Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan... :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av johani »

taliz skrev:
Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan... :lol:
Håller med, nästan så att jag ångrar att jag provkörde...
Om förnuftet fått styra skulle jag nog behållt Telsan faktiskt, pris och laddnätverk är svårslaget.
Nu fick annat styra för min del :)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

johani skrev:
Legato skrev:
7% av Taycan-köparna enligt undersökningen på förra sidan i tråden ;)
Tänkte mer på hur många här på forumet ;) Har nog bara sett en, Segelflygaren, hittills.

Vore kul att höra lite om hur bytet har upplevts efter att lite tid har gått.
Och Solnagnagaren :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dan236
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 apr 2017 10:30
Ort: Höllviken

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Dan236 »

Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av johani »

Dan236 skrev:
Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Är du nöjd med bytet?
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

johani skrev:
Dan236 skrev:
Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Är du nöjd med bytet?
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Kul - stort grattis! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Hade jag drivit eget hade jag helt klart skaffat en Taycan, gissningsvis inte en Turbo S utan en vanlig 4S. Tycker det är en intressant bil helt enkelt och även om den var rätt trång där bak har den mycket som talar för den. Men som vanlig löntagare tycker jag det blir lite för dyrt att köpa en bil för 1.5 mille med skattade pengar, kanske när jag är 40+ och hunnit både börja tjäna mer och spara ihop ännu mer pengar.
Användarvisningsbild
Dan236
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 apr 2017 10:30
Ort: Höllviken

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Dan236 »

johani skrev:
Dan236 skrev:
Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Är du nöjd med bytet?
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.

Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av johani »

martinot skrev:
Kul - stort grattis! :)
Tack, det känns lika spännande som när jag väntade på min första Model S :)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av johani »

Dan236 skrev:
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.

Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Kul att höra att du är nöjd :)
Har provkört Taycanen två gånger nu och förstår vad du menar med känslan i den. Den är också helt klart lyxigare i inredningen och ljudisolering är också ett stort plus.

Nu gäller det bara att försöka sålla bland tillvalen och bli helt säker på konfigurationen, det finns ju en hel del att välja till :)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
20200930_050834.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av BrooklynS »

Men vi alla vet förstås hur försiktig vi skall vara med att dra slutsatser av en månads försäljningsstatistik.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
20200930_050834.jpg
Näst bäst, efter Cayenne.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
20200930_050834.jpg
Näst bäst, efter Cayenne.
Finns det inte vissa likheter med antalet levererade model3 i mars -19?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.

Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
BMW...
Toyota...
Honda...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.

Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.

Vi lever i en liten bubbla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.

Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.

Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.

Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.

Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.

Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.

Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.

Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.

Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Ja definitivt, man följer redan satt roadmap och gör på sin höjd små förändringar för att blidka marknaden.

Om några år så kommer det att se annorlunda ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Hur många biltillverkare eller modeller finns i länder som Brasilien, Indonesien eller varför inte hela Sydamerika och Afrika? Verkar som om inte Tesla eller kinesiska tillverkare introducerar elbilar så kommer inte de andra biltillverkarna heller komma med elbilar på dessa marknader.

Tror att när Giga Austin är på plats lär Tesla öppna upp marknaden mot Sydamerika och kommande fabrik i Indien kommer öppna upp hela Asien tillsammans med Giga Shanghai. Afrika lär kanske dröja ett tag till men vem vet, kanske börjar det byggas en fabrik i Nigeria om några år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Esterox »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.

Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.

Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.

Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.

Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
10 procent ?! Har elbilarna kommit upp till det? Förra året stod väll elbilar för 2 procent utav totala försäljningen ?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fnystrom »

Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.

Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.

Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?

Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?

Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.

Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
BMW...
Toyota...
Honda...
Ska man vara snäll mot dom kan man ju tolka det som att elbilar än så länge måste innebära lägre kostnader än motsvarande fossilbil. Det märks ju i tjänstebilstråden där den allmänna åsikten verkar vara att många kommer köpa diesel igen när det inte blir lika förmånligt. Det finns en efterfrågan om alternativen är dyrare eller om någon annan betalar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).

Så det ökar enormt just nu. Förmodligen mycket tack vare att tjänstebilsköpare fått upp ögonen för elbilar. Mycket positivt!

Tyvärr tror jag dock att ökningen av el kommer tappa mycket fart på tjänstebilssidan under 2021 (ivf. med det senaste budgetförslaget från S, Miljöpartiet & Co). Men vi får se hur det går.

Tycker Porsche gjort helt rätt som kompletterat sitt utbud med Taycan. En mycket intressant modell som jag fortfarande väntar på att provköra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar