Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:

Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen. :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per natt
Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen).
OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...
Nej, säkert inte varje morgon. Absolut inte. Då har du läst mig fel (eller som fan läser bibeln). Normalt inte skulle jag (troligen) säga. Men det kommer garanterat att hända honom någon gång om jag känner honom rätt (vilket troligen kan bli illa nog de gångerna).

10-15 timmar för full laddning kommer bli en klar show stopper för elbil misstänker jag (dessutom för ett så litet batteri). Inte alls bra.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:

Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen. :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per natt
Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen).
OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...
Nej, säkert inte varje morgon. Absolut inte. Då har du läst mig fel (eller som fan läser bibeln). Normalt inte skulle jag (troligen) säga. Men det kommer garanterat att hända honom någon gång om jag känner honom rätt (vilket troligen kan bli illa nog de gångerna).

10-15 timmar för full laddning kommer bli en klar show stopper för elbil misstänker jag. Inte alls bra.
Jag läser inte alls som fan läser bibeln. Jag konstaterar bara att det enbart är ett problem om han tar de resorna varje dag. Annars kommer han (som jag trodde) kunna ladda så det räcker utan problem.

Det jag menar är att han normalt kommer komma hem med ett halvfullt batteri som bara tar 6-8 timmar att ladda. För att det ska vara ett problem i praktiken krävs det som sagt att han kör 10 mil flera dagar i rad.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Honda E

Inlägg av Fredrik j »

För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...
Nej, säkert inte varje morgon. Absolut inte. Då har du läst mig fel (eller som fan läser bibeln). Normalt inte skulle jag (troligen) säga. Men det kommer garanterat att hända honom någon gång om jag känner honom rätt (vilket troligen kan bli illa nog de gångerna).

10-15 timmar för full laddning kommer bli en klar show stopper för elbil misstänker jag. Inte alls bra.
Jag läser inte alls som fan läser bibeln. Jag konstaterar bara att det enbart är ett problem om han tar de resorna varje dag. Annars kommer han (som jag trodde) kunna ladda så det räcker utan problem.

Det jag menar är att han normalt kommer komma hem med ett halvfullt batteri som bara tar 6-8 timmar att ladda. För att det ska vara ett problem i praktiken krävs det som sagt att han kör 10 mil flera dagar i rad.
Problemet med de långa laddtiderna hade nog varit av lite mindre betydelse om batteriet varit större, eller om bilen dragit mindre (eller helst en kombination av de både).

Redan 10-15 full-laddade mil tror jag blir lite väl snålt bara det i sig. :(

Men skall kanske åka och provköra bilen med honom oavsett. Gillar verkligen designen på bild, och är själv sugen på att provköra den.

Nu skall jag själv upp i hyfsad tid imorgon, och skall hinna läsa ett par andra trådar innan jag släcker, så god natt tills vidare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Säkert.

Men det är min pappa som är ute efter bil (han är pensionerad, och jobbar inte som förskolelärare).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Honda E

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Säkert.

Men det är min pappa som är ute efter bil (han är pensionerad, och jobbar inte som förskolelärare).
Åka till apoteket? Kanske hämta barnbarn? Till systemet? Någonstans behöver han väl åka om han ska köpa bil?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Tjejen kör runt 4 mil varje dag och har 70% när hon kommer hem. 85% av sträckan består av motorväg/landsväg.
4-5 timme så har hon 100% igen


Hur mycket än jag gillar bilen så hade jag inge köpt som första/enda bil pga begränsningen i körningen. Det skulle säkert gå men med alldeles för mycket planering. Jag hade då istället lagt på 2500kr i mån och tagit en privatleasing på en Model 3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Tjejen kör runt 4 mil varje dag och har 70% när hon kommer hem. 85% av sträckan består av motorväg/landsväg.
4-5 timme så har hon 100% igen


Hur mycket än jag gillar bilen så hade jag inge köpt som första/enda bil pga begränsningen i körningen. Det skulle säkert gå men med alldeles för mycket planering. Jag hade då istället lagt på 2500kr i mån och tagit en privatleasing på en Model 3
Jag tror inte att Honda ens har övervägt att någon skulle ha den som endabil. Man måste nog vara mer än en inbiten elbilsentusiast om man skulle stå ut med den korta räckvidden och den långsamma laddningen.
Som andrabil som används främst för korta sträckor i urban miljö är den däremot fantastiskt rolig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda E

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Ganska vanligt med 32A 1-fas på 230V i Norge. Många som har sin väggbox kopplad så.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

PhR34k skrev:
Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Tjejen kör runt 4 mil varje dag och har 70% när hon kommer hem. 85% av sträckan består av motorväg/landsväg.
4-5 timme så har hon 100% igen


Hur mycket än jag gillar bilen så hade jag inge köpt som första/enda bil pga. begränsningen i körningen. Det skulle säkert gå men med alldeles för mycket planering. Jag hade då istället lagt på 2500kr i mån och tagit en privatleasing på en Model 3
Jo, det är nog endast som andrabil som den kan fungera (för vettiga/normala människor).

Lite lustig kommentar att komma från Fredrik att en bil med så kort range skulle passa pappa som förstabil, medans han själv inte kan tänka sig en enda av dagens alla elbilar. Snacka om ironi (eller trolleri snarare)... :)

Nej, får nog bli en annan känns det som redan utan att ha provkört (även om jag nog kommer testa oavsett).

VW ID3 är väl närmast att testa, men ingen brådska. Pappa kommer nog inte byta förens om ca. ett halvår. Kan ju komma fler intressanta småbilar under halvåret.

Skall tydligen komma någon Skoda och Seat som liknar ID3 i format och prestanda (tycker normalt inte om de märkena, men ingår ju i VAG-gruppen så kanske OK ändå)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Honda E

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Lite lustig kommentar att komma från Fredrik att en bil med så kort range skulle passa pappa som förstabil, medans han själv inte kan tänka sig en enda av dagens alla elbilar. Snacka om ironi (eller trolleri snarare)... :)
Jag har tre barn som jag vill kunna ha med mig i bilen samtidigt om det ska vara en förstabil. Dessutom drar jag husvagn med min bil. Antog att din pappa inte har något av dessa behov.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Honda E

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Lite lustig kommentar att komma från Fredrik att en bil med så kort range skulle passa pappa som förstabil, medans han själv inte kan tänka sig en enda av dagens alla elbilar. Snacka om ironi (eller trolleri snarare)... :)
Jag har tre barn som jag vill kunna ha med mig i bilen samtidigt om det ska vara en förstabil. Dessutom drar jag husvagn med min bil. Antog att din pappa inte har något av dessa behov.
Lite nyfiken blir man ju på din definition på ”trolleri”?
Att jag inte skulle kunna tycka Honda E är intressant för en person/familj som har andra behov än min. Den bil jag väntar på är en bil som kan:
5-sitsig (fyra vuxna)
Husvagnskapacitet 1600kg
Ingen SUV
Instrumentkluster framför föraren och diskret skärm.

Vet du någon av dagens elbilar som uppfyller dessa kriterier?

När jag ser Honda e tänker jag mig hur en ”accord” skulle kunna se ut. Intressant interiör.
Själv skulle jag önska mig en mer flexibel instrumentpanel som kan arrangeras efter smak. Skärmar hela vägen ger ju möjlighet att ha instrumentinfo framför föraren. Dessutom skulle jag vilja se programmerbara knappar. Gärna med liten skärm på så funktionen kan beskrivas. Även något vridreglage.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda E

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
PhR34k skrev:
Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Tjejen kör runt 4 mil varje dag och har 70% när hon kommer hem. 85% av sträckan består av motorväg/landsväg.
4-5 timme så har hon 100% igen


Hur mycket än jag gillar bilen så hade jag inge köpt som första/enda bil pga begränsningen i körningen. Det skulle säkert gå men med alldeles för mycket planering. Jag hade då istället lagt på 2500kr i mån och tagit en privatleasing på en Model 3
Jag tror inte att Honda ens har övervägt att någon skulle ha den som endabil. Man måste nog vara mer än en inbiten elbilsentusiast om man skulle stå ut med den korta räckvidden och den långsamma laddningen.
Som andrabil som används främst för korta sträckor i urban miljö är den däremot fantastiskt rolig.
Äh va faen, jag hade ju 10 exakt till jobbet och körde en första generationen Leaf,
det var tider det! :lol: ingen värmepump heller...
Å andra sidan fick jag ge mig några enstaka gånger på vintern och ta en annan bil...
Tror jag hade rekordet ett tag i flest mil per dygn utan snabbladdning :mrgreen:
Efter det blev det en dealbreaker med enfas kan jag säga, och då spelar det
ju ingen roll om jag hade haft större batteri (extremt marginellt iaf), 20 timmar per
dygn enbart för laddning liksom i mitt fall :lol:
Tack Nissan för att ni ledde mig in på Tesla :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

Då var den på plats 8-) Tyvärr ingen fungerande app ännu, men jag gillar den!
IMG_20201013_183329.jpg
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Har du köpt en alltså? Sååå kul. Stort grattis. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Har du köpt en alltså? Sååå kul. Stort grattis. :)

Tack!

Yes, det blev snabba puckar. Fick väldigt bra betalt för Model 3, men köparen ville ha den bums. Så jag ringde igår och då hade de just polerat upp denna och ställt på "piedestalen" i butiken, så det blev köp inom 24 timmar :lol:

Men vi får se, kanske blir en nya trea redan i vår när alla updates är på plats. Blir iaf billigt i vinter med precis över 2000:- i förmånsvärde och 200:-/månad i försäkring :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Honda E

Inlägg av PapaD »

Grattis! En riktigt cool bil!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
Då var den på plats 8-) Tyvärr ingen fungerande app ännu, men jag gillar den!
IMG_20201013_183329.jpg
Grattis!
Fick höra från någon på Hondaklubben.com att appen strulade för många. Hoppas inte så är fallet Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Lite lustig kommentar att komma från Fredrik att en bil med så kort range skulle passa pappa som förstabil, medans han själv inte kan tänka sig en enda av dagens alla elbilar. Snacka om ironi (eller trolleri snarare)... :)
Jag har tre barn som jag vill kunna ha med mig i bilen samtidigt om det ska vara en förstabil. Dessutom drar jag husvagn med min bil. Antog att din pappa inte har något av dessa behov.
En Model X för er som förstabil, eller en Honda E som andrabil för er?

Du skall inte anta så mycket om någon du inte känner. ;)

Men för att vara lite seriösare; här är en video som förklarar varför jag tror Honda E är ganska dålig på många sätt, och inte bara för min pappa, men för de flesta:





Det sagt så älskar jag designen, och jättesnygg i den blåa färgen (den gula är inte snygg, men gillar inte gul färg på någon bil)! Underbart kul! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

mati skrev:
PhR34k skrev:
Fredrik j skrev:
För någon som har 3-4mil till jobbet via förskolan och som kan ladda på jobbet och hemma över natten funkar det väl utmärkt?
Tjejen kör runt 4 mil varje dag och har 70% när hon kommer hem. 85% av sträckan består av motorväg/landsväg.
4-5 timme så har hon 100% igen


Hur mycket än jag gillar bilen så hade jag inge köpt som första/enda bil pga begränsningen i körningen. Det skulle säkert gå men med alldeles för mycket planering. Jag hade då istället lagt på 2500kr i mån och tagit en privatleasing på en Model 3
Jag tror inte att Honda ens har övervägt att någon skulle ha den som endabil. Man måste nog vara mer än en inbiten elbilsentusiast om man skulle stå ut med den korta räckvidden och den långsamma laddningen.
Som andrabil som används främst för korta sträckor i urban miljö är den däremot fantastiskt rolig.
Håller med. Som förstabil så duger den nog inte för de flesta, och även svag räckvidd för en hel del som andrabil. Speciellt med den konkurrens som finns idag (för 10 år sedan hade det kanske fungerat för vissa).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Honda E

Inlägg av 4dy »

Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Honda E

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
Jag håller med om precis allting du skriver förutom en sak; att det skulle vara en nackdel med enfas-laddning. Varför då? Precis som du konstaterar så är det en pendlings/citybil som de flesta kommer köra några mil om dagen. I princip skulle det då räcka med att ladda på ett 6A motorvärmaruttag över natten för att få tillräcklig räckvidd för nästa dags körning.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Legato skrev:
4dy skrev:
Varför är det relevant att se hur långt man kommer i en Honda e? De flesta åker till jobbet och små ärenden. Typ 4-5 mil om dagen. Klarar bilen 20 mil så är det god marginal.
Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...

Han konstaterar dock att det är en bil man vill ha. Det är ju precis det som är det relevanta! Jag har exakt noll intresse av tex ID3, Leaf, Peugeot 308e. För mig är det acceptabla allroundbilar som hade varit aktuella om man hade begränsad budget och inte hade råd med en Model 3 som i mina ögon är överlägsen alla dessa...

Honda E är den första "icke-Teslan" jag faktiskt ville ha! De har tagit mycket som är bra med Teslan som tex att bara sätta sig och köra, eller bara kliva ur bilen. Inte något krav att trycka på en fånig startknapp eller än värre vrida en nyckel. Inga fåniga artificiella motorljud osv.

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm

Vet inte om någon av konkurrenterna i klassen har en enda av ovanstående egenskaper?

Genomsnittsbilen i Sverige rullar under 4 mil per dag. Andelen familjer där båda vuxna kör mer än 15 mil per dag måste vara extremt låg. Garanterat färre än 1 av 100... Så räckvidden fattar jag verkligen inte att folk hakar upp sig på. I en förstabil är det i allra högsta grad relevant. I andrabilen är ca 15 mil mer än tillräckligt imo.

Sen fastnar han i lastutrymme och passagerarsäten... Även detta helt ointressant för min del. Är tveksam till om jag någonsin kommer använda baksätet. Bagaget blir på sin höjd för ett par kassar från mataffären. Skulle jag mot förmodan "spontant" behöva frakta något när första bilen är borta så rymmer den rätt mycket med vikt baksäte.

En passagerare kommer jag dock ofta ha och hen får det superbra... Framsätena är riktigt bekväma och hen har en egen skärm att leka med liksom då Wifi.

I stan tror jag inte det finns någon bättre bil. Minimal vändradie kombinerat med bra 360 kamera samt dessutom en fungerande auto-park. Dessutom givetvis liten och smidig.

Sen finns det absolut nackdelar, men de som är relevanta är något helt annat än det som lyftes i testet imo. Detta tycker jag är dåligt:
* Inte tillräckligt snabb (men ändå snabbast i klassen).
* Enfas-laddningen.
* En riktigt bra filassistent i grunden, men den vägrar ta skarpa kurvor och klagar direkt om man inte "hjälper den" styra. Helt onödigt då den uppenbarligen har teknik nog att klara mycket mer själv.
* Ganska högt vägljud.

För mig känns bilen dessutom premium till skillnad från alla andra i klassen utom möjligen Mini. Minin känns dock väldigt gammal för mig, min sambo hade en när vi träffades 2012 som var snarlik inuti. En detalj som däckval skvallrar om kvalitet för mig. På sommardäcken är det PS4 som standard. På vinterdäcken är det Conti Viking 7. Tror jag hade valt samma uppsättning om jag hade fått välja helt fritt!
Jag håller med om precis allting du skriver förutom en sak; att det skulle vara en nackdel med enfas-laddning. Varför då? Precis som du konstaterar så är det en pendlings/citybil som de flesta kommer köra några mil om dagen. I princip skulle det då räcka med att ladda på ett 6A motorvärmaruttag över natten för att få tillräcklig räckvidd för nästa dags körning.
Trevligt att vi är överens i övrigt. :D Enfasladdning är inte ett jätteproblem, men ändå större än de som nämns i recensionen imo. Anledningen? Jo...
* Den har extremt hög förbrukning. Högre än Model S för mig hittills.
* Jag mycket hellre laddar 3*5A än 1*15A. Det är dyrt att "säkra upp" i Sverige och absurt nog så riskerar denna alltså att belasta avsevärt mer än ens förstabil.
* När man åker och handlar osv så är det trevligt att kunna gratisladda med 11 kW istället för 3,7 kW.
* Den har ingen inställning överhuvudtaget för att ändra strömstyrka. Den tar det den får. Så i mitt fall drar den 16 A medan jag brukar ladda Teslorna med 12A.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Honda E

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:

Men den har också mycket man skulle vilja ha i Teslan...
* Grymma backspeglar!
* Wifi hotspot
* 230 voltsuttag.
* GPS-baserat larm i appen.
* HDMI
Mm
Vänta VA?! Har inte tesla Wi-Fi hotspot ? Bild
Eller GPS baserat larm ?!
Skriv svar