Prestandan av Porsches första elektriska bil är knappast omvälvande: knappa 80 kilometer i räckvidd är inte mycket att hurra över. Inte heller topphastigheten på 34 km/h… …Fast å andra sidan var det år 1898 som Ferdinand Porsches första bil -just det, första bilen han konstruerade var en elbil- uppnådde dessa siffror.
Som BBC News rapporterar har Ferdinand Porsches första bil P1 nu restaurerats och ställts ut i Porsches museum i Stuttgart-Zuffenhausen.
Rubriken lurades lite, va? Förlåt. Nej, den enda Porsche med elmotor som tillverkas idag är fortfarande endast Porsche Panamera S E-Hybrid… fast den kommer bara 32 kilometer på el, med topphastigheten 134 km/h. Så toppfarten har förbättrats på 115 år, men på räckviddens bekostnad.
Synd att jag inte lyckas hitta några uppgifter om ur-Porschens batteristorlek. Jag undrar om den inte också hade kring 9 kWh batterier, som Panamera S E-Hybrid har; hastighets- och räckviddssiffrorna för P1 skulle kunna tyda på det. P1 vann överlägset en biltävling i Berlin 1899, där den -förutom att komma först över mål- dessutom hade lägsta förbrukningen också.
Det är faktiskt Ferdinand Porsche som konstruerade världens första hybridbil också, Lohner-Porsche Mixte Hybrid! Bilen hade navmotorer i hjulen som drevs av en bensindriven generator och en gigantisk batteripack på 20 kWh – fast blyackumulatorerna som då fanns att tillgå gjorde att batterierna vägde sammanlagt 1.8 ton… Navmotorer förresten uppfanns visserligen inte av Porsche, men han var bland de första att bygga fungerande sådana, i riktiga bilar.
Få vet idag att Ferdinand Porsche var en av de tidiga elbilspionjärerna!
Länk till svensk artikel i Bilsport med bilder.
http://www.bilsport.se/artikel/varldens-forsta-porsche-fran-1898-visas-upp/
Apropå Bilsport.se, tycker ni nya guld Tesla fälgarna är snygga?
Jag är skeptisk!
http://www.bilsport.se/artikel/falgsasong-pa-gang/
Som Bilsport också skriver “smaken är som baken”…
Personligen så… mina ögon blöder.
Pingback: Porsche Pajun - Tesla Club Sweden