Autoparkeringen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Autoparkeringen

Inlägg av Rich-hard »

Jag testade autoparkeringen idag. Körde sakta förbi fossil-bilar som stod efter gatan och såg allmänt tråkiga ut.
Såg en perfekt lucka och stannade så att min bil hade nosen ca 2 meter framför nosen på den bilen som stod längst fram.
Vips så kom P-märket fram, i med backen och sen trycka på start knappen. Vart faktiskt imponerad av hur smidigt Tesla-bilen fixade parkeringen :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Autoparkeringen

Inlägg av apkungen »

Fett. Det har nästan kommit lite i skymundan iom autopiloten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det är inga sådana sådana typer av parkeringar här, så har inte fått testat :( får väl aktivt börja leta efter den typen av parkeringar :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Har inte riktigt vågat ännu. Prövade häromdan men avbröt av "fälgskrapsrädsla". Den är så snabb så det blev lite läskigt för mig men troligtvis hade det gått bra. Nån som skrapat nån fälg? Eller är bilen bra på att ha koll på trottoirkanter?
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

tib skrev:
Har inte riktigt vågat ännu. Prövade häromdan men avbröt av "fälgskrapsrädsla". Den är så snabb så det blev lite läskigt för mig men troligtvis hade det gått bra. Nån som skrapat nån fälg? Eller är bilen bra på att ha koll på trottoirkanter?
I detta test verkar det vara ganska så god marginal till trottoarkanten: https://www.youtube.com/watch?v=8Cz9TBAwKto
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

tib skrev:
Jag var också lite nervös, men satte armarna i kors och fötterna långt ifrån pedalerna.. Blev super imponerad!! Kommer att göra det igen så fort jag ser en ledig lucka. Även om jag egentligen inte ens behöver parkera där haha!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Har testat ett par gånger med väldigt bra resultat - snabbt och korrekt - däremot knarrar det i ratten när den styr in sig i luckan lite konstigt - något som någon annan lagt märke till?!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Enda gången den har fått problem var när jag stressade den lite och det inte var en trottoarkant, utan ett träräcke lite längre upp, och det var dessutom på vänster sida (vilket i sig inte ska vara ett problem, det var på en enkelriktad gata), då visade den p och tillät att börja parkera, men kom inte in perfekt, och avbröt själv. Men som sagt, den är inte ens specad för att klara av den situationen, då det ska vara en trottoarkant av sten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Tog mig innåt stan idag ,för att leta "p-fickor" .
Fick ju inte upp P symbolen häromdagen ,och blev lite orolig att npgot var knas .
Men så idag var det tydlingen färig kallibrerat.

Hittade 3 olika platser ,2 med ganska höga kanter .
Bilen fick klart godkänt ,och låg inte alls nära för fälgskrap ,nästan tvärtom ,liiite långt ut istället .
Men helt klart godkänt.

Sjukt läbbigt första gångerna. .
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

thebishop skrev:
Har testat ett par gånger med väldigt bra resultat - snabbt och korrekt - däremot knarrar det i ratten när den styr in sig i luckan lite konstigt - något som någon annan lagt märke till?!
Jag hade knarr i ratten innan V7. Sen försvann det? Kanske är tillfälligt, men skönt är det i alla fall :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Märkligt... Min knarrar ingenting vid vanlig körning, bara vid autopark som det verkar... :?: :!:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Jag testade i veckan, det gick hur bra som helst. Dessutom väldigt snabbt. Jag skulle själv tagit dubbla tiden, minst!
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Sådär, nu har jag övervunnit min rädsla och hunnit testa autoparkering 5ggr ikväll.
Funkar riktigt bra och snabbt går det också
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Min kalibreras fortfarande står det. Jag har dock inte gjort något seriöst försök att parkera med den.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Telsa skrev:
Min kalibreras fortfarande står det. Jag har dock inte gjort något seriöst försök att parkera med den.
Vart ser man om den kalibreras?

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Autoparkeringen är helt grym!!l letar parkeringar överallt nu.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

JonasH skrev:
Telsa skrev:
Vart ser man om den kalibreras?

/Jonas
Inne i menyn där man aktiverar autopilot. Precis under auto lane change så kan det stå autopark is calibrating. Enligt manual kalibrerar den sig när man byter däck mm, och att det kan ta några timmar till låga dagar beroende på körningen.
Min tog flera dagar innan den försvann, men har inte kunnat testa än. :|
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Övning ger som bekant färdighet. Hur sk det nu bli med denna manlighetsrit som fickparkering är, går den förlorad? ;)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare

Inlägg av FAJ »

apkungen skrev:
Fett. Det har nästan kommit lite i skymundan iom autopiloten.
Håller med, trodde det var mest sälj snack om denna funktion. Riktigt skönt att bara slappna av när man skall fickparkera.
Skriv svar