Nej, säkert inte varje morgon. Absolut inte. Då har du läst mig fel (eller som fan läser bibeln). Normalt inte skulle jag (troligen) säga. Men det kommer garanterat att hända honom någon gång om jag känner honom rätt (vilket troligen kan bli illa nog de gångerna).Legato skrev:OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...martinot skrev:Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen).Legato skrev:Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per nattmartinot skrev:Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen.Legato skrev:
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.
OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:
1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.
2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).
Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
10-15 timmar för full laddning kommer bli en klar show stopper för elbil misstänker jag (dessutom för ett så litet batteri). Inte alls bra.