Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Det är ju inte så att man idag funderar på vilken pump som ger mest bränsle per sekund.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.

För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Det var skriverier i lokalpressen när min mack införde detta. Det är egentligen bara när man betalar kontant man märker det.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Orsaken sas vara ett stort antal smitningar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.mikebike skrev:Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.![]()
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.Esterox skrev:Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.mikebike skrev:Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.![]()
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Samma med hybridåkarna.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Frågan är vad som är hönan och ägget.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Finns det inte bra infrastruktur att ladda, så kommer man potentiellt inte heller att få så (tillräckligt) många kunder. De riskerar att gå till konkurrenter som löst det hela bättre för dom.
(Därav att Elon tänkt till, för att undvika den situationen, och orsaken till att bolaget idag är värt mer än hela Volvo.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förvägmartinot skrev:Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.

Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.Esterox skrev:Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.mikebike skrev:Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.![]()
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Mycket sant. Så man inser den dagen det blir en längre tur hur laddning fungerar.Fredrik j skrev:Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.Esterox skrev:Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.mikebike skrev:Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.![]()
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Samma med hybridåkarna.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Känns som du är mer en galen elbilst än något annat. Kan man inte ladda hemma så kommer inte en vanlig Svensson ens snegla mot en elbil. Vi får inte glömma att majoriteten här inne har ett helt annat tankesätt än majoriteten utav bilägarna.mikebike skrev:Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.Esterox skrev:Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.mikebike skrev:Denna kund funderar faktiskt på just det.Esterox skrev:Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.Fredrik j skrev:Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.![]()
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Min familj tycker jag är sjuk i huvudet som beställt en elbil som kommer 30 mil på en laddning och installerar en laddbox för 20k som gör att det tar 6 timmar att ladda fullt.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Exakt samma sak för mig. Har tröttnat på alla idiotier. För mig är det hemmaladdning, SuC och gratisladdning som gäller till 100%. Resten orkar jag inte med längre.PhR34k skrev:Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förvägmartinot skrev:Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.
Skall inte behöva vara så mycket svårare att köra med elbil än ICE. Där är vi (nästan) idag som Teslaägare.
Resten av marknaden är däremot en helt total katastrof... Ett dj-vla clusterf-ck med appar, specialkort, förskottsbetalningar, brickor, abonnemang, och gud vet vad de hittar på för att försvåra för sina kunder att kunna handla (tvärt emot resten av samhället där företagare som vill sälja gör allt för att underlätta för just det). Sanslöst! Vilken parodi. Vet inte om man skall skratta eller gråta.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Eller hemma.martinot skrev:Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.martinot skrev:Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Har ingen betallösning hemma, så inget problem där.Fredrik j skrev:Eller hemma.martinot skrev:Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.BrooklynS skrev:Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Detta är ju något som alla ägare av andra elbilar ständigt klagar på i videor på YouTube och i forumtrådar.Laban skrev:Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.martinot skrev:Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Varför går alla andra laddare sönder, deras betallösningar krånglar, eller laddarna är allmänt ur funktion så mycket hos de andra laddkedjorna?
Hur lyckas Tesla så bra med sina SuC? Har de kontrakt med lokala elfirmor i "varje by" som snabbt kan rycka ut och fixa eventuella problem?
Fattar inte.
Hade det varit så stor skillnad mellan traditionella bensinmackar, som tex. mellan Cirkel K och Shell, så hade det ju blivit ramaskri direkt.
Tips till OKQ8; om ni vill ha en bra kundupplevelse, förutom att ha lika bra laddeffekt som konkurrenter, och konkurrenskraftiga priser (om ni skulle ta 3x bensinpriset jämfört med konkurrenter så skulle ni inte sälja en droppe bensin), se även till att era laddstationer har lika bra upptid och service som era bensinpumpar.
OKQ8, tänk så här: det skall vara lika smidigt och förutsättningslöst att ladda en elbil som att tanka en ICE-bil på alla era mackar, och erbjudandet hos OKQ8 skall inte vara mycket sämre (varken hastighet eller priser) än konkurrenter på marknaden. Tänker ni bara så "basic" kommer ni att lyckas fantastiskt bra!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.
Men det är en ohållbar situation vi har nu, ofta är det dessutom ganska luddigt vad det faktiskt kostar att ladda.
Ingen vid en bensinpump hade accepterat att det stod att 1 liter 95 oktan kostar mellan 10-17:- lite beroende på vind och väder ungefär som det är när man betalar per minut istället för kWh.
Är ju bättre att sätta max 45min och efter det kostar det en extra avgift etc.
Jag laddae hos Fortum i Linköping i helgen, fick max ut 30kW med min varma M3 LR, ringer fortum och påtalar detta eftersom jag betalar per minut.
De startar om laddaren och helt plötsligt fick jag 43kW :S
Inga jätte pengar vi pratar här men hjärndöd modell att ta betalt per minut.
Har heller aldrig sett ett företag som avrunder så uppenbart fel, hade laddat i runt 32min och 2 sekunder självklart fick jag betala för 33min :S
För att summera mitt inlägg så finns det gott om exempel där ute hur man inte ska göra och få exempel på hur det bör skötas.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Stora bolag får kraftiga rabatter på de kortavgifterna. Drabbar mest småhandlare.LasseTM skrev:Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.
Frågade en på Ikea hur de kunde låta kunder köpa en varmkorv för 5.- på kreditkort (har tidigare varit konsult och projektledare inom finansiella lösningar för detaljhandel), och de sa ungefär (minns inte ordagrant, då det var massvis med år sedan) ;"Inga som helst problem! Vi har bra avtal och rabatter med kortföretagen".
Finns ju en orsak till att alla besinmackar tar kort i alla sina tankstationer.
Finns ingen som helst anledning att inte göra liknande för elladdning (speciellt inte när det dessutom numera oftast, förutom hos Tesla, är dyrare att ladda el än tanka fossilbränsle).
Är man ändå orolig för extremt små belopp på transaktionerna, så är det dessutom inget som hindrar att de säger något motsvarande som "minst x kWh laddning" eller "minst x kronor debitering" (de kan ju alltid skylla på att det är svårt att få mätnoggrannhet på små mängder el).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tvätta bilen samtidigt som du laddar?PEHO skrev:Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Förutom det elsäkerhetsmässiga så lär du behöva en väldigt lång kabel.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.