macksie skrev:Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.
Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.
Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.
Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.
Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.
1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.
Bra rapport från *verkligheten*!
Förutom det som du tar upp så är olika former av tvångspotter är lika galna som alla dessa idiotiska abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!
Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?
Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!
Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.
Skall vi få elbilar, förutom Teslas, som intressanta för gemeneman till största delen så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.
Idag är det endast Tesla som fungerar vettigt om man skall åka på semester eller utanför sin batteri-range. Det gör att alla andra elbilar är relegerade till att endast fungera som andrabilar i ett hushåll.