Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav dfa » 12 okt 2020 17:06

Jerker skrev:
dfa skrev:Bumpar den här tråden då det har hänt några intressanta saker sedan tidigare i år.

OKQ8 har två stationer med 150kw laddning i egen regi som än så länge är gratis, dvs inte Ionity eller Bee.
Enligt dem på ev av stationerna så kommer eventuellt debitering att införas via OKQ8 appen senare i år.
Skulle vara intressant att veta mer om hur OKQ8 tänker satsa på att bygga ut sina egna laddare, samt hur de kommer att prissätta elen framöver.

Hittar ingen tråd om detta.


Var finns dessa två stationer?


Jag gör en komplett pudel. Hävdar tillfällig demens i kombination med att mackarna byter namn för ofta. :lol:
Menade naturligtvis CIRCLEK.
dfa
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 apr 2020 09:25

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav elbilist mati » 12 okt 2020 17:29

dfa skrev:... demens ...
Menade naturligtvis CIRCLEK.

På ett elbilsforum är det fullt godkänt att blanda ihop olika bensinmackar. Hur ska man ha koll på sånt som man i vanliga fall aldrig befattar sig med? Vi har ju fullt upp med att komma ihåg alla olika laddbrickor som finns. ;) :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12449
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare Black » 12 okt 2020 17:55

-Det vore väldigt bra om man kan se i förväg om laddare är upptagna eller sönder eller kö ex vis via app eller Web. Och vilka stationer som har eller ska få laddstationer.
-Möjlighet till mat och toa och ev affärer är väldigt avgörande eftersom det fortfarande tar en viss tid att ladda en elbil och man vill inte bara sitta och vänta i bilen. Speciellt om det är lite långsammare laddare tex 50kw.
-Priset är avgörande. Det får absolut inte vara dyrare än motsvarande bensin/dieselbil per mil och det måste vara mycket billigare för långsam laddning och mer krav på mat, wc, annat då det tar längre tid. (pris 2-5kr)
-Betalning. Måste vara enkelt och rättvist och begripligt att betala. Gärna med kort. Enkel tariff med kr/kw som står tydligt på display/skrift på laddstolpe/skylt.
-Läge. Helst inte nära ingång pga att fossil bilar gärna ställer sig där, och gärna vid lugnaste området pga att de flesta elbilsägare är rädda om sin dyra bil och är livrädda för parkeringsskador. Helst parkeringstillgång från båda sidor på laddstolpe (annars räcker inte sladden ibland när uttag sitter på andra sidan eller har släp) samt att man kan plugga i sin kontakt och "stå i kö" till den som laddar innan dig är färdig och startar automatiskt din laddning. Behövs ändå två olika kontakter och det finns ofta på publika laddare.
-gärna tydliga informationstavlor/app om vad som finns tillgängligt intill samt öppettider och telnr för frågor och felanmälan.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 14 jul 2019 15:06
Ort: Lidköping
Referralkod: https://ts.la/jonas58415

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare mikebike » 12 okt 2020 20:13

Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1033
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Fredrik j » 12 okt 2020 20:18

mikebike skrev:Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.


När du får din model Y ser det nog väldigt annorlunda ut.

OKQ8 har ju kopplingar till Volvo. Kanske kan man tänka sig möjligheter där nu när första el-Volvon snart levereras?
Fredrik j
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare macksie » 12 okt 2020 21:38

Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58
Referralkod: max18578

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare fth » 12 okt 2020 21:45

macksie skrev:Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

[snip]

Bra sammanfattning, men tråkigt att höra att laddning utanför SuC fortfarande inte funkar OK :(

Hur svårt kan detta vara egentligen?

Dessa problem kan väl egentligen bara bero två saker:
1. inkompetens hos operatörer och tillverkare
2. en ovilja att faktiskt få detta att fungera

Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare martinot » 12 okt 2020 22:32

macksie skrev:Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.



Bra rapport från *verkligheten*!

Förutom det som du tar upp så är olika former av tvångspotter är lika galna som alla dessa idiotiska abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!

Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?

Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!

Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.

Skall vi få elbilar, förutom Teslas, som intressanta för gemeneman till största delen så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.

Idag är det endast Tesla som fungerar vettigt om man skall åka på semester eller utanför sin batteri-range. Det gör att alla andra elbilar är relegerade till att endast fungera som andrabilar i ett hushåll.
Senast redigerad av martinot 12 okt 2020 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3004
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 okt 2020 22:39

mikebike skrev:Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Ja, 5 kr/kWh är gränsfall. Det blir ju åtminstone inte lockande att välja den laddaren för ett fika stopp. Undrar varför de ska ha så stor marginal på elen? Tjänar de så mycket på bensinen också?

fth skrev:Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth


Det de gör är att göda Tesla, så inte särskilt smart i så fall.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12336
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare martinot » 12 okt 2020 22:44

mikebike skrev:Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.


*LOL* Vad håller resten av industrin på med?

Det är nästan så man blir lite konspiratorisk att oljebolagen (ivf. vissa av de) inte vill (seriöst) sälja el till elbilar. :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3004
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredlund, granlundii, OfarligTesla och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.