Autopilotens krav på samhällsplaneringen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Autopilotens krav på samhällsplaneringen

Inlägg av AGCF »

här tänkte jag att vi skulle diskutera vilka förändringar som krävs/ blir möjliga/ är att föredra när fler och fler bilar blir autonoma.

För autopiloten verkar det vara sidolinjer och mittlinjer som ska vara tydliga. På vintern? Kattögon?

Ska fotgängare ledas på ett visst sätt? Kan filerna bli mycket smalare, etc.

Hinner inte tänka så mycket just nu men det blir säkert en rejäl omvälvning. De här teorierna om att bilarna måste lära sig att välja att döda en istället för flera ger jag inte mycket för. Det är typiska filosofiprofessor-teorier. De situationerna är så extremt ovanliga och ovesäntliga. Jag har aldring någonsin hört talas om en mänsklig förare som ställts inför det valet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilotens krav på samhällsplaneringen

Inlägg av LarsL »

Tror och hoppas att de senaste veckornas erfarenhet får många att inse att autonoma bilar är långt bort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Den lagen som snarast behöver ses över är (den ganska så färska) mobillagen.
Lagtexten om ifall pillande på mobilen kan anses som menlig på din förmåga att framföra bilen medan den körs på autopilot kommer nog behöva prövas i domstol. I det ögonblicket autopiloten kör fordonet påverkas inte säkerheten av ditt mobilpillande - men ifall någonting skulle hända och autopiloten begär din assistans kan det ta längre tid om du först måste lägga undan mobilen.

På vintern har vi ofta tydliga linjer som visar var filerna går: de svarta hjulspåren brukar synas väl mot vita snön. Behöver bara lära autopiloten att följa dem istället.

Jag har en känsla av att autopiloten för tillfället inte kan urskilja fotgängare, cyklister, mm (nån får gärna motbevisa mig)

Resten av diskussionen gäller inte dagens autopilot ("farthållare och filhållare") utan framtida mer autonoma system.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Antagligen kommer man att få standarder för kommunikation mellan bilar och trafikskyltar, trafikljus etc, så att man inte behöver läsa med en kamera, utan att trafikljusen berättar om de visar stopp eller kör och i vilka riktningar, och det ligger transpondrar på vägen som berättar om hastigheter, vägarbeten och annan viktig information.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag tror precis tvärtom att nu är tekniken så pass utvecklad att vägarna inte behöver specialanpassas!
Nu klarar bilarna av att själva läsa av trafikmärken, trafikljus, etc.

Det är på 80-talet det snackades om att gräva ner magneter under vägbanan så att bilarna skulle kunna följa filerna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag tror man vill ha redundans i systemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror precis tvärtom att nu är tekniken så pass utvecklad att vägarna inte behöver specialanpassas!
Nu klarar bilarna av att själva läsa av trafikmärken, trafikljus, etc.

Det är på 80-talet det snackades om att gräva ner magneter under vägbanan så att bilarna skulle kunna följa filerna.
Håller helt med. Det är för meckigt att kräva att alla trafikljus i hela världen ska bytas mot en modell som har transponder, däremot är det inte omöjligt att trafikljus-producenterna själva kommer överens med biltillverkarna om en transponder-standard som man börjar bygga in i trafikljusen och som kan fungera som extra säkerhet till bilens kamera.

Ordentliga och tydliga linjer i vägen tror jag dock att man kommer vilja se mer av. När fler bilar har autopilot, kommer svaga/saknade linjer utgöra en trafikfara och jag hoppas att Trafikverket hänger med här och prioriterar om så att tydliga vägmarkeringar får större fokus än idag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Någon som vet om det räcker med kamera för att detektera fotgängare och andra medtrafikanter eller behöver det kombineras med LIDAR? Kommer krävas en god verklighetsuppfattning av bilen för att kunna köras i stadsmiljö.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Någon som vet om det räcker med kamera för att detektera fotgängare och andra medtrafikanter eller behöver det kombineras med LIDAR? Kommer krävas en god verklighetsuppfattning av bilen för att kunna köras i stadsmiljö.
En kamera kan ju upptäcka en fotgängare och med mjukvara kan man räkna ut att det faktiskt är en fotgängare, men mjukvaran kan ha svårt att beräkna avstånd med bara en kamera om det saknas referensobjekt i bilden. Därför brukar man mena att det krävs minst två kameror, men det borde kunna gå att lösa med en kamera, om mjukvaran på förhand har tillgång till bilder med måttangivelser över alla vägar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Bild
NVIDIA-s DrivePX system kan göra just det: detektera objekt i sin omgivning och fatta vad de är enbart genom kameror.
Ett tag spekulerades det om att Tesla Model X skulle utrustas med det systemet:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-kameror/
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare

Inlägg av johani »

Att förlita sig på transponders i t ex trafikljus kan vara vanskligt.
Någon illasinnad skulle ju exempelvis kunna manipulera eller störa ut en transponder till att signalera grönt istället för rött.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

...lika mycket som de kan manipulera så ljusen visar fel.

En bekant till mig bodde i Italien som barn, vid en korsning med trafikljus. Ofta när det regnade kortslöts kontrollern för ljusen så alla visade grönt, för båda riktningarna. En hel del bilar som smällde, till underhållning för de boende i huset :o
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare

Inlägg av johani »

TiborBlomhall skrev:

En bekant till mig bodde i Italien som barn, vid en korsning med trafikljus. Ofta när det regnade kortslöts kontrollern för ljusen så alla visade grönt, för båda riktningarna. En hel del bilar som smällde, till underhållning för de boende i huset :o
Förvisso, men en manipulerad transponder är lite svårare att upptäcka :)
Oavsett om det är optisk eller annan form av detektering av trafikinformation, vägkanter osv. så finns ju en uppenbar risk för sabotage om autonoma bilar i framtiden skulle förlita sig på sådant.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
JFAH

Inlägg av JFAH »

johani skrev:
TiborBlomhall skrev:

En bekant till mig bodde i Italien som barn, vid en korsning med trafikljus. Ofta när det regnade kortslöts kontroller för ljusen så alla visade grönt, för båda riktningarna. En hel del bilar som smällde, till underhållning för de boende i huset :o
Förvisso, men en manipulerad transponder är lite svårare att upptäcka :)
Oavsett om det är optisk eller annan form av detektering av trafikinformation, vägkanter osv. så finns ju en uppenbar risk för sabotage om autonoma bilar i framtiden skulle förlita sig på sådant.
Om det autonoma systemet använder samma visuella signaler som mänskliga chaufförer så är ju risken för sabotage lika stor för alla kategorier. Jag tror att optimalt är att fortsätta med google strategin, bra sensorer och kamera input, och lita på det. Det är totalt sett relativt feltolerant och kräver inga speciella insatser utöver de som man borde ha än då (dvs kontinuerligt underhåll av den gemensamma infrastrukturen).
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

AGCF skrev:
Ska fotgängare ledas på ett visst sätt?
Det kommer iaf inte funka. Fotgängare dyker ibland upp på allehanda platser där det inte är planerat att de ska gå. Så länge vi lever i en hyfsat fri värld så kan vi inte räkna med att folk kommer hålla sig till gångbanor och övergångsställen, så självkörande bilar måste på ett eller annat sätt förstå sig på fotgängare och undvika att köra på dem.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:

Trodde inte färgen på ljusen var så viktigt i Italien (åtminstone södra)... Vilket på ett sätt funkar det också eftersom alla ser sig för i korsningarna.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Ja tror vi borde göra oss av me alla idiot skyltar som man måste Veta vad de betyder. Ja tänker på sånna utan nummer som tex 50 skylten för tätbebygt område, en stad i siluett. Hur ska en ap veta att de betyder 50 och inte är en reklam för nått.
Jag gillar inte skyltar som man inte kan klura ut va de betyder, specielt jobbit för turister ochså
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kalle skrev:
Ja tror vi borde göra oss av me alla idiot skyltar som man måste Veta vad de betyder. Ja tänker på sånna utan nummer som tex 50 skylten för tätbebygt område, en stad i siluett. Hur ska en ap veta att de betyder 50 och inte är en reklam för nått.
Jag gillar inte skyltar som man inte kan klura ut va de betyder, specielt jobbit för turister ochså
+1
en vägskylt är något som man momentant ska vet avad den betyder. Att sitta och klura på om den betyder det ena eller det andra, googla på mobilen när man är i utlandet, det blir bara fel. Jag har svårt att förstå varför man inför den typen av skyltar, som trots allt har ett viktigt meddelande (men alla kanske inte förstår meddelandet)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Nemesis skrev:
Det räcker med kamera. Har funnits som tillval i exempelvis BMW 5-serie i bra många år nu. Säkert i andra märken och modeller också.

Fast när jag tänker efter så är det nog i mörker...

Hursomhelst behövs två kameror så det blir djup i bilden.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Kalle skrev:
Just skylten för tättbebyggt område är standardiserad och finns i flera europeiska länder. Då är det värre i Tyskland och Frankrike, där en skylt med bara ett ortsnamn kan ha samma betydelse.

Men hur man än vrider och vänder på det så måste ett sånt system ha viss landsspecifik kunskap. Den måste också veta att skylt för motorväg är samma som 110 i Sverige om den inte åtföljs av en hastighetsskylt som säger något annat. Etc, etc. Det finns många såna små egenheter, men att sammanställa de landsspecifika skyltarna och reglerna är ärligt talat en mikroskopisk del av arbetet att ta fram ett intelligent skyltavläsande system, så det borde inte vara något större problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare

Inlägg av FAJ »

Idag så är väglinjerna viktiga för att AP skall fungera. Ska man i framtiden kunna köra på vintervägar skulle slingor i marken/vägen vara ett alternativ. Signalen kan plockas upp av bilen i stället för vägmarkeringarna. Slingor kan vara passiva eller aktiva. Vet inte hur detta skulle påverka kostnader för vägbyggen.

Kan även tänka mig att bilarna pratar med varandra alt informerar varandra var de befinner sig motsvarande de system som finns för flyg och båt detta för att förbättra säkerhet snarare än navigering.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Är tyvärr på resa och saknar att inte vara hemma och få testa autopiloten. Det jag saknat tidigare är automatisk hastighetsanpassning. När jag läst om autopiloten är inget om detta. Har ni missat att berätta eller? Är det någon mer som saknar automatisk hastighetsanpassning? Tycket att detta skulle vara mycket vilsamt och dessutom minska risken frö att drabbas av fartböter.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Shven skrev:
Är tyvärr på resa och saknar att inte vara hemma och få testa autopiloten. Det jag saknat tidigare är automatisk hastighetsanpassning. När jag läst om autopiloten är inget om detta. Har ni missat att berätta eller? Är det någon mer som saknar automatisk hastighetsanpassning? Tycket att detta skulle vara mycket vilsamt och dessutom minska risken frö att drabbas av fartböter.
Håll farthållarspaken mot dig när du passerar en hastighetsskylt så anpassar den automatiskt, precis som tidigare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar