Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Håller med, nästan så att jag ångrar att jag provkörde...taliz skrev:Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
Om förnuftet fått styra skulle jag nog behållt Telsan faktiskt, pris och laddnätverk är svårslaget.
Nu fick annat styra för min del
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Och Solnagnagarenjohani skrev:Tänkte mer på hur många här på forumet Har nog bara sett en, Segelflygaren, hittills.Legato skrev:7% av Taycan-köparna enligt undersökningen på förra sidan i tråden
Vore kul att höra lite om hur bytet har upplevts efter att lite tid har gått.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kul - stort grattis!johani skrev:Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hade jag drivit eget hade jag helt klart skaffat en Taycan, gissningsvis inte en Turbo S utan en vanlig 4S. Tycker det är en intressant bil helt enkelt och även om den var rätt trång där bak har den mycket som talar för den. Men som vanlig löntagare tycker jag det blir lite för dyrt att köpa en bil för 1.5 mille med skattade pengar, kanske när jag är 40+ och hunnit både börja tjäna mer och spara ihop ännu mer pengar.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.johani skrev:Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack, det känns lika spännande som när jag väntade på min första Model Smartinot skrev:Kul - stort grattis!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kul att höra att du är nöjdDan236 skrev:Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.
Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Har provkört Taycanen två gånger nu och förstår vad du menar med känslan i den. Den är också helt klart lyxigare i inredningen och ljudisolering är också ett stort plus.
Nu gäller det bara att försöka sålla bland tillvalen och bli helt säker på konfigurationen, det finns ju en hel del att välja till
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Men vi alla vet förstås hur försiktig vi skall vara med att dra slutsatser av en månads försäljningsstatistik.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Näst bäst, efter Cayenne.Zalman3 skrev:Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Finns det inte vissa likheter med antalet levererade model3 i mars -19?dd88 skrev:Näst bäst, efter Cayenne.Zalman3 skrev:Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.HelectriC skrev:Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
BMW...“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
Toyota...
Honda...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja definitivt, man följer redan satt roadmap och gör på sin höjd små förändringar för att blidka marknaden.Svenssons skrev:Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Om några år så kommer det att se annorlunda ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur många biltillverkare eller modeller finns i länder som Brasilien, Indonesien eller varför inte hela Sydamerika och Afrika? Verkar som om inte Tesla eller kinesiska tillverkare introducerar elbilar så kommer inte de andra biltillverkarna heller komma med elbilar på dessa marknader.HelectriC skrev:Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Tror att när Giga Austin är på plats lär Tesla öppna upp marknaden mot Sydamerika och kommande fabrik i Indien kommer öppna upp hela Asien tillsammans med Giga Shanghai. Afrika lär kanske dröja ett tag till men vem vet, kanske börjar det byggas en fabrik i Nigeria om några år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
10 procent ?! Har elbilarna kommit upp till det? Förra året stod väll elbilar för 2 procent utav totala försäljningen ?Svenssons skrev:Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska man vara snäll mot dom kan man ju tolka det som att elbilar än så länge måste innebära lägre kostnader än motsvarande fossilbil. Det märks ju i tjänstebilstråden där den allmänna åsikten verkar vara att många kommer köpa diesel igen när det inte blir lika förmånligt. Det finns en efterfrågan om alternativen är dyrare eller om någon annan betalar.Svenssons skrev:Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.HelectriC skrev:Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”BMW...“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
Toyota...
Honda...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Så det ökar enormt just nu. Förmodligen mycket tack vare att tjänstebilsköpare fått upp ögonen för elbilar. Mycket positivt!
Tyvärr tror jag dock att ökningen av el kommer tappa mycket fart på tjänstebilssidan under 2021 (ivf. med det senaste budgetförslaget från S, Miljöpartiet & Co). Men vi får se hur det går.
Tycker Porsche gjort helt rätt som kompletterat sitt utbud med Taycan. En mycket intressant modell som jag fortfarande väntar på att provköra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik