Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
Håller med, nästan så att jag ångrar att jag provkörde...
Om förnuftet fått styra skulle jag nog behållt Telsan faktiskt, pris och laddnätverk är svårslaget.
Nu fick annat styra för min del
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Hade jag drivit eget hade jag helt klart skaffat en Taycan, gissningsvis inte en Turbo S utan en vanlig 4S. Tycker det är en intressant bil helt enkelt och även om den var rätt trång där bak har den mycket som talar för den. Men som vanlig löntagare tycker jag det blir lite för dyrt att köpa en bil för 1.5 mille med skattade pengar, kanske när jag är 40+ och hunnit både börja tjäna mer och spara ihop ännu mer pengar.
Är du nöjd med bytet?
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.
Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Model S 90D - 2016, Pärlvit Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.
Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Kul att höra att du är nöjd
Har provkört Taycanen två gånger nu och förstår vad du menar med känslan i den. Den är också helt klart lyxigare i inredningen och ljudisolering är också ett stort plus.
Nu gäller det bara att försöka sålla bland tillvalen och bli helt säker på konfigurationen, det finns ju en hel del att välja till
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.
Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
BMW...
Toyota...
Honda...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Ja definitivt, man följer redan satt roadmap och gör på sin höjd små förändringar för att blidka marknaden.
Om några år så kommer det att se annorlunda ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
Hur många biltillverkare eller modeller finns i länder som Brasilien, Indonesien eller varför inte hela Sydamerika och Afrika? Verkar som om inte Tesla eller kinesiska tillverkare introducerar elbilar så kommer inte de andra biltillverkarna heller komma med elbilar på dessa marknader.
Tror att när Giga Austin är på plats lär Tesla öppna upp marknaden mot Sydamerika och kommande fabrik i Indien kommer öppna upp hela Asien tillsammans med Giga Shanghai. Afrika lär kanske dröja ett tag till men vem vet, kanske börjar det byggas en fabrik i Nigeria om några år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
10 procent ?! Har elbilarna kommit upp till det? Förra året stod väll elbilar för 2 procent utav totala försäljningen ?
Har nu kört min Model S 100D i över 2 år och är nöjd med den, men det finns saker jag är mindre nöjd med på en bil för över 1 miljon.
Har börjat titta på lite alternativ till Tesla och då är Porsche Taycan 4S ett intressant alternativ.
Ni är några stycken som har bytt från Model S till Taycan. Kan ni sammanfatta era upplevelser av Taycan?
Hur är range i verkligenhet?
Hur fungerar det att ladda utanför Supercharger-nätverket?
Bagageutrymmet är betydligt mindre, är det några problem?
Det finns tydligen ingen one pedal driving. Hur känns det?
Hur klarar man sig utan Autopilot?
Hur tror ni Taycan fungerar på vintern?
Vad är ni mest nöjda med efter bytet?
Vad är ni minst nöjda med?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.
Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
BMW...
Toyota...
Honda...
Ska man vara snäll mot dom kan man ju tolka det som att elbilar än så länge måste innebära lägre kostnader än motsvarande fossilbil. Det märks ju i tjänstebilstråden där den allmänna åsikten verkar vara att många kommer köpa diesel igen när det inte blir lika förmånligt. Det finns en efterfrågan om alternativen är dyrare eller om någon annan betalar.
Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).
Så det ökar enormt just nu. Förmodligen mycket tack vare att tjänstebilsköpare fått upp ögonen för elbilar. Mycket positivt!
Tyvärr tror jag dock att ökningen av el kommer tappa mycket fart på tjänstebilssidan under 2021 (ivf. med det senaste budgetförslaget från S, Miljöpartiet & Co). Men vi får se hur det går.
Tycker Porsche gjort helt rätt som kompletterat sitt utbud med Taycan. En mycket intressant modell som jag fortfarande väntar på att provköra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.