Det är alltid intressant att höra vad konkurrenterna tycker om Tesla Motors och elbilar. Låt oss kolla in biltillverkarna i Tyskland:
Daimler och Bosch kritiserar Tesla, rapporterar Ny Teknik. Daimlers utvecklingschef Thomas Weber gillar inte Teslas satsning på Superchargers: “Framtiden för en laddinfrastruktur bygger på standardisering” säger han, och får medhåll av Boschs VD Volkmar Denner som tycker att “det skulle vara ekonomiskt vansinne om varje biltillverkare satsade på ett eget laddsystem”. Det låter lite som gråtande barnet i sandlådan som är avundsjuk på hans kompis nya fina leksak.
Det roliga i kråksången är att just Daimlers kommande elbil Mercedes B-klass Electric Drive skulle ha kunnat laddas på Tesla Motors Supercharger laddstationer! Drivlinan i den bilen kommer ju från Tesla Motors. Frågan har säkert kommit upp på möten men Mercedes tyckte väl att priset Tesla Motors begärde för åtkomst till Superchargers var för högt. Dessutom hjälper Superchargers inte så mycket om bilen bara har 18 mils räckvidd. Så istället för att stoppa in ordentliga batterier i bilen och köpa in sig i Supercharger-nätverket så springer de till media och gråter krokodiltårar.
Bosch är dessutom troligtvis sura över missade inkomstmöjligheter. I den “gamla världen” var det ju till Bosch biltillverkare vände sig när de behövde nya elektronikkomponenter till sina bilar. Bosch kunde ha byggt upp ett nät av laddstationer i Europa och sedan sålt licenser till biltillverkarna att få använda deras laddstationsnät. Nu är de sura att Tesla Motors har sprungit om dem – biltillverkare som vill kunna ladda sina elbilar i ett världsomspännande nät av snabbladdare knackar på Tesla Motors dörr, inte Boschs.
Kollar vi in läget hos BMW är det inte mycket bättre. Visserligen har BMW-s VD Norbert Reithofer sagt att BMW kommer att tillverka över 100 000 elbilar om året år 2020… men han sa ordagrant att BMW kommer att tvingas att tillverka så många elbilar: “we will be forced to build them in a six digits figure to comply with stricter emission rules”. Lite svårt att bygga bra elbilar med den inställningen.
BMW i8 fick sitt svenska pris häromdan förresten: från 1 199 000 kronor. Från. Köper man till lite välbehövliga tillbehör kommer man nog upp till 2 miljoner kronor, för vilket man får en tvåsitsig laddhybrid som Tesla Roadster och Model S springer cirklar runt – för halva priset. Men det måste medges att BMW i8 ser åtminstone urläcker ut.
Audi har velat fram och tillbaka kring sin elsportbil R8 e-tron. Nu ser det ut att bli av, men priset kommer av allt att döma vara långt över miljonen. Den blir i alla fall en riktig elbil, med 45 mils räckvidd. Fast bilarna kommer inte att serietillverkas, utan “efter kundönskemål”. Audi Q8 E-tron Quattro är en annan elbil Audi tänker tillverka, eller om det är samma bil som R8? Teorierna går isär där. Q8 E-tron Quattro sägs i alla fall få över 60 mils räckvidd. Den som lever får se om Q8 och R8 någonsin blir lanserade.
Enda tyska tillverkaren som verkar ordentligt satsa på elbilar är Volkswagen. Deras e-Up säljer som smör, och nya e-Golf likaså. Båda bilarna är otroligt välbyggda och bra elbilar (läs vår recension av e-Up här) med enda problemet deras begränsade räckvidd (16 resp 19 mil).
Volkswagen doppade också tårna i vattnet på bilsalongen i Geneve för några veckor sedan, då de presenterade konceptbilen Giugiaro Clipper, som var som en dålig kopia av Tesla Model X. Så dålig att Volkswagen inte ens vågade ha sitt emblem på bilens nos, utan konceptbilsfirman fick smocka dit sitt eget.