Efter Elon Musks uttalande på telefonkonferensen en vecka sedan har spekulationerna exploderat kring att Tesla Motors kommer erbjuda självkörande bilar redan till sommaren.
Riktigt så är inte fallet.
Det Tesla Motors kommer införa är en slags autopilot, som klarar av att följa kurvorna en väg -framför allt en motorväg- tar. Vägen ska ha tydliga sidolinjer och inga korsningar. Som Elon Musk sa “från påramp till avfart på motorvägen”.
Tesla Model S saknar de viktiga kamerorna och hårdvaran som behövs för att kunna överblicka trafiksituationen i en korsning. Dess kameror och radar kan bara se framåt. Åt sidan har den endast mindre ultraljudsensorer som täcker endast närområdet på några meter. Därför kommer bilen att klara av att byta fil på motorväg, och att parkera sig i en parkeringsficka eller garage, men den kommer inte kunna se runt i en korsning.
Den viktiga skillnaden mot tex Googles bilar framkommer inte riktigt i övrig media. Det är inget som stoppar Tesla Motors från att utrusta framtida bilar med fler kameror, radar och sensorer så de kommer att kunna klara mer, men dagens bilar har hårdvara endast för att klara autopilot-körning på motorväg.
En viktig skillnad dock mot andra bilar som erbjuder liknande funktionalitet kommer att vara att medan de tvingar föraren att hålla händerna på ratten medan bilen kör själv kommer Tesla Model S inte ha det kravet. Föraren ska kunna slappna av mer när bilen kör på autopilot – men han kommer ändå behöva ta över ratten när bilen lämnar motorvägen för stadsgatorna.
En annan funktionalitet autopiloten kommer kunna erbjuda är att bilen ska kunna parkera sig själv och köra fram sig själv. Flera av dagens bilar klarar av att parkera automatiskt i en parkeringsruta – Tesla Model S ska även kunna klara av att ta sig fram till rätt parkeringsruta på en parkeringsplats. Eller snarare att själv köra in i din garage, och på morgonen själv köra ut därifrån och hämta dig vid ytterdörren. Tesla jobbar även på att kombinera detta med automatisk anslutning av laddsladden till bilen, så bilen själv kan köra in i garaget, ladda sig, och på morgonen köra fram och hämta dig.
Vilket är “coolt nog” – utan dock att vara lika kapabel att i stadstrafik köra helt själv från A till B som Googles självkörande bil klarar.
TCS ett år sedan: Surt, sa räven
För ett år sedan beklagade Daimlers utvecklingschef Thomas Weber sig över Teslas Supercharger laddstationer. Mest att de själva inte har nåt liknande. Under året som har gått har vi fått höra fler “gnälliga” konkurrenter komma med ibland rejält logiskt kullerbyttade argument mot Tesla. Det kan inte vara lätt att vara utvecklingschef hos andra biltillverkare nu. 😉
Vad händer om viktiga linjer på motorvägen är utslitna eller saknas och om föraren inte har händerna på ratten eller rent ut av har somnat? Vad gör bilen då?
Slitna linjer klarar autopiloten, tom saknade linjer i många fall. Det den inte klarar är överblicka trafiksituationen i korsningar.
Vad är det den går efter om linjerna är helt utslitna, ser den var asfalten är och räknar ut var filen borde vara eller?
Mobileye som tillverkar hårdvaran och mjukvarugrunden till Tesla och andra bilföretag med teknik som “lane keeping” har ett sofistikerat program som förstår vad den tittar på. Vad som är väg, var vägrenen börjar vad, som är motsatt körfält osv. Det är inte så enkelt att de bara följer en linje i vägen. Då skulle dessa bilar varit ute för evigheter sen.
Kolla
https://www.youtube.com/watch?v=kp3ik5f3-2c&feature=youtu.be
För att förstå hur det här fungerar
Antar att den Stannar om den blir osäker. Till skilnad från vanliga bilar som skulle köra av vägen i fall föraren somnar.
Ansvarett ligger fortfarande hoss föraren (på samma sett som autopiloten för piloter i flygindustrin.)
Den lär ju varna på något sätt och be föraren ta över. Annars stannar den nog.