Tesla Model X kameror

ModelXkameror

Tittar man riktigt ordentligt på spionbilderna på Tesla Model X kan man se ett antal små svarta prickar på bilen. Jämför man utseende och placering på dem med andra moderna bilar inser man snart att dessa ”prickar” är små kameralinser – av ungefär samma storlek och sort som i mobiltelefoner.

Tesla Model X har dessa små kameror runt om, på fram- och bakskärmen vid hjulen, och högst uppe vid dörrarna. Dagens Tesla Model S har två kameror – en högst uppe i vindrutan som tittar framåt, och en vid registreringsskylten bak som tittar bakåt. Tesla Model X däremot kommer av allt att verka ha minst 8 kameror som tittar åt alla håll!

Vad ska bilen ha så många kameror till? Polletten faller på plats när man besöker Tesla-leverantören NVIDIA-s hemsida och bekantar sig med deras Drive PX system. Den har två användningsområden, som passar Tesla Motors bilar utmärkt:

aroundview

Dels kan de olika kamerornas bilder (till höger ovan) fogas samman till en enda 360 graders toppvy av bilens omgivningar. Liknande system som Nissan Leafs toppmodell har, fast med högre upplösning och bättre passform mellan kamerorna. Glöm pipande backradar och backkameror – ser du din egen bil i fågelperspektiv på mittskärmen blir parkeringen en barnlek! Tesla Motors kommer säkerligen erbjuda denna fågelvy till alla Model X, då deras policy är att säkerhetshöjande användning av bilens sensorer ingår i alla bilar.

DrivePX

DrivePX har dock även en mycket häftigare användning av kamerorna: med hjälp av liknande algoritmer som Tesla Model S framåttittande kamera har kan kamerorna förstå vad de tittar på. De kan känna igen andra bilar, cyklister och andra medtrafikanter i omgivningen.

Det Tesla Model S autopilot inte klarar av – att överblicka trafiksituationen i en korsning – har Tesla Model X definitivt större chanser att klara! Det som saknas i Model S är ju möjligheten för autopiloten att titta åt sidorna – vilket Model X extra kameror kommer klara. Därmed har Model X autopilot en chans att klara sig även i stadstrafik. Tesla Model S kan snart köra sig själv ”från påfart till avfart på motorväg” – Tesla Model X kan kanske få möjligheten att fortsätta köra även efter avfarten!

Den teknologin kommer nog kräva att Tesla Model X köparen köper Autopilot-paketet till sin bil. Och precis som för Model S ska man säkert kunna köpa autopiloten även i efterhand – alla sensorerna sitter ju på plats i alla bilar, det är bara hur man använder dem som skiljer.

Frågan som naturligtvis poppar upp på en gång är ifall Tesla Model S också kommer att utrustas med dessa kameror. Och nog lutar svaret åt att ja, även Model S borde rimligtvis få dessa extra kameror. Ska vi gissa kommer de kanske dyka upp på de levererade bilarna efter sommaren? (Och på en gång kan vi även fastslå att nej, på äldre bilar kommer de inte kunna eftermonteras.)

 


TCS ett år sedan: Gratis parkering för elbilar i Stockholm

För ett år sedan berättade vi om Stockholms stads försök till att erbjuda gratis parkering till elbilar. Försöket har sedan dess utvärderats och lagts ner. Kanske lika bra det. För den i grunden bra idén stördes av att tillståndet inte gällde överallt och för alla.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • AndOne

    Suuuck, eftersom jag får min S snart så får jag vänta 3 år på det här… Suuuuuuuuuuck…… Dagens i-landsproblem

    • taliz

      Dont worry, det kommer dröja längre än 3 år innan någon bil kommer klara stadssituationer.

      • JH

        Tala om det för google…

  • taliz

    Tveksam till att det kommer räcka med vanliga kameror för att klara stadssituationer.
    Så gott som alla självkörande fordon har ju betydligt fler och kraftfullare sensorer.

    • JH

      Varför det? Två kameror och differentiellt seende. Naturen har löst det sedan länge :-) Dina ögon fungerar så…

  • Kalle Centergren

    Tekniskt är de nog möjligt me bara kameror, meniskor klarar de ju galant utan lidar med bara 2 kameror.