Svenska biltidningen Auto Motor & Sport har i sitt senaste nummer utsett världens bästa bil. Såklart valde de Tesla Model S P85D – före Audi RS7, Mercedes S-klass och Range Rover!
Tesla vann förstås överlägset sammanlagt, fast inte i alla delmoment. Körglädje och 0-100 acceleration gick naturligtvis jättebra, men ljudnivå och sittkomfort vanns av Mercedes S-klass. Alla vi som har haft nöjet att sätta sig i elektriskt justerbara baksätet med massage och benpall som förlängda Mercedes S-klass kan bjuda på förstår varför. Alla fyra bilar hade luftfjädring, men Teslans uppfattades som mest sport-tunad. Nämnvärt är också att trots att fyra blyfotade motorjournalister tokkörde Teslan extremt hårt kom den ändå 29 mil på en laddning.
Auto Motor & Sport berättar också om varför Audi, Mercedes och de andra biltillverkarna har huvudvärk just nu: av de fyra testade bilarna är det Teslan som säljs överlägset mest av i Sverige!
Resten av testet får du köpa tidningen för att läsa: automotorsport.se/tidningar
Vi kan dock lista tryckfelsnisses framfarter i artikeln:
Att Tesla Model S grundpris skulle vara 323,000 kronor är det många som drömmer om, tyvärr är verkligheten en annan. Kanske Model 3 kan infria de förhoppningarna i framtiden?
Försäkringskostnaden är 6,500 kronor per år, inte mer. Sedan Tesla Motors erbjuder märkesförsäkringen i samarbete med Protector är det ingen idé att försöka försäkra bilarna någon annanstans.
Dessutom blev både servicekostnaden och värdeminskningen några tusenlappar för högt angivna. Och det viktigaste som saknas angående dessa är att medan de andra bilarna kräver regelbunden service för att garantin ska gälla har Tesla Model S inga sådana krav. Teslas restvärde efter 3 år är dessutom garanterat 50% – Tesla Motors garanterar restvärdet om du leasar bilen! (Mercedes uppgivna låga värdeminskning ställer vi oss däremot frågande till.)
Men vad spelar dessa småfel för roll när Teslan vinner så överlägset över de andra bilarna! Slutresultatet blev sammanlagt 33 poäng för Model S P85D – mot de övriga tres samlade fält på 26-27 poäng! 🙂
Varför har den inte blivit årets bil?
Har vunnit flera car of the year på hemmaplan men inte i Europa. Bilarna som vinner det här brukar inte vara så dyra så det kanske är förklaringen. Model III borde ha goda chanser.
För att, till skillnad från vissa andra, så är Tesla inte villiga att betala för det…
Kul att den vann! Model S har som bekant vunnit titeln världens bästa bil i många andra publikationer också. Mest imponerande tycker jag Consumer reports är, deras 85 fick högsta betyget de någonsin gett till en bil under 70 år av idoget testande. Nu har de köpt in en P85D som de håller på att testa. Ska bli kul att se hur det går!