elbilsframtid är möjlig. Nu handlar det bara om att sluta gräva i den gropen man vill komma ur. Eh, sorry. Det vet ju ni förstås.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Det är förvånande att välutbildade människor diskuterar dessa saker ur så korta perspektiv.
Även fast jag gillar Bill för hans generositet så vet jag att han fortfarande är Microsoft lojal (Så klart). Han kanske "surar" lite för att Apple ska göra elbil och inte Microsoft?
Det är förvånande att välutbildade människor diskuterar dessa saker ur så korta perspektiv.
Även fast jag gillar Bill för hans generositet så vet jag att han fortfarande är Microsoft lojal (Så klart). Han kanske "surar" lite för att Apple ska göra elbil och inte Microsoft?
Tror bara han är dåligt informerad.
Det är ändå bra att lyfta upp att vissa sorters el är bra och vissa är dåliga. Även om det är bättre med elbil ii nästan alla lägen så måste mycket av elproduktionen i världen bli bättre.
Blir ganska trött på att när elbilen ska jämföras med fossilbilen så tas alltid det värsta för elbilen och det bästa för fossilen. En elbil går ju att köra på allt från kol via kärnkraft till solkraft, det går inte med fossilen.
För att förklara för Bill Gates så är det lite som ett operativsystem som fungerar med många lika hårdvaror... Det kanske inte alltid är bäst med det är ofta tillräckligt bra nästan hela tiden.
En annan vinkel på problemet: Någon "forskare" (många utger sej för att vara det) påstod nyligen att när en Tesla går av produktionsbandet har den redan, genom sin tillverkning, alstrat mer CO-2 och annat skit, än en fossilare gör under hela sin livstid!
Men fortfarande jämför de en industri med hundra år av optimering med en som funnits i 5-10år. Om 5 år kommer siffrorna se totalt annorlunda ut, det behöver man inte "forska" så där särskilt mycke för att förstå. Med en Gigafactory som drivs av solceller och med råvaror som kommer från närområdet så borde CO2 utsläppen bli minimala.
En annan vinkel på problemet: Någon "forskare" (många utger sej för att vara det) påstod nyligen att när en Tesla går av produktionsbandet har den redan, genom sin tillverkning, alstrat mer CO-2 och annat skit, än en fossilare gör under hela sin livstid!
Ren bullshit, men det hade varit intressant att se siffrorna bakom det. Dessutom är det faktiskt möjligt att argumentera för Teslans existens även om det skulle ha varit helt sant - se det som en investering i framtida teknologi.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Allt man behöver göra är då visa följande bild:
Ansedda tyska testorganet TÜV har jämfört Mercedes B-klasse elbil med dess bensinvariant.
Av staplarna kan man se att tillverkningen av en elbil släpper faktiskt ut nästan dubbelt så mycket CO2 som tillverkningen av en bensinbil - men det tjänas igen med råge under bilens livslängd - till och med om man driver den med smutsig europeisk elmix. http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/#10
Allt man behöver göra är då visa följande bild:
Ansedda tyska testorganet TÜV har jämfört Mercedes B-klasse elbil med dess bensinvariant.
Av staplarna kan man se att tillverkningen av en elbil släpper faktiskt ut nästan dubbelt så mycket CO2 som tillverkningen av en bensinbil - men det tjänas igen med råge under bilens livslängd - till och med om man driver den med smutsig europeisk elmix. http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/#10
Tibor, har du koll på hur produktionssiffrorna är sammansatta? Om det är en tysk fabrik borde ju en hel del bero på den tyska elmixen vilken ju skulle kunna förbättras. Om man t.ex. slänger upp solceller på sin batterifabrik skulle ju säkert siffran kunna sänkas...
Tibor, har du koll på hur produktionssiffrorna är sammansatta? Om det är en tysk fabrik borde ju en hel del bero på den tyska elmixen vilken ju skulle kunna förbättras. Om man t.ex. slänger upp solceller på sin batterifabrik skulle ju säkert siffran kunna sänkas...
Jag skulle tro elmixen i fabriken har ganska så liten betydelse. Och i så fall skulle det vara elmixen för batteri- och elmotorfabrikerna, för resten av bilen skiljer sig inte mellan el- och bensinmodellen.
Man kan aldrig komma ifrån att det är mycket mer miljöpåverkande att framställa flera hundra kilo batterier än att bocka till en bit plåt till en tom bränsletank.
Men det folk måste förstå är att det tjänar man sedan igen under bilens livslängd.