Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Yes, baksätet går att fälla men inte sektionsvis tyvärf
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

En hund går nog in i skuffen, men såklart inte två. Så som i Golfen då. Fast mindre plats för hunden är det alla gånger i Hondan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Honda E

Inlägg av evilirish »

mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Ojojoj...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
Vad har det ena med det andra att göra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda E

Inlägg av bylund »

mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda E

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

bylund skrev:
PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?
Just det, och Honda e laddar med 7,4kW AC. Och det är knappast trefas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

bylund skrev:
mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Så kanske det är... blir en smula förvirrad... Bilen verkar ju ha aktiv batterikylning så jag kanske hoppades på lite för mycket...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
krille
Inlägg: 234
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Honda E

Inlägg av krille »

mans71 skrev:
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.

Honda E:
F5A1225E-1753-4632-8E7F-5565C3842AA7.jpeg
VW Golf Mk7:
49251D29-67CA-4FAA-96EE-F423FB55D5F9.jpeg
Senast redigerad av krille, redigerad totalt 2 gång.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
PhR34k skrev:
*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.
7,4kW motsvarar ca 3*10A. Det är inte så många privatpersoner som sitter med mer än 25A abonnemang hemma, 7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Honda E

Inlägg av mans71 »

krille skrev:
mans71 skrev:
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.

Honda E:
F5A1225E-1753-4632-8E7F-5565C3842AA7.jpeg
VW Golf Mk7:
49251D29-67CA-4FAA-96EE-F423FB55D5F9.jpeg
Tack för klargörandet *tummen-upp-för-det-här-forumet-saknar-en-sån-självklar-emoji*
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Honda E

Inlägg av Rasmussen »

Sugen! Har någon hört vad förmånsvärdet kan tänkas landa på? Hittar inte på skatteverkets hemsida.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Läste Hondas vackra broschyr. Bilen laddar som Zoe, plus DC 50 kW. Så upp till 32 A AC, en eller tre faser.
Den har många bra features,helt klart. Asballt med 1 kW Shuko i FRAMSÄTET. Gillade när TB körde en microugn på sin roadtrip. :D

Edit : Fel av mig, det är deras laddbox som klarar 22kW trefas. Bilen tar max 6.6 kW enfas.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
mans71 skrev:
PhR34k skrev:
mans71 skrev:
Det där var väl lite onödigt?
Lite kanske men när man tar säger flera ggr att den laddar 3 fas och tom skickar källa till underlaget och fortsätter säga att den laddar enfas så undrar man Bild
Med tanke på att Mati postade sitt svar 2 minuter efter din länk så är det ju inte otänkbart att han inte hade sett ditt svar. Tycker bara det är ett tråkigt bemötande från någon som är genuint nyfiken på din fina bil.
Jag har jättegärna fel, för om den kan ladda på tre faser blir den superintressant för mig. Men tyvärr ser jag inte nånstans att den kan det. Som sagt, specifikationen på laddboxen säger väldigt lite om bilens förmåga att ta emot den effekten.
Det är ju väldigt enkelt egentligen. Testa att ladda bilen med en laddbox som är strypt till 3x10A. Laddar bilen med ~7kW så tar den ström från alla tre faser. Laddar den bara med 2,3kW så laddar den bara på en enda fas.
Jag kan prova att ladda på Ica Maxi och se, de har 22kw 3fas där. Kan prova imorgon om du vill. Jag har redan provat enfas hemma men min 3 fas laddare är på jobbet så kan inte testa imorgon med den.
Ursäkta för min dryga kommentar tidigare, jag kan låta onödigt dryg ibland
Senast redigerad av PhR34k, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Läste Hondas vackra broschyr. Bilen laddar som Zoe, plus DC 50 kW. Så upp till 32 A AC, en eller tre faser.
Den har många bra features,helt klart. Asballt med 1 kW Shuko i FRAMSÄTET. Gillade när TB körde en microugn på sin roadtrip. :D
Hihi, jag sa till säljaren att man kan köra en hårtork i bilen, men tänkte inte på att han var helt flintskallig. Han tyckte inte det var relevant alls. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Markus
elbilist
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Honda E

Inlägg av Markus »

Står ju att den tar 6,6 Kw AC
Samt att laddkabeln som hänger med (mode 3) är 1fas

6600/230= ~28A 1fas alt ~9,6A 3fas
Om jag inte tänker helt fel. 6,6 Kw känns som en udda siffra iaf så vida dom inte räknar med förluster vid laddning
Screenshot_20201003-194708_Adobe Acrobat.jpg
Skriv svar