Mycket trevlig nyhet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Mycket trevlig nyhet

Inlägg av BrooklynS »

tor-ake skrev:
TiborBlomhall skrev:
tor-ake skrev:
Att de behöver lägga längs E10 är ju inte konstigt eftersom där inte finns en enda snabbladdare nu.
Förutom Teslas.

Vilket visar att även "marknadskrafter" kan få upp laddinfrastruktur i glesbygden bara viljan finns.

"bara" :(
Ja, Tesla har *en* snabbladdare längs E10. Behövs lite fler än så, det är långt mellan orterna där. Inte ovanligt att man från Överkalix har ärende upp till Gällivare, 28 mil t.o.r. utan en laddare längs vägen.

Ja jag vet att det finns en i Töre, men den servar ju snarare E4 än E10, och en är tydligen på väg uppåt riksgränsen nånstans. Men det är 42 mil från Töre till Riksgränsen!

De som har jobb som utförs utanför kontor eller fabrik behöver kunna resa långt för att hålla sig sysselsatta, t.ex. hantverkare, veterinärer (finns inte så mycket djurhållning där uppe iofs) hemtjänsten, osv osv. Finns ingen elbil som det funkar med idag, kommer det upp som enligt denna plan öppnar det helt andra möjligheter.

Visst finns det andra ställen där det också skulle behövas, men också ställen där det kanske inte är så viktigt.

Bild
Tesla har längs E10 i Töre, i Puoltikasvaara och snart i Abisko.

Skellefteå-Töre 17 mil.
Töre-Puoltikasvaara 22 mil.
Puoltikasvaara-Abisko 16 mil.
Abisko-Setermoen 14 mil.

Karesuando, Kautokeino, Karasjok, Alta och Evenes strax, Svolvær redan öppet liksom Skibotn och Storslett.

Vad gäller norra Finland i övrigt så står Inari på tur.

Tesla behöver ju heller inte tätare mellan stationerna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
BjornS skrev:
mati skrev:
Det spelar ingen roll hur många det är som har nära till jobbet. Det som är relevant i sammanhanget är hur många det är som pendlar långt varje dag.
Bilden visar precis det: Det är bara en liten andel människor i glesbygden som pendlar flera mil varje dag. De allra flesta har nära till jobbet. Djupare detaljkunskap och exakta siffror finns förstås hos SCB för den som vill förkovra sig ytterligare.

Jag tycker bilden är intressant just eftersom väldigt många människor är övertygade om att bilpendling flera mil är norm för alla utanför storstäderna. Det får folk att tro att vi är mycket mer bilberoende än vi faktiskt är.
Det kan vara det bilden visar, jag har inte siffrorna, så det är svårt att bevisa.
Det kan också betyda att inom ett område (för att överdriva lite) bor 100001 människor.
50000 människor bor granne med jobbet, och går 100 meter varje dag
1 människa har 1 mil t/r
50000 människor pendlar 30 mil t/r.
Medianen blir 1 mil.
Snittet blir typ 15 mil.
Kartan visar medianen, och är svår att tolka utan att ha tillgång till siffrorna.
Det var exakt det jag försökte uttrycka ovan. Och även om ditt exempel är extremt så är det inte ovanligt ändå. En kommun med 10000 invårare, 5000 bor i tätorten, 5000 utanför. Absolut realistiskt. Hälften pendlar flera mil med bil, hälften går till jobbet. Medianen är några få kilometer. Hade man tagit medelvärdet istället så hade det sett helt annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

Ja men vi måste ju dra gränser hela tiden, vi har ju inte 100% täckning för något idag så det är ju alltid en lägstanivå som måste uppnås för att det skall anses vara värt att erbjuda det. Idag stänger vi ju dessutom sjukhus på sina platser och säger "flytta om ni vill kunna hinna in till BB". Så länge vi inte har obegränsat med resurser så måste vi välja mellan olika alternativ och bör då försöka nyttomaximera, och även om Sossarna inte verkar tro det så är skattepengarna begränsade. När vi då pratar elbilar som är i en klar minoritet idag så har jag svårt att se hur det på något vis kan tolkas som en rättighet att ha snabbladdning var man än åker. Lönsamhet har inget att göra med det hela utan det handlar om nyttomaximering.

Så frågan kvarstår, om man bedömer att efterfrågan på stolparna är låg, är det verkligen det vi skall bygga för att sälja fler elbilar. Jag tror som sagt mer på kraftigt utbyggd hemmaladdning i den regionen istället.
Verdi, du glömmer utvecklingen. Förhoppningen är väl att om 10 år har vi förbättrat batterierna så mycket att man får in dubbla energimängden i dagens volym och pris. Då kommer antalet snabbladdare som krävs att var minimalt. Kanske är jag optimistisk men som du säger blir det tufft annars med alla som åker till fjällen om 100% är elbilar.
Sorry för OT

Ja det är klart. Men du kan inte slå med stora straffskattshammaren på bensin och diesel om du inte ger folk ett alternativ. Det blir så skevt.

Själv har jag tappat faktiskt tappat lite av min tro på elbilar för alla. Det blir jäkligt knepigt om majoriteten ska köra elbil. Kommer behövas hela skogar av laddstolpar och massor av snabbladdare. Snabbladdare som står tomma 90% av tiden... Men som när det är storhelg eller semester behövs. Det kommer ju inte gå att räkna hem såna investeringar om man inte ska ha Ionity-priser. Men då skriker alla bortskämda elbilsförare som mer eller mindre har inställningen: "Vadå, ska vi betala för oss? Vi är ju de som räddar världen åt er, varför ska vi då själva stå för våra kostnader? Det kan skattebetalarna göra.". Förlåt, men jag blir på dåligt humör när jag ser hur välbärgade människor som precis köpt en ny Tesla för uppåt en miljon frågar om hur de bäst ska kunna utnyttja bidraget för laddbox hemma så att de kan spara några tusenlappar på det allmännas bekostnad... Det är bara girigt.

Och ja, jag vet att jag är skyldig själv också då jag kör Tesla på grund av det låga förmånsvärdet. Fast där kan jag ärligt säga att jag inte haft råd annars. Så är det inte med laddboxarna.
Skriv svar