Din förmånselbil kommer kosta 400:- mer i månaden nästa år
Moderator: Redaktion
Din förmånselbil kommer kosta 400:- mer i månaden nästa år

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Re: Din förmånselbil kommer kosta 400:- mer i månaden nästa
Redan diskuterat i denna långa tråd: viewtopic.php?f=29&t=21653martinot skrev:
Har man personalbil via tex Volvofinans (CarPay Fleet) så ökar kostnaden med 516:-/månad vid 50% marginalskatt.
Har man högre marginalskatt så ökar månadskostnaden ännu mer.
Sorry, helt missat den tråden.BEV[e-Rage] skrev:Redan diskuterat i denna långa tråd: viewtopic.php?f=29&t=21653martinot skrev:
Har man personalbil via tex Volvofinans (CarPay Fleet) så ökar kostnaden med 516:-/månad vid 50% marginalskatt.
Läste lite snabbt i den:
"En av sveriges bästa experter på tjänstebilar, Ronny Svensson på https://www.tjanstebilsfakta.se/
Det blir nya regler för Bonus/Malus 2021. Ronny tror att nedsättningen av förmånsvärdet för laddbilar och gasbilar tas bort 1 januari 2021.
Man vill prioritera rena elbilar."
Ok, regeringen vill prioritera rena elbilar. Då förstår jag. Låter betryggande.
Eller inte... kommer även förmånsvärdet för rena elbilar (alltså inte gas eller hybrider) att höjas i förmånsvärde som jag tolkar Tibors nyhet?
Känns som om det är helt olika saker regeringen och Svensson säger, och som står i nyheten av Tibor?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Allt är summerat i den tråden som tidigare hänvisats till, börja läs från sidan 16.martinot skrev:Sorry, helt missat den tråden.BEV[e-Rage] skrev:Redan diskuterat i denna långa tråd: viewtopic.php?f=29&t=21653martinot skrev:
Läste lite snabbt i den:
"En av sveriges bästa experter på tjänstebilar, Ronny Svensson på https://www.tjanstebilsfakta.se/
Det blir nya regler för Bonus/Malus 2021. Ronny tror att nedsättningen av förmånsvärdet för laddbilar och gasbilar tas bort 1 januari 2021.
Man vill prioritera rena elbilar."
Ok, regeringen vill prioritera rena elbilar. Då förstår jag. Låter betryggande.
Eller inte... kommer även förmånsvärdet för rena elbilar (alltså inte gas eller hybrider) att höjas i förmånsvärde som jag tolkar Tibors nyhet?
Känns som om det är helt olika saker regeringen och Svensson säger, och som står i nyheten av Tibor?
viewtopic.php?f=29&t=21653&start=150
Men som vanligt rör man om i regelverket.
3 olika datum när olika förändringar börja gälla.
1 ändring gäller retroaktivt.
1 ändring gäller bara nytt
1 ändring har man inte presentera detaljerna i ännu
En strålande uppvisning i odugligt ”Management” och ”vi-skiter-väll-i-konsekvenserna-för-svennebanan-attityd” .... igen.....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Det hjälper föga.... hela politiska skalan är med på ändringen.A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
-
Från: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9e89a.htmlA76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
” Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.”
Dvs, inte nån nyhet direkt.
Däremot hade vi kanske hoppats att någon nedsättning av förmånsvärdet skulle bli kvar för rena elbilar iallafall.
Nedjusteringen av det förmånsgrundande priset verkar dock finnas kvar för elbilar, ..än så länge.
Tyvärr hjälper det ju inte. Från och med 1 juli kommer en elbil totalt sett nästan alltid vara dyrare än motsvarande fossilbil. Även om förmånsvärdet är exakt samma så är ju leasingen på elbilen dyrare eftersom den är dyrare i inköp. Den som laddar hemma kan möjligen kompensera detta med bränslebesparingar, men den som reser mycket eller inte kan ladda hemma kommer efter 1 juli garanterat inte skaffa en förmånsbil som går på el. Såvida man inte gör det av princip, men det finns få sådana entusiaster.BEV[e-Rage] skrev:Nedjusteringen av det förmånsgrundande priset verkar dock finnas kvar för elbilar, ..än så länge.
Jag kommer byta bil innan dess, och det kommer med stor sannolikhet bli min sista förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Konsten blir då att pricka in registrering och leverans mellan 1/4 och 30/6.mati skrev:Tyvärr hjälper det ju inte. Från och med 1 juli kommer en elbil totalt sett nästan alltid vara dyrare än motsvarande fossilbil. Även om förmånsvärdet är exakt samma så är ju leasingen på elbilen dyrare eftersom den är dyrare i inköp. Den som laddar hemma kan möjligen kompensera detta med bränslebesparingar, men den som reser mycket eller inte kan ladda hemma kommer efter 1 juli garanterat inte skaffa en förmånsbil som går på el. Såvida man inte gör det av princip, men det finns få sådana entusiaster.BEV[e-Rage] skrev:Nedjusteringen av det förmånsgrundande priset verkar dock finnas kvar för elbilar, ..än så länge.
Jag kommer byta bil innan dess, och det kommer med stor sannolikhet bli min sista förmånsbil.
Med tanke på hur opålitliga utlovade nybilsleveranser är kan det bli rätt svettig framåt juni..

Det är väl just detta jag reagerar på när regeringen motiverar förändringen med att de vill renodla bidragen till att endast gälla renodlade elbilar.BEV[e-Rage] skrev:A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Däremot hade vi kanske hoppats att någon nedsättning av förmånsvärdet skulle bli kvar för rena elbilar iallafall.
Mycket märkligt, och rätt så inkonsekvent agerat tycker jag.

Vad är det som ändras retroaktivt? Har själv inte koll på alla förslag ännu.A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Sedan när blev politiska beslut logiska och konsekventa?martinot skrev:
Mycket märkligt, och rätt så inkonsekvent agerat tycker jag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jo, visst, men jag skulle aldrig våga chansa. Det är inte värt risken. Att missa 10k extra i miljöbonus är peanuts på en bil som kostar en halv miljon eller mer. Men att behöva betala 25% mer i förmånsskatt varje månad svider ordentligt och kan vara avgörande för köpet. Privatleasing kanske blir till och med billigare än företagsleasing efter 1 juli. Men det är svårt att ändra i efterhand när det visar sig att bilen levereras senare än beräknat. Då sitter man där med svarte petter.BEV[e-Rage] skrev:Konsten blir då att pricka in registrering och leverans mellan 1/4 och 30/6.mati skrev:Tyvärr hjälper det ju inte. Från och med 1 juli kommer en elbil totalt sett nästan alltid vara dyrare än motsvarande fossilbil. Även om förmånsvärdet är exakt samma så är ju leasingen på elbilen dyrare eftersom den är dyrare i inköp. Den som laddar hemma kan möjligen kompensera detta med bränslebesparingar, men den som reser mycket eller inte kan ladda hemma kommer efter 1 juli garanterat inte skaffa en förmånsbil som går på el. Såvida man inte gör det av princip, men det finns få sådana entusiaster.BEV[e-Rage] skrev:Nedjusteringen av det förmånsgrundande priset verkar dock finnas kvar för elbilar, ..än så länge.
Med tanke på hur opålitliga utlovade nybilsleveranser är kan det bli rätt svettig framåt juni..
Inte för att vara den som men är det inte typ samma grej som att höja bensinskatt under ägartiden?A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Höja bensinskatt gör man väl (förutom att dra in mer pengar till staten) för att man vill minska köpet av bensin?OlleBack skrev:Inte för att vara den som men är det inte typ samma grej som att höja bensinskatt under ägartiden?A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Med samma logik, så menar då regeringen (förutom att dra in mer pengar till staten) att man vill minska köpen av elbilar?
Det är den enda logiska slutsats som jag kan komma fram till.

Nu menade jag hela "ändra förutsättningarna". Håller med om att det är hål i huvet.martinot skrev:Höja bensinskatt gör man väl (förutom att dra in mer pengar till staten) för att man vill minska köpet av bensin?OlleBack skrev:Inte för att vara den som men är det inte typ samma grej som att höja bensinskatt under ägartiden?A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Med samma logik, så menar då regeringen (förutom att dra in mer pengar till staten) att man vill minska köpen av elbilar?
Det är den enda logiska slutsats som jag kan komma fram till.
Fast att bensin blir dyrare hela tiden är ju inget som kommer som en överraskning. Det är nånting som man tar med i kalkylen när man köper en bil. Bensinpriset är inte konstant och går sällan ner, men oftast upp. När bensinupproret skriker över ökande bensinpriser pga bränsleskatten så handlar det för de allra flesta ändå inte om särskilt mycket pengar, nån hundring hit och dit som säkert svider för en del, men ändå rätt så beskådliga pengar. Bortfallet av förmånsnedsättningen handlar om helt andra summor varje månad. En relativt billig elbil som t.ex. vår e-Golf blir plötsligt relativt sett mycket dyrare än tidigare. Det handlar inte om några ynka procent längre.OlleBack skrev:Inte för att vara den som men är det inte typ samma grej som att höja bensinskatt under ägartiden?A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Och att det blir dyrare att köra elbil på grund av att skatterna höjs är inte riktigt nånting man har räknat med eftersom det strider mot allting som regeringen kommunicerar ut hela tiden. Jag menar, de gör det fortfarande, de påstår att allt detta ska gynna elbilar, fast i själva verket är det precis tvärtom.
Håller med dig helt Mati. Mycket märkligt detta, och känns totalt ologiskt.mati skrev:Fast att bensin blir dyrare hela tiden är ju inget som kommer som en överraskning. Det är nånting som man tar med i kalkylen när man köper en bil. Bensinpriset är inte konstant och går sällan ner, men oftast upp. När bensinupproret skriker över ökande bensinpriser pga bränsleskatten så handlar det för de allra flesta ändå inte om särskilt mycket pengar, nån hundring hit och dit som säkert svider för en del, men ändå rätt så beskådliga pengar. Bortfallet av förmånsnedsättningen handlar om helt andra summor varje månad. En relativt billig elbil som t.ex. vår e-Golf blir plötsligt relativt sett mycket dyrare än tidigare. Det handlar inte om några ynka procent längre.OlleBack skrev:Inte för att vara den som men är det inte typ samma grej som att höja bensinskatt under ägartiden?A76 skrev:Dags att maila din riksdagsledamot och protestera! Att retroaktivt ändra förutsättningar på detta sättet är kriminellt!
Och att det blir dyrare att köra elbil på grund av att skatterna höjs är inte riktigt nånting man har räknat med eftersom det strider mot allting som regeringen kommunicerar ut hela tiden. Jag menar, de gör det fortfarande, de påstår att allt detta ska gynna elbilar, fast i själva verket är det precis tvärtom.
Vad regeringen säger sig ha för ambitioner - matchar inte alls deras beslut och handlingar. Upplever det som en väldigt stor diskrepans där.