Räckvidd vs hastighet

 

Amerikanska sajten för Tesla Motors har en sida som svenska versionen inte har (än?): Top 5 questions. Sidan är en förbättrad version av svenska ”Laddning”-sidan. Förutom en fungerande laddtidskalkulator har sidan även en väldigt intressant graf över bilens räckvidd vid olika hastigheter.

Vi visste ju sedan förut att elbilars räckvidd minskar vid högre hastigheter. Olika mycket för olika bilmodeller. Det har funnits en liknande graf för Tesla Roadstern förut, men nu har Tesla Motors visat en officiell graf för Tesla Model S också.

Trots att USA på pappret har gått över till våra måttsystem för åratal sedan envisas de fortfarande med sina miles, så vi får räkna om lite grand för att förstå tabellen:

Range_Info_rangeChart_km

 

Den officiella räckviddssiffran Tesla Motors anger är 306 miles vid 55 mph, dvs 492 km vid 88 km/h med 85 kWh batteri. Man kan alltså komma 49 mil om man kör helt jämn fart 88 km/h på plan mark och 25 grader celsius.

Börjar man blanda in accelerationer, trafikrytm och liknande kan man istället titta på räckviddssiffrorna vid olika körcykler, 426 km enligt EPA, 500 km enligt NEDC. Sen påverkas räckvidden av temperatur, höjdskillnader, mm mm. Låt oss nu istället koncentrera oss på fartens inverkan i procent, inte kilometer.

Graferna ovan visar att vill man åka absolut längst på en laddning med sin Tesla Model S bör man hålla 40 km/h jämn fart. Då kan man komma en bra bit över 60 mil på en laddning – även om det kommer att ta lååång tid. Vilket också bevisas av längdrekordet på 68 mil på en laddning som David Metcalf satte i fjol.

Kör man snabbare än 50 km/h minskar räckvidden ganska så linjärt med ökad fart.

För varje 10 km/h extra fart minskar räckvidden med ca 7%.

Kör du alltså 130 km/h på motorväg (ehem-ehem), och har 10 mil räckvidd kvar i batterierna kan du få en dryg mil extra om du sänker farten till lagliga 110 km/h. Kanske den där extra milen som behövs till nästa laddstation? Kniper det och du måste ha 3 mil extra för att nå ditt mål får du sänka farten till 90 km/h och försöka smälta in bland husvagnar och långtradare.

(Lite förvirrande är att de beräkningar man har sett alltid visar hur mycket extra räckvidd man får vid fulladdade batterier om man sänker farten – men det är ju inte då man får räckviddsångest utan när batteriet börjar bli tomt och det fortfarande är många mil kvar.)

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.