(Nej, ingen “luras-artikel” igen, som i går. Nu ska vi verkligen snacka om Audis nya elbil.)
Länge har vi undrat vem som ska bli nummer två? Det vill säga vem mer som ska lansera en elbil med ordentlig -flera hundra kilometers- räckvidd, såsom Tesla Model S har. Nu verkar det som att det kommer att bli Audi, med sin Audi Q8 E-tron Quattro.
Nej, jag menar inte Audi A3 E-tron, som ju bara är en laddhybrid, ungefär som Chevrolet Volt. Audi Q8 E-tron Quattro ska bli en äkta elbil, utan bensinmotor.
Audis interna namn på projektet, “Tesla-fighter” visar ju deras mål. Audi Q8 E-tron Quattro kommer att ta upp fighten med Tesla Model X och vara en SUV med “upp till” 680 kilometers räckvidd.
Här måste vi stanna till, och begrunda räckviddssiffrorna. Redan har det börjat spekuleras på nätet att Audin kommer att ha längre räckvidd än Tesla – som ju “bara” har 500 kilometers räckvidd! Problemet är bara att man ska inte jämföra äpplen med kokosnötter. Teslas 500 km räckvidd är enligt NEDC körcykler, alltså ett (snällt) typvärde, inte ett maxvärde. Maximal räckvidd för Tesla Model S för närvarande är 680 km, som David Metcalf uppnådde i fjol. Audi uppger just “upp till 680 km” som räckvidd. Så räckvidden bilarna emellan kommer nog att bli ungefär detsamma, möjligtvis lite längre för Audi, men inte 180 km längre.
Audi planerar lansera Q8 E-tron Quattro 2016 eller 2017. Tills dess har Tesla Motors byggt ut sitt snabbladdarnät över hela USA och Europa, troligtvis även i Asien och andra världsdelar. Kommer Audi att tvingas göra likadant? För annars räcker inte ens 680 km räckvidd långt, om Teslaägare gratis kan snabbladda sina bilar och köra vidare. Redan idag kan man med Tesla Model S åka gratis och snabbt kust-till-kust i USA – hur ska Audiägare kunna göra samma sak år 2016?
Audi Q8 E-tron Quattro (börjar redan bli trött i fingrarna av att skriva det långa namnet om och om igen) kommer alltså att försöka utmana Tesla Model X… förutom att Tesla Model X är 7-sitsig, men Audi Q8 E-tron Quattro (börjat copy-pasta namnet) verkar endast bli 5 i grundutförandet. Båda kommer att ha fyrhjulsdrift. Ifall Audi kommer att ha en “frunk” (bagageutrymme under “motorhuven” också) eller inte vet vi inte än. Den kommer dock att ha vanliga vettiga dörrar i alla fall.
Audi Q8 E-tron Quattros största problem kommer nog att bli priset. Medan en Tesla Model S kostar mellan $60-80 000, kommer Audi Q8 E-tron Quattro gå på minst $130 000 enligt flera källor! Multiplicera med 10 för att få svenskt pris inklusive moms…
Det är jätteroligt att de etablerade biltillverkarna börjar vakna till och försöker ta upp kampen med Tesla Motors! Men ju mer man läser om deras planer och ansträngningar desto mer inser man Tesla Motors enorma försprång. Det är bäst Audi skyndar lansera sin Q8 E-tron Quattro år 2016, för år 2017 kommer de få svårt med priset – då lanserar ju Tesla sin Model E för $35 000!
Lite lustigt med Auto Motorsports kommentar “Tesla Model X har fått en tuff konkurrent redan innan den är lanserad”. Vad jag vet är Model X lanserad och försäljning pågår. Medans Audi Q8 E-tron Quattro inte ens finns på en officiell bild. det finns bara ett rykte om att den fått ok för produktion.
Jag är helt övertygad om att Tesla har en sådant försprång i.o.m. sitt snart heltäckande nät av superladdare, att vi redan under detta året kommer att få se en troligtvis flera etablerade tillverkare köpa in sej i “Tesla standarden” som på så vis kan få utbyggnaden betald av licenspengar från andra biltillverkare.
Det kan ju vara så Audi tänker sej att snabbt komma in på “banan”.
Auto Bild says the Q8 e-tron will have 435 miles of electric range. (Editor’s Note: Assuming this 435 miles is a European/NEDC based rating, a US equivalent on the EPA scale would be about 290 miles)
Alltså ungefär samma räckvidd som Tesla -avvikelsen från 0.24 luftmotståndet som är extremt bra.
hört rykten om att detta är FUD… skulle audi trolla fram en bil med lika lång eller längre räckvidd på,så kort tid? tror det när jag ser det… och till vilket pris? skeptisk…
tror personligen att tuffast konkurrent kommer bli BMW om ett par år. Rykten om en i5 med samma lättviktsteknik och större batteripack är spännande…
samma lättviktsteknik som i3 skulle jag skriva. i5 är en typ 5-serie elbil
Att Audi jobbar på att få fram elbilar vet vi, men fakta om Q8 är nog snarast någon som gjort en höna av.
Priset var angivet i ryktet till 130 000USD, och till de priset går det ju.
De behöver bara köpa en Tesla skala av karossen och montera en Audi kaross istället. På så vis har de fått fram en Audi som är lika bra som Teslan och tjänat 50 000USD på kuppen. Den går t.o.m att ladda i Teslas superladdare!
Pingback: Fördelar med en Tesla - Tesla Club Sweden