Hur långt kommer man i verkligheten på ett 85kWh om man kör ECO?
Dvs inga brutala accelerationer utan ren ECO-körning.
Verklig körsträcka med 85kWh?
Moderator: Redaktion
Re: Verklig körsträcka med 85kWh?
Det går inte att svara på då det beror på vad för typ av vhur fort du kör, vädret och terrängen.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Svaret ges i denna kurva. När du kör måste du verifiera din körstil med "Energy" skärmen aktiv. då ser du hela tiden om din verkliga förbrukning ligger över eller under den teoretiska. Ligger du över får du sänka farten tills du ligger på eller under den teoretiska förbrukningen. Men du ska köra extra ECO för att komma 480 km. http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/
Ni som har teslor, stämmer den kalkylatorn som finns på Teslas hemsida under vanliga frågor eller vad det nu heter hyfsat bra eller är det överdrivet där med?matbl skrev:Det går inte att svara på då det beror på vad för typ av vhur fort du kör, vädret och terrängen.
Var en på ett möte igår och lite sent ute. Körstil något brutal och hastigheter väl över 30+ Mötesdeldagarna skulle testa och det drogs lite grova accelerationstests. Effektuttaget är då ganska frekvent och kortvarigt 320 kW i stället för det normala 20 kW. Därmed tar det förstås på den möjliga körsträckan. En sådan resa på 28 mil drar ut i stort sett hela batteriet och man får då se till att vara hemma och tanka upp för en femtilapp eller gratis på en supercharger. Det är inga problem att komma 40 mil om man kör vettigt. 48 mil är säkert fullt möjligt, men det är säkert ganska jobbigt särskilt med performance modellen.vigge50 skrev:Ni som har teslor, stämmer den kalkylatorn som finns på Teslas hemsida under vanliga frågor eller vad det nu heter hyfsat bra eller är det överdrivet där med?matbl skrev:Det går inte att svara på då det beror på vad för typ av vhur fort du kör, vädret och terrängen.
Snö, regn, vind, terräng och temperatur påverkar.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den stämmer faktiskt hyfsat bra om du slår på AC och byter hjul till 21 tum!vigge50 skrev:Ni som har teslor, stämmer den kalkylatorn som finns på Teslas hemsida under vanliga frågor eller vad det nu heter hyfsat bra eller är det överdrivet där med?matbl skrev:Det går inte att svara på då det beror på vad för typ av vhur fort du kör, vädret och terrängen.
Sen är hastighetsreglaget iaf när jag tittar på sidan i Chrome bak och fram: ställer du in 120 km/h visas räckvidden 475 km vilket egentligen gäller vid 70 km/h - och ställer man in 70 km/h visas 325 som egentligen gäller vid 120 km/h.
Påverkan av temperatur och sånt visas också bra. Sänker du omgivningstemperaturen sjunker räckvidden sanningsenligt.
Kom dock ihåg att dessa siffror gäller jämn fart. Håller du på och accelererar, kör om och sånt minskar räckvidden, likaså i uppförsbacke, motvind och liknande. Man bör räkna in 5 mils reserv för sånt.
Jag har kört 38 mil, ganska brutal körning, en stor del på motorväg. Första frågan man får av någon som dyker upp på en parkeringsplats och ser bilen är alltid, "hur långtkommer man"? Jag svarar alltid 40 mil, men man kan komma 50 om man kör som en gubbe i keps.
Jag räknar med att jag kommer 40 mil om jag kör bilen som jag brukade köra min gamla diesel Volvo...
Går säkert att komma längre om det behövs men då får man börja anpassa körsättet, dvs köra långsamt på motorväg.
Går säkert att komma längre om det behövs men då får man börja anpassa körsättet, dvs köra långsamt på motorväg.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Ligger du hela tiden på motorväg i 110-120 kommer man ca 35mil. Kört ett par gånger Halmstad Kastrup 34mil T&R i ett svep, från max laddad till 10km kvar, 19" hjul, ingen AC och inga ryck försökte köra snällt. Detta hände på den tiden när inga SC fans.josve skrev:Jag räknar med att jag kommer 40 mil om jag kör bilen som jag brukade köra min gamla diesel Volvo...