
Moderator: Redaktion
dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
dstr skrev:dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
nek0 skrev:dstr skrev:dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?
dstr skrev:nek0 skrev:dstr skrev:dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?
Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.
Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.
PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
dstr skrev:PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.
Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.
Pontus skrev:Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst